یک نماینده مجلس: پدیده‌ای به نام کودک کار در ایران وجود ندارد

آذوح: فاطمه آلیا، از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس ایران با بیان این‌که کار کودکان در کشور ما محدود و مقطعی است، گفت: “پدیده‌ای به نام کودک کار به‌شکل رسمی و تأیید شده در کشور ما وجود ندارد.”
به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، فاطمه آلیا گفت: “آمارهای رسمی در این زمینه (کودکان کار) وجود ندارد. این پدیده در کشور ما بسیار محدود و مقطعی است برای نمونه در برخی از روستا‌ها کودکان در تابستان که به مدرسه نمی‌روند به والدین خود درکشاورزی کمک می‌کنند که نمی‌توان از این مسأله به‌عنوان کودک کار اسم برد.”
این در حالی است که رضا جهانگیری‌فرد، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، آبان‌ماه گفته بود تنها در تهران نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ کودک کار شناسایی شده و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.
به‌گفته وی بالغ بر ۹۰ درصد از این کودکان دارای خانواده هستند و بیشتر آن‌ها به صورت انفرادی و حتی گاهی به‌شکل خانوادگی کار می‌کنند.
فاطمه آلیا افزود: “در کشور ما به‌دلیل وجود بنیان‌های قوی خانواده دغدغه گسترش این مسأله وجود ندارد و این معضل بیشتر برای کشورهایی است که خانواده در آن‌ها نقش خود را از دست داده و یا خانواده تک‌والدی رواج دارد.”
وی همچنین گفت: “ما موافق کار کودکان نیستیم و فرهنگ کار کودک در کشور ما وجود ندارد بنا بر این بودجه‌ای برای این مسأله در نظر گرفته نشده است.”
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn