بازار سیاه خرید و فروش سبد کالا در ایران

آذوح: خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی از بازار سیاه خرید و فروش سبد کالا و گذشتن تاریخ مصرف برخی از اقلام سبدهای کالایی در شهرهای ایران، خبر داد.
بنا به این گزارش، به‌رغم آن‌که گفته شده سبدهای کالایی رایگان هستند اما برخی فروشگاه‌های عرضه‌کننده این سبدها از مردم بابت مابه‌التفاوت وزنی برخی کالاهای سبد، همچون گوشت مرغ، وجه نقد دریافت می‌کنند.
همچنین اقلام سبد کالایی در برخی از فروشگاه‌ها تکمیل نیست و وقتی مردم برای دریافت سبد کالایی خود مراجعه می‌کنند، به مردم فیش‌هایی داده می‌شود که در زمان دیگری برای دریافت کسری سبد کالایی خود مراجعه کنند.
    از آن‌جا که اقلام ارایه شده در این سبد کالایی ۲۰ درصد ارزان‌تر از بازار است و دولت برای دریافت آن وجهی از مردم دریافت نمی‌کند،  بازار سیاه خرید و فروش این سبدهای کالایی به‌راه افتاده است
این در حالی است که برای دریافت یک قلم کالا باید مدت‌ها در صف ایستاد و یا متصدی از ارائه کالا خودداری می‌کند.
در این گزارش همچنین آمده است که تاریخ مصرف برخی از اقلام ارائه‌شده در سبدهای کالایی به‌ویژه در برخی شهرستان‌ها، گذشته است.
گزارش خبرگزاری مهر می‌افزاید، در برخی از استان‌های ایران، بازار سیاه خرید و فروش این سبدهای کالایی به‌راه افتاده است و از آن‌جا که به گفته مسئولان، اقلام ارایه شده در این سبد کالایی ۲۰ درصد ارزان‌تر از بازار است و دولت برای دریافت آن هیچ وجهی از مردم دریافت نمی‌کند، برخی دلالان دست به کار شده‌اند و بازار سیاه خرید و فروش این سبدهای کالایی به‌راه انداخته‌اند.
در این میان خرید و فروش اقلامی چون برنج که صرفه بیشتری برای دلالان دارد، بیشتر است.
توزیع سبد کالای رایگان در ایران از ۱۳ بهمن‌ماه جاری آغاز شد و صف‌هایی طولانی در مقابل فروشگاه‌های عرضه‌کننده شکل گرفت.
وزارت صنایع و تجارت دولت حسن روحانی، پس از ماه‌ها تبلیغ برای این طرح، اعلام کرد این طرح تنها شامل آن دسته از سرپرست‌های خانواری خواهد شد که زیر پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، تامین اجتماعی و  قانون کار قرار دارند و درآمد ماهانه آنها زیر ۵۰۰ هزار تومان در ماه است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود در شبکه یک، از مردم به‌دلیل مشکلات توزیع سبد کالا پوزش خواست.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn