تهیه طرح ممنوعیت واردات دارو در پارلمان ایران

آذوح: جمعی از نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ایران، به دنبال طرحی هستند که براساس آن، واردات دارو به این کشور ممنوع شود.
به گزارش روزنامه شرق، بنا بر این طرح قرار است واردات دارو به ایران با شیبی کند کاهش یابد.
در همین رابطه، «عبدالرحمن رستمیان» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته است: «این طرح قرار است در قالب یک طرح یک‌ فوریتی در صحن مجلس مطرح شود
از طرف دیگر، براساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات دارو در بهمن‌ماه سال جاری شمسی با افزایش 82.46 درصدی وزنی نسبت به دی ماه، بالغ بر 2730تن شده است.
بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در یازدهمین ماه امسال ارزش واردات داروی کشور نیز با افت 9.32درصدی نسبت به ماه قبل از آن به 163میلیون‌دلار رسید.
همچنین ارزش ریالی داروهای وارداتی نیز در بهمن امسال از مرز چهار هزار میلیارد ریال گذشت. دارو در بهمن‌ماه امسال از نظر وزنی 0.80 درصد و از نظر ارزشی 3/31 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد.
رشد بالای واردات وزنی دارو در بهمن امسال در حالی رخ داده که به نظر می‌رسد پس از توافق ژنو راه برای واردات دارو هموار‌تر از قبل شده است.
با این حال، طرح مجلس برای ممنوعیت واردات دارو، در کنار گام بلند وزارت بهداشت برای افزایش واردات دارو، می‌تواند در سال آینده یکی از مهم‌ترین چالش‌های مجلس و دولت باشد.
این طرح البته مخالفان و موافقانی دارد. در همین رابطه، رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس، ضمن ابراز مخالفت با طرح ممنوعیت واردات دارو به کشور، گفته است: «ممنوعیت واردات دارو موضوعی نیست که یک‌شبه نسبت به آن تصمیم‌گیری شود بنابراین سه‌شنبه اعضای کمیسیون، این موضوع را از وزیر بهداشت پیگیری خواهند کرد
او ادامه داده است: «به‌ طور حتم شرکت‌های دارویی کشور در ابتدا باید کیفیت داروهای خود را بالا ببرند تا بتوانند رقابتی درست با داروی مشابه خارجی داشته باشند. بدون‌شک اگر کیفیت داروهای ایرانی افزایش یابد مشابه خارجی آن خودبه‌خود از صحنه رقابت حذف خواهد شد و در این میان سود اقتصادی دارویی در کشور نیز افزایش می‌یابد.»
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn