Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

"دولت اسلامی" قیام مردم شهر سرت در لیبی را با ۲۰۰ کشته سرکوب کرد

آذوح: تروریست‌های گروه "دولت اسلامی" که کنترل شهر ساحلی سرت در لیبی را در دست دارند، قیام صدها نفر از مردم این شهر را به شدت سرکوب کردند. سفیر لیبی در فرانسه شمار کشتگان این سرکوب را ۲۰۰ نفر اعلام کرده است.
گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) قیام مسلحانه در شهر ساحلی سرت لیبی را به شدت سرکوب کرد. این قیام به "خون‌خواهی" خالد رجب، یکی از رهبران دینی این شهر بر پا شد که توسط داعش کشته شده است. خالد رجب بارها در نماز جمعه شهر از سیاست "دولت اسلامی" به شدت انتقاد کرده بود.
تروریست‌های "دولت اسلامی" در ماه ژوئن سال جاری تقریبا کنترل کامل شهر سرت در کرانه دریای مدیترانه را به دست گرفتند. از آن زمان تاکنون این شهر که جمعیت‌اش حدود ۱۰۰ هزار نفر است، پایتخت غیررسمی داعش در لیبی شده است.
"سرت" محل تولد معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی است. قذافی برای ادامه حکومت خود با تامین خواست‌های ساکنان محل تولدش توانسته بود حلقه‌های وسیعی از هواداران خود را در این شهر بوجود آورده بود.
دلیل قیام
"دولت اسلامی" پس از به قدرت رسیدن در شهر سرت آن عده از ساکنان این شهر را که در گذشته در خدمت ارتش یا پلیس لیبی بودند تحت تعقیب قرار داد و دستگیر کرد. دستگیر شدگان باید تعهد می‌دادند که خلافت ابوبکر بغدادی، پیشوای جریان تروریستی "دولت اسلامی" را به رسمیت می‌شناسند و با او بیعت می‌کنند.
اما خالد رجب، امام جمعه شهر سرت، در نمازهای جمعه از مردم می‌خواست که به این خواست داعش تن در ندهند و با ابوبکر بغدادی بیعت نکنند.
همین موضوع سبب شد که ستیزه‌جویان "دولت اسلامی" چند روز پیش این روحانی را کشتند. پس از این اقدام بود که هواداران خالد رجب به شورش مسلحانه دست زدند. بیشتر هواداران امام جمعه شهر سرت، چون خود او، از اعضای قبیله "سرجانی" بودند.
کشتار مخالفان
شورشیان شهر سرت در مقابل نیروهای مجهز "دولت اسلامی" بختی برای پیروزی نداشتند. خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که نیروهای داعش بی‌پروا به مردان، زنان و کودکان حمله کرده و شورش آنها را با خشونت تمام سرکوب کرده‌اند.
نیروهای "دولت اسلامی" در پایان یک بیمارستان را نیز به آتش کشیدند. در جریان این آتش‌سوزی ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند. گفته می‌شود که شمار کسانی که در جریان سرکوب قیام در شهر سرت کشته شدند دست‌‌کم ۷۰ نفر بوده است. سفیر دولت قانونی لیبی در فرانسه اما شمار کشتگان را ۲۰۰ نفر اعلام کرده است.
ممکن است شمار قربانیان این سرکوب خونین افزایش یابد. امکان ورود به منطقه درگیری در این شهر وجود ندارد. تروریست‌های "دولت اسلامی" برای ایجاد رعب ‌و وحشت، سر اعضای قبیله شورشی سرجانی را در محله‌های مختلف شهر آویزان کرده‌اند.
هرج‌ و‌ مرج پس از سقوط معمر قذافی
از زمان سقوط معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، در پاییز ۲۰۱۱ آشوب و هرج ‌و ‌مرج این کشور واقع در شمال آفریقا را در بر گرفته است. هم‌اکنون دو مجلس، مستقر در طرابلس و توبروک، و دو دولت موازی در لیبی داعیه‌ی قدرت در این کشور را دارند. شهرهای لیبی نیز در کنترل شبه‌نظامیانی هستند که با یکدیگر رقابت می‌کنند.
دولت لیبی که از سوی محافل بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، در توبروک در شرق لیبی مستقر است. مجلس لیبی در طرابلس که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده، از سوی شبه‌نظامیان اسلام‌گرا هدایت می‌شود. این اسلام‌گرایان اما مخالف جریان تروریستی "دولت اسلامی" هستند.
اکنون دولت مورد تایید محافل بین‌المللی در توبروک امید به کمک‌های خارجی بسته است. این دولت از کشورهای عرب خواسته است "مواضع داعش را در شهر سرت بمباران کنند".
قرار است روز سه‌شنبه (۲۷ مرداد / ۱۸ اوت) نشست اضطراری اتحادیه عرب در قاهره برای رسیدگی به این امر تشکیل شود.
واکنش‌ها
آمریکا به همراه چندکشور اتحادیه اروپا از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا "رفتار بربرمنشانه جهادگرایان جریان تروریستی دولت اسلامی" را علیه مخالفان خود در شهر سرت لیبی محکوم کردند.
این کشورها در بیانیه‌ای که عصر یکشنبه (۲۵ مرداد / ۱۶ اوت) از سوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد از جمله اعلام کردند: «ما عمیقا نگران گزارش‌های مربوط به بمباران هوایی مناطق مسکونی و خشونت‌های خودسرانه برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم لیبی هستیم.»
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn