بودجه ۹۳؛ بوی نفت و طعم تورم

آذوح: نخستین بودجه پیشنهادی دولت حسن روحانی در شرایطی به تصویب نمایندگان مجلس رسید که اقتصاد ایران همچنان در میان بیم و امید چشم به روزهای آینده و رایزنیهای بینالمللی برای افزایش صادرات نفت و بازگشت سرمایهگذاران بینالمللی دارد.
آنگونه که معاون امور بنگاههایی معاونت برنامهریزی راهبردی ریاست جمهوری گفته است؛ «چشم انداز این بودجه افزایش چهار درصدی رشد اقتصادی، سه درصدی سرمایهگذاری و کاهش حداقل ۱۰ درصدی نرخ تورم است
    بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، مستلزم اجرایی شدن و تداوم توفق ژنو است. هر گونه تحولی در روبط خارجی ایران که به افزایش تحریمها منجر شود، امکان دست یابی به درآمدهای نفتی را از دولت خواهد گرفت.
پیش از این محمد باقر نوبخت، معاون نظارت و برنامهریزی راهبردی دولت، هدفگیری اصلی بودجه سال ۹۳ را «بهبود معیشت مردم، افزایش اشتغالزایی و کاهش تورم» اعلام کرده بود. اما برخی از منتقدان اقتصادی دولت، جهتگیری بودجه سال آینده را خلاف برنامههای اعلام شده دولت میدانند و معتقدند که بخشی از درآمدهای پیشبینی شده در قانون بودجه تحقق پیدا نخواهد کرد و دولت با کسری بودجه روبرو خواهد شد.
بودجه بوی نفت میدهد
در حالیکه مقامهای دولتی از کاهش وابستگی نفتی بودجه خبر داده بودند، بررسی لایحه دولت نشان میدهد که سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال ۹۳ به نسبت برآورد امسال ۶۰درصد افزایش یافته است. دولت پیشبینی کرده است که میزان صادرات نفت ایران در سال بعد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یابد. درآمد پیشبینی شده دولت از محل صادرات نفت ۷۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
بر اساس آخرین گزارش نهادهای دولتی، تولید نفت ایران در سه سال گذشته به ۲.۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافته و حداقل ۱.۸ میلیون بشکه آن در بازار داخلی مصرف میشود و سهم باقیمانده برای صادرات کمتر از یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.
    درآمدهای مالیاتی و عوارض گمرکی پیشبینی شده در قانون بودجه از دیگر درآمدهایی است که تحقق آنها در هالهای از ابهام قرار دارد.
علاوه بر این بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، مستلزم اجرایی شدن و تداوم توفق ژنو است. هر گونه تحولی در روبط خارجی ایران که به افزایش تحریمها منجر شود، امکان دست یابی به درآمدهای نفتی را از دولت خواهد گرفتدرآمدهای مالیاتی و عوارض گمرکی پیشبینی شده در قانون بودجه از دیگر درآمدهایی است که تحقق آنها در هالهای از ابهام قرار دارد.
برخی از نمایندگان مجلس درآمدهای نفتی دولت را خوشبینانه توصیف کردهاند. شکرخدا موسوی، نماینده مردم اهواز در مجلس گفته است که هر گونه کاهش قیمت نفت در بازار جهانی یا عدم تحقق صادرات پیشبینی شده، کسری بودجه و عدم تحقق برنامههای دولت را در پی خواهد داشت. محمدرضا پور ابراهیمی، نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس هم گفته است که درآمدهای نفتی پیشبینی شده در بودجه غیرواقعی است.
افزایش درآمدهای مالیاتی؛ رویایی که تعبیر نمیشود
درآمدهای مالیاتی و عوارض گمرکی پیشبینی شده در قانون بودجه از دیگر درآمدهایی است که تحقق آنها در هالهای از ابهام قرار دارد. دولت پیشبینی کرده بود که در سال آینده ۹۲ هزار میلیارد تومان از محل مالیات و گمرک درآمد داشته باشد. مجلس با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و پنج درصدی عوارض واردات خودرو هفت هزار میلیارد تومان بر درآمدهای پیشبینی شده مالیاتی دولت افزوده است.
    مجلس در حالی که تهاتر شرکتهای دولتی قابل واگذاری با بدهی پیمانکاران را ممنوع کرده است، به دولت اجازه داده است که در صورت عدم فروش اوراق مشارکت، این اوراق را به عنوان بازپرداخت بدهی طلبکاران به آنان واگذار کند.
پیشبینی افزایش درآمدهای مالیاتی در شرایطی صورت گرفته است که تحقق صد درصدی درآمدهای مالیاتی در سالهای گذشته هیچگاه تحقق نیافته است. درآمدهای مالیاتی پیشبینی شده در بودجه سال آینده به نسبت یکسال پیش ۳۸ درصد افزایش یافته است. سهم مالیات بر ارزش افزوده در تامین منابع با دو درصد افزایش درآمدی دولت ۱۶.۱ هزار میلیارد تومان است در حالی که مالیات بر حقوق کارکنان رشد ۶۸ درصدی را نشان میدهد.
همچنین سهم شرکتهای دولتی در درآمدهای مالیاتی تنها ۳.۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که ۲۹۰۰ میلیارد تومان توسط شرکتهای نفت و گاز تامین خواهد شد. بنیادهای انقلابی و مذهبی هم در شرایطی که به گفته مسئولان دولتی بیش از ۲۵ درصد اقتصاد ایران را در اختیار دارند، تنها  ۶۰۰ میلیون تومان در تامین درآمدهای مالیاتی سهم دارند.
فروش اموال دولتی برای پرداخت بدهیها
فروش اموال و سهام دولتی و اوراق مشارکت یکی دیگر از منابع پیشبینی شده دولت برای تامین بودجه سال آینده است. مجلس به وزارتخانههای دولتی اجازه داده است تا برای تامین بخشی از عتبار طرحهای عمرانی خود، ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه کنند. علاوه بر این، دولت نیز میتواند سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه کند.
درآمد دولت از محل واگذاری شرکتهای دولتی هم ۱۶.۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این درآمد نیز باید برای تکمیل طرحهای عمرانی هزینه شود. مجلس در حالی که تهاتر شرکتهای دولتی قابل واگذاری با بدهی پیمانکاران را ممنوع کرده است، به دولت اجازه داده است که در صورت عدم فروش اوراق مشارکت، این اوراق را به عنوان بازپرداخت بدهی طلبکاران به آنان واگذار کند.
    دولت نرخ برابری دلار را ۲۶۵۰ تومان در نظر گرفته است. افزایش قیمت دلار دولتی به افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی و کاهش قدرت خرید شهروندان میانجامد.
نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته است که «تجربه سالهای گذشته نشان داده که درآمد اورق مشارکت تحقق پیدا نمیکند و در نهایت دولت باید سهام خود را به جای بدهی واگذار کند، در نتیجه بخشی از بودجه عمرانی  محقق نخواهد شد.» نگرانی در خصوص عدم تحقق بخشی از بودجه عمرانی در شرایطی است که مجموع اعتبار عمرانی سال آینده ۳۳ درصد کاهش یافته است.
تورم و رکود؛ گریبانگیر بودجه
معاون امور بنگاههایی معاونت برنامهریزی دولت گفته است که بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته در بودجه دولت در سال آینده در نظر دارد که علاوه بر جذب سرمایههای داخلی، 35میلیارد دلار هم سرمایه خارجی جذب کند و از محل فعال کردن طرحهای عمرانی سه میلیون شغل ایجاد کند.
علیرضا صالح در شرایطی وعده ایجاد سه میلیون فرصت شغلی و کاهش همزمان نرخ تورم را داده است که مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرده است بودجه سال آینده حداقل شش درصد نرخ تورم را افزایش خواهد داد.
همچنین رئیس فراکسیون کارگری مجلس از عدم اختصاص اعتبار برای کارآفرینی و اشتغالزایی انتقاد کرده و گفته است: «بودجه سال آینده نمیتواند اقتصاد ایران را از رکود خارج کند.» دولت برآورد کرده است که سال آینده نرخ تورم را به ۲۵ درصد و نرخ بیکاری را به۱۱ درصد کاهش دهد و در مقابل نرخ رشد اقتصادی را به سه درصد برساند.
    چنانچه دولت در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانهها تصمیم به اجرای برنامه افزایش قیمت حاملهای انرژی بگیرد، نرخ تورم نیز افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که دولت تا پایان خردادماه سال آینده باید لایحه مرحله دوم هدفمندی یارانهها را به مجلس ارائه کند. دولت در نظر داشت که همزمان با تصویب قانون بودجه، اعتبار مرحله دوم هدفمندی یارانهها را نیز مشخص کند. اما مجلس با افزایش قیمت حاملهای انرژی تا تیرماه سال آینده مخالفت کرد. چنانچه دولت در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانهها تصمیم به اجرای برنامه افزایش قیمت حاملهای انرژی بگیرد، نرخ تورم نیز افزایش خواهد یافت.
افزایش نرخ برابری ارز در برابر ریال در قانون بودجه از دیگر عوامل تاثیرگذار بر نرخ تورم است. دولت نرخ برابری دلار را ۲۶۵۰ تومان در نظر گرفته است. افزایش قیمت دلار دولتی به افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی و کاهش قدرت خرید شهروندان میانجامد.
همچنین بخشی از بودجه عمرانی پیشبینی شده مشروط به روابط بینالملل و تحقق درآمدهای نفتی  و درآمدهای مالیاتی و واگذاریهای دولتی است. عدم تحقق درآمدهای پیشبینی شده به معنای عدم تحقق بودجه عمرانی و توقف پروژههای عمرانی و اشتغالزا است. در چنین وضعیتی، نمیتوان انتظار داشت وعده دولت برای مهار تورم و اشتغالآفرینی تحقق پیدا کند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn