8 روز مذاکرات دولت و اپوزیسیون سوریه در ژنو هیچ دستاوردی نداشت

آذوح: اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، اعلام کرد که در پایان هشت روز مذاکرات میان نمایندگان دولت و اپوزیسیون این کشور در ژنو، هیچ پیشرفت ملموسی حاصل نشده است.
ابراهیمی بعد از ظهر جمعه 31 ژانویه در کنفرانسی خبری گفت که دو طرف پس از گذشت سه سال از آغاز بحران، برای نخستین بار دور هم جمع شدند.
او با اشاره به جلسه افتتاحیه مذاکرات در روز 30 ام ژانویه ماه در شهر مونتروی سوئیس خاطرنشان کرد: «در مونترو بیش از 40 کشور، سازمان ملل متحد و سه سازمان منطقه‌ای گردهم آمدند و از دو طرف خواستند اجرای توافقات کنفرانس ژنو1 را برای پایان دادن به بحران سوریه بپذیرند
در کنفرانس بین المللی ژنو1 که در سال 2012 میلادی برگزار شد، بر سر تشکیل دولت یا شورای حاکمیت انتقالی در سوریه با اختیارات کامل توافق شده بود.
خروج ارتش از شهر‌ها، خروج نیروهای مسلح خارجی از سوریه، پایان کمک تسلیحاتی به طرف‌های درگیر در سوریه، آزادی زندانیان و رساندن کمک‌های انسانی به نیازمندان، از دیگر توافقات ژنو1 است.
ابراهیمی افزود که دو طرف برای اولین باز «از راه من» گفت‌و‌گو کردند و عادت کردند کنار هم بنشینند.
او خاطرنشان کرد که سختی‌های بسیاری در روند مذاکرات وجود داشت و آنچه پیش آمد، گامی بسیاری کوچک بود که می‌توان پایه مذاکرات آینده را بر روی آن نهاد.
او افزود که دو طرف برای دستیابی به راه حلی سیاسی به منظور پایان دادن به بحران سوریه آمدند اما هرگاه که گردهم نشستند، نتوانستند از وضعیت انسانی سخن نگویند.
ابراهیمی افزود که در این هشت روز، درباره مناطق تحت محاصره در حمص گفت‌و‌گو شد اما این گفت‌و‌گو‌ها، حاصلی نداشت.
روز یکشنبه گزارش‌هایی از توافق دولت و اپوزیسیون سوریه برای ورود کمک‌های انسانی به مناطق تحت محاصره حمص منتشر شد. این کمک‌ها تا کنون به این مناطق نرسیده است و دو طرف، یکدیگر را در این زمینه متهم می‌کنند.
ابراهیمی ادامه داد که استاندار حمص با نماینده سازمان ملل متحد همچنان برای رساندن کمک‌ها به مناطق تحت محاصره در حمص و دمشق، در تماس هستند.
متوقف کردن درگیری‌ها در برخی مناطق برای رساندن کمک‌های انسانی از دیگر مباحثی بود که به گفته آقای ابراهیمی به مذاکره گذاشته شد اما نتیجه‌ای در بر نداشت.
نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه افزود که دو طرف دولت و اپوزیسیون بر سر بحث درباره توافقات نفرانس ژنو1 و تبدیل آن به عنوان پایه مذاکرات، به توافق رسیدند.
به گفته او، در این زمینه همچنان دو طرف بر سر اولویت‌ها اختلاف دارند و شکاف میان آن‌ها بزرگ است.
ابراهیمی از وجود زمینه‌هایی مشترک نیز سخن گفت و اظهار داشت که دو طرف ژنو1 را به عنوان پایه راه حل سیاسی پذیرفته‌اند و معتقدند راهی برای پایان فراگیر بحران است، پذیرفته‌اند که تنش‌ها رنج‌های بسیاری برای مردم سوریه به وجود آورده است و باور دارند که این تش‌ها را باید فرو نشاند، باور دارند که این تنها مردم سوریه هستند که باید بدون مداخله خارجی و از راه‌های مسالمت آمیز، سرنوشت کشور خود را تعیین کنند، باور دارند که آینده سوریه به معنای احترام به تاریخ، تمدن و احترام به کثرت گرایی و به همه ادیان است، باور دارند که مردم سوریه نیازمند به دموکراسی برپایه حاکمیت قانون و حقوق بشر هستند، باور دارند که باید هرچه سریع‌تر به وضعیت نسانی رسیدگی شود و اذعان دارند که باید امنیت و سلامت همه حفظ شود و با ادامه کار سازمان‌های حکومتی، در مسیر اصلاح آن‌ها گام برداشت.
او تاکید کرد که دو طرف خشونت و تندروی را نمی‌پذیرند.
ابراهیمی درباره دور آینده مذاکرات گفت که روز 10 فوریه ماه را تعیین کرده و نمایندگان ائتلاف اپوزیسیون آن را پذیرفته‌اند اما نمایندگان دولت می‌گویند که باید ابتدا با دمشق مشورت کنند.
او تاکید کرد که دستاورد‌ها بسیار کوچک بود اما مانع‌هایی پشت سر گذاشته شد اما آنچه که دلیل این جنگ است، به آسانی حل نمی‌شود.
ابراهیمی افزود که دشوار است به مردم سوریه گفته شود مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است.
او گفت هنگام آغاز بسیاری امیدهای بزرگی داشتند اما اکنون احساس نا‌امیدی می‌کنند چرا که اوضاع بر روی زمین وخیم‌تر شده است.
او با اشاره به دخالت طرف‌های خارجی در بحران سوریه، از طرف‌های مسلح خواست کمی به وضعیت مردم هم نگاه کنند.
ابراهیمی با بیان اینکه سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ در سوریه، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد، افزود که هیچ طرفی متعهد به متوقف کردن جنگ نشد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn