مرزبانان هنوز به ایران «تحویل داده نشده‌اند»

آذوح: در حالی که پیشتر یک نماینده مجلس با تایید خبر آزادی چهار مرزبان ربوده شده توسط جیش‌العدل٬ از تحویل آن‌ها به نمایندگان ایران در خاک پاکستان خبر داده بود٬ طبق گزارش‌ها جیش‌العدل تاکید کرده است که هنوز زمان و مکان دقیق تحویل این مرزبانان را تعیین نکرده است.
به گزارش ۱۵ فروردین‌ماه سایت «عدالت‌نیوز» که اخبار مربوط به گروه جیش‌العدل را پوشش می‌دهد٬ این گروه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که حکم آزادی «اسرا٬ به درخواست و پادرمیانی علمای اهل سنت و در راس آنان٬ به درخواست مولانا عبدالحمید٬‌اما جمعه اهل سنت زاهدان٬ توسط شورای مرکزی سازمان و شخص رهبری سازمان» اعلام شده است.
در این اطلاعیه با این‌حال تاکید شده است که تاریخ دقیق و مکان مشخصی برای تحویل تعیین نشده است و در صورت تعیین زمان مشخص٬ این مسئله در بیانیه‌ای در آینده منتشر خواهد شد.
اسماعیل کوثری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز جمعه، ۱۵ فروردین‌ماه، اعلام کرد که چهار مرزبان ربوده شده ایران «به رابط جمهوری اسلامی در پاکستان تحویل داده شده‌اند» و ایران به دنبال تحویل گرفتن جنازه مرزبان پنجم است.
یک مقام آگاه امنیتی در استان سیستان و بلوچستان نیز خبر تحویل گرفتن مرزبانان از سوی ایران  را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس تایید کرد.
با این‌حال به گزارش خبرگزاری مهر اسماعیل احمدی‌مقدم٬ فرمانده کل نیروی انتظامی در همین روز گفته است: «تا حضور سربازان در خاک کشورمان نمی‌توانم این خبر را تایید کنم٬ اما نسبت به آزادی آن‌ها خوشبین هستم
حسین نقوی حسینی٬ سخنگوی کمیسیو امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به این خبرگزاری گفته است جمهوری اسلامی تا زمانی که «مرزبانان ایرانی را رویت نکند و صدای آنان را نشنود و سندی محکم و متقن در این زمینه ارائه نشود٬ این‌گونه خبرها را تایید نخواهد کرد».
گروه جیش‌العدل که ایران ماهیت آن را تروریستی می‌داند روز ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته پنج مرزبان ایرانی را در جنوب سیستان و بلوچستان ربود، و سوم فروردین اعلام کرد که گروهبان یکم٬ جمشید دانایی‌فر٬ یکی از آنها، را به دار آویخته است.
وب‌سایت فارسی العربیه صبح جمعه به نقل از عبدالرئوف ریگی، سخنگوی گروه جیش‌العدل، از آزادی مرزبانان ایرانی که در اختیار این گروه بودند خبر داد و عدالت‌نیوز نیز با انتشار اطلاعیه‌ای منتسب به این گروه٬ از این آزادی خبر داد.
به نوشته عدالت‌نیوز٬ جیش‌العدل در این اطلاعیه تصمیم آزادی مرزبانان ایرانی را «در راستای نشان دادن حسن نیت و انسان‌دوستی» خود عنوان کرده «تا نظام حاکم هم در راستای آزادی زندانیان اهل سنت گام بردارد».
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn