Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

پرچم فلسطین در برابر مقر سازمان ملل برافراشته می‌شود

آذوح: فلسطینیان در تلاش‌های خود برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان ملتی مستقل، به موفقیتی نمادین دست یافتند. مجمع عمومی سازمان ملل با برافراشتن پرچم فلسطین در برابر مقر این نهاد بین‌المللی در نیویورک موافقت کرد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک روز پنجشنبه (۱۰ سپتامبر/۱۹ شهریور) به قطعنامه‌ای رای داد که طبق آن پرچم فلسطین در برابر ساختمان این نهاد بین‌المللی در نیویورک و همچنین در ژنو و وین به احتزاز درخواهد آمد.
۱۱۹کشور عضو سازمان ملل به این قطعنامه رای مثبت دادند و ۸ کشور و از جمله اسرائیل و ایالات متحده آمریکا رای منفی. ۴۵ کشور و از جمله آلمان نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.
رون پروزور، سفیر اسرائیل در سازمان ملل از این تصمیم انتقاد کرد و آن را اقدامی نمادین و “توخالی” خواند. افزون بر پرچم فلسطین با برافراشته شدن پرچم واتیکان در برابر ساختمان‌های سازمان ملل نیز موافقت شد.
برافراشته شدن پرچم همزمان با سفر عباس
فلسطین و واتیکان عضو کامل سازمان ملل متحد نیستند، بلکه از جایگاه “کشور ناظر” برخوردارند و حق رای ندارند. برکشیدن فلسطین به جایگاه کشور ناظر در سازمان ملل در نوامبر سال ۲۰۱۲ مرحله نمادین مهمی در دستیابی فلسطینیان به ایجاد کشوری مستقل بود.
اکنون سازمان ملل ۲۰ روز فرصت دارد تا این تصمیم را اجرایی کند. بنابراین پرچم چهاررنگ فلسطینیان می‌تواند به موقع و هنگامی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در تاریخ ۳۰ سپتامبر به نیویورک سفر می‌کند تا در اجلاس عمومی آن سخنرانی کند، در برابر مقر سازمان ملل برافراشته شود.
کشورهای اروپایی در رای‌گیری دیروز نظر واحدی نداشتند. در حالی که فرانسه، سوئد و روسیه به این قطعنامه رای مثبت دادند، آلمان، بریتانیا، اتریش و هلند رای ممتنع دادند.
واکنش‌ها به رای‌گیری
هارالد براون، سفیر آلمان در سازمان ملل در یک موضعگیری درباره رای ممتنع این کشور گفت که “عرف رایج” این است که صرفا پرچم‌های کشورهای عضو برافراشته باشد. او افزود که البته رای ممتنع آلمان به این قطعنامه نباید برای تفسیر درباره مناسبات آلمان با واتیکان یا فلسطین جا باز کند.
ریاض منصور، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل نیز خاطر نشان ساخت که این رای‌گیری یک پیروزی نمادین در تلاش فلسطینیان برای دستیابی به کشوری مستقل است و امید برمی‌انگیزد.
رون پروزور، سفیر اسرائیل در سازمان ملل ضمن انتقاد از فلسطینیان گفت که آنان می‌خواهند سازمان ملل را فریب دهند و از این طریق برای خود امتیاز جمع‌آوری کنند. به گفته او “هیچ رای‌گیری‌ای نمی‌تواند یک ژست نمادین توخالی را به یک کشور تبدیل کند.
سامانتا پاور، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت “برافراشتن پرچم فلسطین در برابر مقر سازمان ملل بدیلی برای مذاکرات نیست و طرفین را برای صلح به یکدیگر نزدیک‌تر نمی‌کند”. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز این تصمیم را “غیرسازنده” خواند.
کانادا و استرالیا نیز جزو هشت کشوری بودند که در رای‌گیری دیروز رای منفی دادند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn