قسط دوم دارایی‌های مسدود شده ایران پرداخت شد

آذوح: در حالی که بانک مرکزی ایران گزارش داده که قسط دوم از دارایی های مسدود شده ایران، از طریق ژاپن به حساب این بانک واریز شده است، یک نماینده مجلس ایران شرط آمریکا در باره نحوه خرید کالا از پول های آزاد شده را تحقیر آمیز توصیف کرده است.
بانک مرکزی ایران می گوید قسط دوم دارایی های مسدود شده ایران به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار به ین ژاپن در تاریخ سوم مارس دوازدهم اسفند "آزاد و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفت."
قسط اول دارایی های مسدود شده پیش از آن از طریق بانکی در سوئیس به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده بود.
به این ترتیب ۹۰۰ میلیون دلار از چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی ها و مطالبات ایران که بنابر توافق هسته ای ژنو بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در اختیار ایران قرار بگیرد، پرداخت شده است.
با آنکه قسط اول مطالبات به حساب بانکی در سوئیس واریز شده بود اما ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی سه روز پیش گفته بود که مقامات ایرانی "بنا بر مصالحی" تصمیم گرفتند که قسط دوم به جای بانکی در سوئیس، از طریق یک بانک ژاپنی در اختیار ایران قرار گیرد.
براساس توافق ژنو، قرار است مبلغ چهار میلیارد و دویست میلیون دلار از این دارایی های مسدود شده ایران طی شش ماه در اختیار ایران قرار گیرد. این پرداخت‌ها به صورت قسطی انجام می‌شود و هر قسط در برابر اجرای بخشی از توافق ژنو در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.
پس از تشدید تحریم‌های نفتی و بانکی ایالات متحده و کشورهای اروپایی علیه برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا به شرکت‌ها و کشورهای ثالث طرف معامله با ایران هشدار داد که در صورت نادیده گرفتن این تحریم‌ها، با محدودیت‌هایی در زمینه دسترسی به بازار و تسهیلات مالی ایالات متحده مواجه خواهند شد.
احمد توکلی
آقای توکلی می گوید که آمریکا با تعیین شرطهایی در زمینه خرید کالاهای اساسی قصد تحقیر ایران را دارد
خریداران نفت ایران هم از انتقال ارز به ایران خودداری کردند و بخش عمده‌ای از مطالبات نفتی جمهوری اسلامی در حساب‌های خارجی باقی ماند.
به گفته رئیس کل بانک مرکزی این مبالغ صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود.
اعتراض به نحوه رفتار آمریکا در خرید کالاهای اساسی
همزمان با واریز قسط دوم دارایی های مسدود شده ایران، احمد توکلی نماینده تهران در مجلس، در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور با اشاره به آزاد کردن بخشی از دارایی‌های ایران، گفته که "چه توجهیی دارد که ما شرکت هایی را که می خواهیم از آنان خرید کنیم به تائید آمریکا برسانیم؟"
به گفته این نماینده مجلس، ایران هشت شرکت خارجی را برای خرید کالاهای اساسی از طریق وزارت خارجه به گروه پنج به علاوه یک معرفی کرده و آنان تنها چهار شرکت را پذیرفته‌اند.
آقای توکلی گفته: مالکان این چهار شرکت آمریکایی هستند و آقای رئیس جمهور "آیا می دانید که این چهار شرکت در دوران دفاع مقدس (جنگ هشت ساله ایران و عراق) به ما کالاهای اساسی نمی فروختند؟ وقتی انتقال ارز زیر نظر آنان انجام می شود دیگر چه نگرانی هست که ما از کدام شرکت ها خرید می کنیم؟"
ایران اعلام کرده که دارایی های آزاد شده به داخل منتقل نمی شود بلکه برای خرید کالاهای اساسی هزینه خواهد شد.
به عقیده آقای توکلی، آمریکا با تعیین شرط‌هایی در این زمینه "قصد تحقیر دارد و می خواهد مبادی خرید و واردات ما را آن هم در کالاهای اساسی، محدود و به خودش منحصر کند و بدین وسیله اهرم فشار دیگری به دست آورد."
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn