گزارشگران بدون مرز: خامنه‌ای تنها مسئول حصر است

آذوح: در بیانیه‌ای به مناسبت سومین سالگرد حصر رهبران جنبش سبز، سازمان گزارشگران بدون مرز، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را «تنها مسئول» حبس و حصر مهدی کروبی، زهرا رهنورد و ميرحسين موسوی معرفی کرد.
اين سازمان غيردولتی مدافع حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران، در بيانيه‌ای که روز ۲۵ بهمن، به مناسبت سومين سالگرد حصر اين سه تن منتشر کرد، تاکيد کرد که رهبر ايران به عنوان «عامل چيرگی خودسری و مصونيت از مجازات در کشور»، تنها مسئول اين «اقدام خودسرانه» نيز هست.
ميرحسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی و فاطمه کروبی، از بهمن‌ماه ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار گرفتند. محل حصر آقای کروبی پس از مدتی به ساختمان‌های ويژه وزارت اطلاعات مشهور به «خانه امن» منتقل شد، هرچند او به تازگی و پس از بيش از دو سال به منزل خود بازگردانده شد تا در حصر خانگی قرار بگيرد.
همسر مهدی کروبی نيز حدود دو سال پيش از حصر آزاد شد. در اين مدت اما تغييری در وضعيت حبس خانگی آقای موسوی و خانم رهنورد به وجود نيامده است.
گزارشگران بدون رمز در بيانيه خود، حبس و حصر اين افراد را هم نقض فاحش قانون اساسی و قوانين داخلی جمهوری اسلامی دانسته و هم خلاف تعهدات بين‌المللی رسمی دولت ايران.
اين سازمان همچنين بر «مسئوليت» حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، در اين باره تاکيد کرده و گفته است که آقای روحانی «وعده آزادی همه زندانيان سياسی را در پی به قدرت رسيدن فراموش کرده است».
حصر ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، عملا پس از راه‌پيمايی ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۸۹ در ايران در حمايت از جنبش‌های اعتراضی در مصر و تونس آغاز شد.
آقايان موسوی و کروبی که نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات رياست جمهوری در سال ۸۸ بودند، در آن روز خواسته بودند تا به آنها برای برگزاری تظاهرات مجوز رسمی داده شود.
مجوز صادر نشد، اما گروه‌های حامی معترضان، در فراخوان‌هايی بر برگزاری راهپيمايی ۲۵ بهمن تاکيد کردند. در نهايت نيز هزاران نفر به خيابان‌ها آمدند. این تظاهرات دست‌کم دو کشته بر جای گذاشت.
پس از آن احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، در یک سخنرانی خواستار آن شد که موسوی و کروبی در خانه‌های خود «زندانی» شوند.
اين حبس بدون برگزاری دادگاهی برای اين چهره‌های معترض بوده است. سخنان گوناگونی -از جمله طی ماه‌های گذشته و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی- در مورد وضعيت حصر آنها مطرح شده، اما گروهی از مقام‌های عالی‌رتبه حکومتی بر «توبه» برای رفع حصر تاکيد دارند.
چهره‌های معترض چنين کاری نکرده‌اند. فرزند مهدی کروبی نيز اخيرا از قول پدر خود اعلام کرد که او «نزد خدايان زمينی توبه نمی‌کند».
در همین حال دولت‌های آمريکا و آلمان، سازمان عفو بين‌الملل، کانون مدافعان حقوق بشر و ... نيز با صدور اطلاعيه‌های جداگانه‌ای در سومين سالگرد حبس اين افراد، خواستار آزادی آنها شده‌اند.
این در حالی است که غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه و دادستان کل کشور، پیشتر گفته است که افراد برای رفع حصر ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی «بی‌جهت تلاش می‌کنند که به نتيجه هم نمی‌رسند».
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn