در جشنواره فجر و از سوی دولت روحانی صورت گرفت: قلع و قمع فیلم‌های غیرسفارشی٬ منتقد و مستقل

آذوح: در سی و دومین جشنواره فیلم فجر٬ پس از کنار گذاشته شدن فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»٬ جوایز فیلم «عصبانی نیستم» حذف شد و فیلم «قصه‌ها» نیز نامزد دریافت هیچ جایزه‌ای نشد.
این فیلم‌ها در یک هفته گذشته با انتقاد و تهدید گروهی از محافظه‌کاران تندرو٬ نمایندگان مجلس و رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران مواجه شده بودند.
موضوع فیلم «عصبانی نیستم» که مربوط به حوادث سال ۱۳۸۸ است باعث شده بود گروهی از نمایندگان مجلس به مسئولان وزارت ارشاد درباره این فیلم تذکر دهند.
پیش از این نیز نشست خبری عوامل این فیلم در پی تهدید لباس شخصی‌ها لغو شده بود.
سایت «خبر‌آنلاین» نوشته در دقایق پایانی مراسم اهدای جوایز برندگان٬ مدیران جشنواره از رضا درمیشیان٬ کارگردان «من عصبانی نیستم» خواسته بودند از «صحنه رقابت‌ها» کنار برود که با مخالفت وی مواجه شدند.
این سایت افزوده در پی امتناع درمیشیان٬ رضا داد دبیر جشنواره دستور حذف جوایز این فیلم را صادر کرده است.
«خبر‌آنلاین» دقایقی بعد از انتشار این خبر نوشت که آقای درمیشیان با ارسال نامه‌ای از رقابت در جشنواره امسال انصراف داد.
به نوشته «خبرآنلاین» نوید محمدزاده به خاطر بازی در این فیلم جایزه بهترین بازگر جشنواره امسال را به دست آورده و باران کوثری هم بر اساس آرای هیات داوران شایسته دریافت دیپلم افتخار شده بود.
فیلم «من عصبانی نیستم» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت پنج جایزه شده بود که در پی فشار مقام‌های وزارت ارشاد جوایز این فیلم «ناجوانمردانه» حذف شد.
این فیلم که همزمان در جشنواره برلینانه نیز به نمایش درآمده٬ مورد استقبال تماشاچیان و هیات داوران قرار گرفته است.
این دوره از جشنواره فیلم «فجر» با انتقاد و اعتراض گروهی از مراجع تقلید قم نیز مواجه شده بود که مقام‌های وزارت ارشاد به منظور دلجویی از این مراجع٬ فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» را حذف کردند.
مضمون این فیلم نیز مربوط به حوادث سال ۸۸ بود که با خشم محافظه‌کاران تندرو مواجه شده بود.
فیلم «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد نیز در این دوره از جشنواره در پی فشار‌های پشت پرده نامزد دریافت هیچ چایزه‌ای نشد.
این در حالی است که از فیلم‌های سفارشی که از سوی نهاد‌های حکومتی ساخته شده بودند در این دوره از جشنواره فیلم «فجر» جوایز اصلی را دریافت کردند.
در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم «فجر» علی جنتی٬ وزیر ارشاد نیز طی سخنانی اعلام کرد «عرصه هنر، عرصه آزاداندیشی است و هنرمند در فضای آزاد می‌تواند نیک بیندیشد و بیافریند
جنتی ادعا کرد «حضور سلایق مختلف و‌ آثار متنوع نسبت به سال‌های گذشته فضای شایسته و توام با رقابت را برای جشنواره سی و دوم فراهم آورد
وی همچنین افزود که «مهم‌ترین ویژگی جشنواره امسال گام برداشتن در تحقق عدالت رسانه‌ای بود
صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز در طول پخش مستقیم این مراسم بارها برای سانسور اظهارات انتقادی برخی از هنرمندانی که برای دریافت جایزه به روی صحنه آمده بودند٬ نمایش این مراسم را قطع کرد.
پیش از این نیز حسین پاکدل٬ از هنرمندان شناخته‌شده سینما و تئاتر در گفتگویی اعلام کرد وی به عنوان مجری مراسم اختتامیه فیلم فجر انتخاب شده بود که به علت قرار داشتن در فهرست سیاه صدا و سیما از برنامه کنار گذاشته شد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn