'توقف' تلاش‌ها در کنگره آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران

آذوح: طبق برخی گزارش‌ها، تلاش در کنگره آمریکا برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران "متوقف شده است". یک نظرسنجی هم نشان می‌دهد افکار عمومی آمریکا از توافق شش‌ماهه با ایران حمایت می‌کند.
خبرگزاری رویترز نوشته که تلاش‌های اعضای کنگره ایالات متحده برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران فرو نشسته است و در عوض آنان در حال گفت‌وگو برای اقدامی ضعیف‌تر مانند تصویب یک قطع‌نامه غیرالزام‌آور هستند.
   
طبق این گزارش، شماری از نمایندگان سنا و کنگره آمریکا بنا دارند در چنین قطع‌نامه‌ای، نگرانی‌های خود را از برنامه اتمی ایران مطرح کنند و به طرف‌های مذاکره با تهران یادآوری کنند که در مذاکرات "سختگیرانه" عمل کنند.
در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس از یک نظرسنجی خبر داده است که طبق آن، اکثریت افکار عمومی آمریکا از توافق هسته‌ای فعلی با ایران حمایت می‌کند هرچند درباره اثربخش‌بودن آن در جلوگیری از دست‌یابی تهران به سلاح اتمی شک دارد.
مخالفت دولت آمریکا با قطع‌نامه
رویترز گزارش داده است که اعضای تندروی کنگره آمریکا می‌خواهند از مذاکره‌کنندگان بخواهند ایران را به توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم و برچیدن تاسیساتی مانند آب سنگین اراک وادار کنند.
در حال حاضر و طبق توافق شش‌ماهه، ایران همچنان به غنی‌سازی ادامه می‌دهد و توسعه تاسیسات آب‌سنگین را متوقف کرده است.
چنین درخواستی پیش‌تر در لایحه "ایران عاری از سلاح هسته‌ای" نیز مطرح شده بود.
گروهی از سناتورهای آمریکایی در هفته‌های گذشته این لایحه را مطرح کرده بودند که شامل تشدید تحریم‌ها علیه ایران نیز بود.
این طرح حمایت لابی‌های عمده حامی اسرائیل را هم داشت و توانسته بود امضای ۵۹ سناتور را بگیرد.
اما رویترز نوشته است نشانه‌ای از پیشرفت تلاش‌های این گروه از اعضای سنای آمریکا دیده نمی‌شود.
در هفته‌های گذشته دولت ایالات متحده بارها تاکید کرده بود که اگر چنین طرحی در سنا تصویب شود، رئیس‌جمهوری آمریکا آن را کلیک وتو می‌کند.
طبق توافق ژنو در بازه شش‌ماهه‌ای که ایران و کشورهای ۱+۵ برای توافق نهایی مذاکره می‌کنند، نباید تحریم تازه‌ای علیه تهران وضع شود.
رویترز نوشته است اگر قطع‌نامه غیرالزام‌آور مطرح شود، دولت آمریکا به آن هم اعتراض خواهد کرد.
در روزهای اخیر و با آغاز اجرای توافق ژنو بین ایران و کشورهای ۱+۵ از تلاش‌های حامیان شدت عمل علیه ایران کلیک کاسته شده است.
ایران و قدرت‌های جهانی در این توافق که با حضور وزرای خارجه این هفت کشور به دست آمد، به راه‌حلی شش ماهه برای کاهش اختلافات دست پیدا کردند.
در همین حال گمان‌زنی‌هایی درباره برگزاری دور نخست مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی مطرح شده است.
دولت آمریکا برخی گزارش‌ها را درباره برگزاری این دور از مذاکرات در نیویورک کلیک تایید کرده اما ایران می‌گوید زمان و مکان این مذاکرات کلیک هنوز نهایی نشده است.
حمایت افکار عمومی آمریکا از توافق ژنو
در یک نظرسنجی که خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام داده، ۶۰ درصد از آمریکایی‌ها از توافق ژنو برای برنامه هسته‌ای ایران حمایت کرده‌اند اما کمتر از نیمی از آنان به موفق‌بودن آن امید دارند.
طبق نتایج این نظرسنجی روی‌هم‌رفته ۴۲ درصد از شهروندان ایالات متحده از نحوه تعامل باراک اوباما با ایران حمایت می‌کنند.
این رقم در مقایسه با ماه گذشته میلادی تغییر معناداری نشان نمی‌دهد.
در همین حال یک موسسه حامی اسرائیل می‌گوید یک نظرسنجی انجام داده است که ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان در آمریکا گفته‌اند کنگره باید تحریم‌های بیشتری علیه ایران تصویب کند.
طبق این نظرسنجی ۶۹ درصد از آمریکایی‌ها گفته‌اند توافق نهایی با ایران باید در کنگره ایالات متحده تایید شود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn