سازمان بازرسی: روزانه یک‌میلیون بشکه نفت در ایران از بین می‌رود

آذوح: مدیر کل بازرسی نفت سازمان بازرسی کل کشور گفته است که روزانه یک میلیون بشکه نفت در ایران از بین می‌رود.
فرزاد مخلص‌الائمه روز شنبه، سوم اسفندماه، در همایش اصلاح قراردادهای نفتی گفته است که صنعت نفت ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت می‌سوزاند.
به گفته وی، میزان اتلاف منابع نفتی و گازی در ایران ۷۵ برابر کشور عربستان است و این در حالیست که کشور «عربستان هم‌اکنون دو برابر ایران» نفت تولید می‌کند.
فرزاد مخلص‌الائمه مهم‌ترین علت اتلاف این میزان نفت و گاز در ایران را مشعل‌های گازی تاسیسات صنایع نفت و گاز کشور عنوان کرده است. پیش از این رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت، در روزهای پایانی فعالیت دولت دهم از اتلاف روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب گاز در ایران خبر داده بود.
ایران دارای تعداد زیادی مشعل گازی و یکی از کشورهای بزرگ سوزانده گازهای همراه نفت جهان است. خبرگزاری مهر روز جمعه، دوم اسفندماه، در گزارشی در همین رابطه از احتمال خاموشی ۴۰ مشعل گازی در ایران خبر داده بود، پروژه‌ای که برای اجرایی شدن نیاز به هشت میلیارد دلار پشتوانه مالی دارد.
بر اساس آنچه در خبرگزاری مهر آمده بود، تنها در منطقه عسلویه معادل ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از طریق ۴۰ مشعل می‌سوزد.
ارجحیت میادین مشترک نفتی به میادین مستقل
مدیرکل نفت سازمان بازرسی در بخش دیگری از سخنان روز شنبه خود، برداشت از میادین مشترک را واجد اهمیت بسیار دانسته و گفته است که توسعه میادین مستقل جدید باید از دستور کار صنعت نفت خارج شود.
به گفته وی، ایران باید پیش از هر چیز توسعه میدان‌های مشترک را «حداقل تا مرحله حفاری» پیش‌ببرد و پس از آن به توسعه میدان‌های مستقل بپردازد.
ایران در مرزهای جنوبی و جنوب غربی خود با شش کشور منطقه حداقل ۱۵ مخزن نفتی مشترک در آب و ۱۳ مخزن مشترک در خشکی دارد. از میان این میادین مشترک، ایران هنوز از برخی از آن‌ها نظیر میدان نفتی مبارک (مشترک آبی با امارت متحده) و میدان نفتی اسفندیار (مشترک آبی با عربستان سعودی) برداشت نمی‌کند.
فریب عربستان و آینده ایران در تامین انرژی
آقای مخلص‌الائمه همچنین با اشاره به دو کشور عربستان و آمریکا، از رقبای ایران در حوزه نفت و گاز، از شانس ایران در آینده برای بدل شدن به یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان انرژی، در صورت وجود «یک راهبرد جامع انرژی» سخن به میان آورده است.
به گفته این مقام سازمان بازرسی کل کشور، «بر اساس گزارش‌های منتشر شده در ویکی‌لیکس» آمار ارائه شده از ذخایر نفت و گاز عربستان «واقعی» نیست و از این رو این کشور درمعاملات نفتی آینده در جهان جایی ندارد و کشور آمریکا نیز به خاطر «تولید گاز از ذخایر نامتعارف» آسیب‌های جدی به محیط زیست زده است و از این رو ایران می‌تواند «محور سرمایه‌گذاری بلندمدت در صنایع گاز جهان» باشد.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تابستان سال جاری خبر داده بود که احتمالا  ایران در سال ۲۰۳۵ به مقام پنجمین تولیدکننده گاز و هفتمین تولیدکننده نفت در دنیا تنزل خواهد کرد.
در حال حاضر و به استناد برخی گزارش‌ها (نظیر گزارش شرکت بریتیش پترولیوم)، ایران بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان را دارد و به استناد برخی دیگر (موسسه اطلاعاتی انرژی آمریکا) ایران پس از روسیه در رتبه دوم قرار گرفته است. از نظر ذخایر نفتی جهان نیز به گزارش شرکت بریتیش پترولیوم، ایران چهارمین کشور دارنده ذخایر نفتی است.
مخلص‌الائمه در این همایش ایران را یکی از امیدهای آینده جهان انرژی معرفی کرده و گفته است که شرکت‌های صنعتی «چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری و پشتیبانی از صنایع نفت و گاز ایران» ندارند.
همایش نظام جدید قراردادهای صنعت نفت ایران از روز شنبه، سوم اسفندماه در تهران و در مرکز همایش‌های صداوسیما با حضور مهمانانی از شرکت‌های توتال و گازپروم برگزار شده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn