Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

اعلام آمادگی حوثی‌ها برای پذیرش قطعنامه شورای امنیت

آذوح: فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل گفت که شورشیان حوثی و هم‌پیمانان آن‌ها از حزب کنگره ملی یمن" آماده‌اند درباره اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل مذاکره کنند. با اجرای قطعنامه آنها باید سلاح را زمین بگذارند و عقب‌نشینی کنند.
شورشیان حوثی در یمن روز چهارشنبه (۷ اکتبر/۱۵ مهر) بعد از کشمکش‌های فراوان پذیرفتند که با تلاش تازه‌ی سازمان ملل متحد برای خاتمه دادن به جنگ در یمن همکاری کنند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، اسماعیل شیخ‌احمد، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای حل بحران یمن، با اعلام این خبر گفت که حوثی‌ها پذیرفتند بر سر اجرای یکی از قطعنامه‌های سازمان ملل که خواهان کنار گذاشتن سلاح و عقب‌نشینی است، مذاکره کنند.
فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل خبر موافقت شورشیان مسلح حوثی با شرکت در مذاکرات صلح و اجرای قطعناکه سازمان ملل را در صفحه‌ی فیس‌بوک خود اعلام کرد. او توضیح بیشتری درباره‌ی عقب‌نشینی حوثی‌ها از مواضع قبلی خود نداده است.
دولت رسمی یمن نیز تاکنون حاضر نبود در مذاکرات صلح سازمان ملل شرکت کند. دولت شرط حضور را پذیرفتن قطعنامه سازمان ملل از سوی حوثی‌ها تعیین کرده و تاکید کرده بود تا وقتی حوثی‌ها قطعنامه ۲۲۱۶ را نپذیرند، شرکت آن‌ها در مذاکرات صلح بی‌فایده است. قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل متحد در ماه آوریل گذشته تصویب شد.
هنوز دولت یمن که از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود و فعلا مقر خود را در شهر عدن قرار داده است درباره‌ی خبر پذیرش قطعنامه سازمان ملل از سوی حوثی‌ها واکنشی نشان نداده است.
حزب "کنگره ملی یمن" هم که تشکیلاتی به رهبری علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن است و هم‌پیمان حوثی‌ها محسوب می‌شود، روز چهارشنبه خواستار شروع دوباره‌ی مذاکرات صلح و یافتن "مکانیسم اجرایی" برای قطعنامه سازمان ملل متحد شد.
وب‌سایت رسمی "حزب کنگره ملی یمن" با اعلام خبر پذیرش قطعنامه از سوی آن حزب، اعلام کرد که عارف زوکا، دبیرکل این حزب، در نامه‌ای به بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده است که حزب او آماده‌ی مذاکره برای اجرای ۷ شرطی است که در قطعنامه تعیین شده است.
بااین‌حال این حزب اعلام کرد که موافقت آن‌ها با قطعنامه سازمان ملل "مشروط" خواهد بود.
این نیروی سیاسی خواستار توقف حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و پایان دادن به هرگونه محاصره به رهبری عربستان علیه نیروهای خود و حوثی‌ها شده است.
هنوز مشخص نیست که آیا دولت یمن که از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود، با این خواسته‌ها موافقت خواهد کرد یا خیر.
قطعنامه‌‌ی ۲۲۱۶ سازمان ملل از حوثی‌ها و نیروهای کنگره ملی یمن می‌خواهد که سلاح‌های خود را کنار گذاشته و از مناطقی که به اشغال درآوردند، عقب‌نشینی کنند.
شورشیان ضددولتی "حوثی" که به کیشی نزدیک به مذهب شیعه باور دارند و گفته می‌شود تحت حمایت ایران هستند، از سپتامبر سال گذشته بر صنعا پایتخت و برخی از شهرهای مهم یمن مسلط شدند.
از ماه مارس سال جاری میلادی ائتلافی از شیخ‌نشینان خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی حملات هوایی علیه شورشیان یمن را شروع کرد. عربستان گفته است قصد دارد تمام عناصری که "با حمایت بیگانگان" حکومت یمن را متزلزل کرده‌اند نابود کند و رئیس جمهور منصور هادی را به قدرت برگرداند.
از جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی اصلی شورشیان حوثی نام برده می‌شود، اما ایران این موضوع را به شدت تکذیب کرده و در برابر عربستان سعودی را متهم می‌کند که با لشکرکشی به یمن، امنیت منطقه را به خطر انداخته است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn