ترکیه: در زمینه انرژی با ایران به توافق نرسیدیم

آذوح: وزیر انرژی ترکیه می‌گوید مقام‌های این کشور در سفر به ایران در زمینه انرژی به توافقی با تهران دست نیافتند.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، که به همراه هیاتی از جمله وزرای انرژی، اقتصاد، فرهنگ و خارجه نیمه شب سه‌شنبه به ایران سفر کرده بود، در ساعات پایانی چهارشنبه ۹ بهمن ماه ایران را به مقصد ترکیه ترک کرد.
پیشتر رسانه‌های ترکیه و ایران نوشته بودند که این سفر دو  روز طول خواهد کشید و انتظار می‌رود در زمینه نفت و گاز، تجارت دو جانبه، اقتصاد و فرهنگی توافقنامه امضا شود.
حتی روزنامه تودیز زمان ترکیه نوشته بود که در جریان سفر اردوغان به ایران انتظار می‌رود تفاهمنامه «استراتژیک» میان دو کشور امضا شود.
اما  بر اساس گزارش چهارشنبه ۹ بهمن ماه خبرگزاری ایرنا، سه تفاهمنامه یکی در زمینه «تعرفه های ترجیحی» و دیگری «سند پنجمین کمیته مشترک تجاری» و دیگری مربوط به تفاهمنامه همکاری خبرگزاری‌های دولتی ایرنا و آناتولی به امضای دو طرف رسید.
به گزارش خبرگزاری آلمان، تفاهمنامه تعرفه‌های ترجیحی مربوط به کاهش تعرفه‌های گمرکی برای ۲۲۰ قلم صادرات تولیدات صنعتی ترکیه و واردات محصولات غذایی از ایران می‌شود. تفاهمنامه بر خلاف قرارداد الزام‌آور نیست.
همچنین در جریان دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و اردوغان سند تشکیل شورای عالی همکاری‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه امضا شد.
این شورای عالی که به صورت تناوبی سالیانه در تهران و آنکارا تشکیل خواهد شد، متشکل از وزرای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کابینه‌های دو کشور خواهد بود.
در همین زمینه روزنامه حریت ترکیه چهارشنبه گزارش داد که اگرچه پیشتر تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه گفته بود که برنامه‌ای برای امضای قرارداد در زمینه انرژی با ایران ندارد، اما در جریان سفر به تهران اقرار کرد که به امضای چنین قراردادی تمایل دارد.
این روزنامه می‌نویسد که با این حال، بعد از مذاکرات، وی طی گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که در زمینه انرژی دو کشور به توافق نرسیدند، اگرچه این تمایل وجود داشت. اردوغان همچنین دیداری با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران داشت.
بر اساس آمار رسمی ترکیه، حجم تجارت دوجانبه تهران و آنکارا در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۲ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۳ به ۱۳.۵(سیزده و نیم) میلیارد دلار کاهش یافته است.
ترکیه از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۳ مجبور به توقف صادرات طلا به ایران شد. این کشور که تا نیمه سال ۲۰۱۲ روزانه ۱۸۵ هزار بشکه واردات نفت از ایران داشت، به خاطر تحریم‌ها مجبور به کاهش خرید نفت ایران به ۱۰۵ هزار بشکه در روز طی سال گذشته شد. ترکیه در سال گذشته ۷.۶ میلیارد دلار واردات نفت و گاز از ایران داشت.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn