سفیر سابق آمریکا: ایران سعودی را دشمن اول و اسد را شالوده بقای خود می داند

آذوح: فرد هوف دیپلمات سابق آمریکا طی اظهاراتی اعلام داشت که جمهوری اسلامی ایران، پادشاهی عربی سعودی را دشمن اول خود به شمار می آورد نه اسرائیل.
چنین سخنانی فرد هوف را شخصیت جنجالی واشینگتن کرده است، به ویژه اینکه وی تا چندی پیش مسئول پرونده سوریه در وزارت امور خارجه آمریکا بود.
به نوشته روزنامه "الرأی العام" چاپ کویت، این دیپلمات پیشین اخیرا با حضور در نشست معروف به "مسیر دوم" با مشارکت مقامات بلندپایه ایرانی از این مساله پرده برداشت که "مقامات ایرانی اتفاق نظر دارند که دشمن اصلی آنها در داخل و خارج سوریه پادشاهی سعودی است".
اهمیت فزاینده سعودی
هوف به نقل از یک مقام ایرانی گفت "ایران روز به روز اهمیت فزاینده ای در حساب های خود برای سعودی قایل می شود."
این مقام ایرانی که هوف هویتش را فاش نکرده، می گوید که وی "نگران عواقب جنگ فرقه ای و داخلی در منطقه است، ایران و آمریکا منافع مشترکی در مهار جنگ فرقه ای و نیز چشاندن طعم شکست به چالش های سعودی در برابر آمریکا دارند."
وی به نقل از مقامات جمهوری اسلامی ایران افزود " در صورت حمله اسرائیل علیه تاسسیات هسته ای ایران، حزب الله لبنان خط اول دفاع ایران خواهد بود."
این دیپلمات پیشین همچنین بیان داشت که مقامات تهران گفته اند که " از نظر ایران نگهداشتن نیروهای حزب الله در حال آماده باش کار ساده ای نیست، زیرا ادامه ارسال بدون توقف مهمات، سلاح و لوازم یدکی به حزب الله موضوع اصلی است و چه بسا ایران در وجود بشار اسد فردی را یافته که آماده تسهیل چنین جریانی است تا جاییکه وی سلاح مورد نیاز حزب الله را از انبارهای اسلحه ارتش سوریه تامین می کند."
تهران بشار اسد را شالوده بقای خود می داند
وی در ادامه گفت :" بشار اسد برای ایران اهمیت اساسی دارد، تهران بشار اسد را شالوده بقای رژیم خود می داند که در صورت برکنار کردن وی همه چیز فرو خواهد پاشید و سرنگونی وی پیش درآمد عملیات بزرگتری (سرنگونی رژیم ایران) خواهد بود. لذا پذیرش راه حلی سیاسی در سوریه از سوی تهران در حالیکه اسرائیل ایران را تهدید می کند شدنی نیست. حداقل این چیزی است که من از مقامات ایرانی شنیده ام."
هوف به نقل یک مسئول ایرانی اظهار داشت که ایران شیعیان سوریه و شبه نظامیان دیگر را به منظور حمایت از رژیم اسد مسلح نمی کند بلکه برای باز نگه داشتن راهرو ارتباط با حزب الله این کار را انجام می دهد."
این سفیر سابق آمریکایی تاکید کرد که با این همه "هیچ کدام از مقامات ایرانی به بشار اسد به عنوان دولتمرد و یا رهبری که از منافع همه سوری ها دفاع می کند نمی نگرد" .
وی افزود :" همه مسئولین ایرانی خود را از عملکردهای رژیم اسد دور کرده اند، اما مساله ، مساله منافع است. همانطور که یم مقام ایرانی به ما گفت بشار اسد بخش اصلی استراتژی ایران را تشکیل می دهد از این رو این ماسله قابل مذاکره نیست."
سوریه از خوزستان با اهمیت تر است
فرد هوف در ادامه نقل قول از مقامات ایرانی می افزاید:" هیچ اختلافی میان نظامیان و سیاستمداران ایرانی در این زمینه وجود ندارد که سوریه برای ایران از خوزستان مهم تر است." استان جنوب غربی ایران با اکثریت عرب نشین که ذخایر عظیم نفتی را در بر دارد."
به گفته یک قام ایرانی:" پشتیبانی ما از سوریه ژئوپلتیک است که هدف از آن تقویت قدرت بازدارنده حزب الله است تا اسرائیل پیش از آنکه دست به اقدامی بزند دو بار در این باره فکر کند. از این رو سوریه حائز اهمیت است . حزب الله برای ایران موضوع مرگ و زندگی است اما سوریه اینچنین نیست."
هوف به نقل از مقام دیگر ایرانی می گوید که " ایران براین باور است که سوریه توفان را پشت سر گذاشته است" در نتیجه کشورش "نسبت به اوضاع در آنجا احساس راحتی می کند. و هیچ دلیلی برای رویارویی میان ایان و آمریکا در سوریه وجود ندارد بلکه دو کشور می تواند زمینه مشترکی در سوریه بیابند."
یک مقام دیگری ایرانی به فرد هوف گفته است " معتقد نیستم که آمریکا و اسرائیل کاری در سوریه کرده اند بلکه این پادشاهای عربی سعودی و و تا اندازه ای ترکیه هستند که در ورای مشکلات قرار دارند."
هوف سخنان خود را با گفته ای از مقام ایرانی به پایان می رساند که گفته است :"حتی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اینک بیش از گذشته آماده بحث و گفت و گو درباره نظرات ایران درباره سوریه است."
همپیمانی ایران و اسرائیل در پیش است
دکتر محمد آل زلفه استاد تاریخ در جامعه ملک سعود در گفت گو با العربیه خاظر نشان کرد که تهران از زمان پیروزی انقلاب 1979 به پادشاهی عربی سعودی به عنوان دشمن درجه یک می نگرد و دشمنی با اسرائیل پوششی بیش نیست. ایران بطور کلی با عرب ها دشمنی دارد و می داند که کشور پادشاهی سعودی کمربند امنیتی جهان عرب است اما وقتیکه تهران درباره اسرائیل صحبت می کند در واقع می خواهد به عرب های زودباور برسد .
وی افزود ایران همانند اسرائیل یک سرزمین عربی را در اشغال دارد و با اینکه روحانی به واشینگتن و داووس رفته و با زبان نرم صحبت کرده اما سیاست این کشور هیچ تغییری نکرده است.
وی بر این باور است که ایران حزب الله لبنان را به منظور از هم پاشیدن و تضعیف امت عرب تاسیس کرده و به گفته وی ایران و اسرائیل با میانجیگری آمریکا به منظور تاثیر گذاری بر عرب ها به زودی روی یک میز خواهند نشست.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn