توقف موقت مذاکرات طرف‌های سوری در کنفرانس ژنو

آذوح: مذاکرات نمایندگان حکومت سوریه و نیروهای اپوزیسیون در چارچوب کنفرانس صلح سوریه موسوم به ژنو ۲ امروز متوقف شد و قرار شد فردا، چهارشنبه از سر گرفته شود اما به‌نظر می‌رسد دو طرف به‌سختی بتوانند به توافق دست یابند.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مذاکرات ژنو صبح امروز سه‌شنبه هشتم بهمن‌ماه (۲۸ ژانویه)، پس از آن‌که هیئت نمایندگی حکومت سوریه در بیانیه‌ای دولت آمریکا را متهم به مسلح کردن شورشیان کرد، متوقف شد.
ریما فلیحان، عضو هیئت نمایندگی نیروهای اپوزیسیون سوریه گفت: “امروز بعد از ظهر نشستی برگزار نخواهد شد و فردا گفت‌وگوها از سر گرفته می‌شود.”
به‌گفته وی، اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه “نشست امروز صبح را متوقف کرد چرا که رژیم روی هیچ موضوعی همکاری نمی‌کند.”
فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز به خبرنگاران گفت: “نشست روز سه‌شنبه باید به کنفرانس ژنو ۱ اختصاص می‌یافت.”
مقداد افزود: “ما گفتیم ایالات متحده با در اختیار قرار دادن سلاح به گروه‌های تروریستی تصمیم مهمی را در روند اوضاع گرفته است.”
معاون وزیر امور خارجه سوریه همچنین گفت: “ما بیانیه‌ای خواندیم که این موضوع را مورد بحث قرار می‌داد اما جبهه مخالفان اعلام کرد که از تصمیم آمریکا پشتیبانی می‌کند.”
در نسخه‌ای از بیانیه هیئت نمایندگی دولت سوریه که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته، آمده است: “ایالات متحده تصمیم گرفت مسلح کردن گروه‌های تروریستی در سوریه را آغاز کند.” دمشق اصطلاح “تروریست” را برای همه گروه‌های شورشی به‌کار می‌برد.
این بیانیه می‌افزاید: “این تصمیم تلاش مستقیمی برای جلوگیری از هرگونه راه حل سیاسی در سوریه است.”
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانویه) ضمن بیان این‌که آمریکا به مخالفان بشار اسد کمک می‌کند، اعلام کرد که ایالات متحده در پی یافتن “روش‌های مختلف برای ایجاد فشار” بر دمشق است.
فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه
جان کری افزود: “تلاش‌های موازی حتی در طول این مذاکرات در جریان است، تا بتوان راه‌های مختلف را برای ایجاد فشار بیشتر و یافتن راه حل، پیدا کرد.”
وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد: “گزینه‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهند گرفت، از جمله پشتیبانی مداوم و بیشتر از مخالفان.” با این حال وی روشن نساخت که این کمک‌ها به چه شکل خواهند بود.
شورشیان سوریه که در نبرد با نیروهای وفادار به حکومت بشار اسد هستند، همواره خواهان کمک‌های نظامی واشنگتن بوده‌اند اما دولت آمریکا به این خواسته توجهی نشان نداده است، با این استدلال که انبارهای اسلحه ممکن است به دست نیروهای تندرو اسلامگرا بیفتد.
کنفرانس ژنو ۲ صبح روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانویه) در مونترو سوئیس گشایش یافت.
در کنفرانس ژنو ۲ افزون بر نمایندگان حکومت سوریه و اپوزیسیون آن نمایندگانی از ۴۰ کشور در گفت‌وگوها شرکت دارند
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn