گزارشی از وضعیت دهها زندانی سیاسی احوازی

فعالان حقوق بشر احوازی نام دهها تن از زندانیان سیاسی، امنیتی، فعالان فرهنگی و دگر اندیش عرب احوازی را تهیه کرده تا در دسترس سازمان های بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر، و سایر فعالان قرار گیرد.
با نگاهی به لیست زیر دریافت می کنیم که این افراد سالهاست در زندانهای جمهوری اسلامی ایران در بدترین شرایط جسمی و روحی و روانی به سر می برند. وضعیت بسیار بد زندانها به لحاظ بهداشتی، عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان بیمار، بد رفتاری زندانبانان، غیر استاندارد بودن زندانها و اسکان تعداد زیادی از زندانیان در یک فضای غیر مناسب به لحاظ مساحت و امکانات، بی خبری زندانیان از فضای خارج از زندان به دلیل در اختیار نداشتن رادیو، تلویزیون و روزنامه و عدم امکان تماس تلفنی هفتگی و بسیاری موارد دیگر گویای این است که در زندان های جمهوری اسلامی و به ویژه در زندان های اقلیم احواز ، فاجعه های زیادی رخ می دهند که جهان آزاد از آنها بی خبر است.
لیست زیر برای روشنگری عموم و استفاده "با ذکر منبع" سایر مجامع حقوق بشری و خبرگزاری ها منتشر می شود.
1- فهيمه اسماعيلي ( بدوي): ٣٣ ساله، معلم دوره ابتدایی است که در تاریخ 7 آذر 1384 در حالی که 8 ماهه باردار بود، به همراه همسرش علی مطیری بازداشت شد.  یک ماه بعد، دختر آنها، سلمى در زندان به دنیا می آید. مقامات قضایی، سه شرط برای آزادی فهیمه مقرر می کنند: 300 میلیون تومان وثیقه بگذارد، از شوهرش به طور غیابی طلاق بگیرد و اسم دخترش را از یک اسم عربی غیر مذهبی، به نام دیگری تغییر دهد.
فهیمه شروط را نمی پذیرد و به 15 سال زندان محکوم می شود. علی مطیری، تحت شکنجه های شدید و فشار زیاد به دلیل زندانی بودن همسر و دختر نوزادش، اتهام موجه بر علیه خود را می پذیرد و در 28 آذر 1385 اعدام می شود. فهیمه به زندان یاسوج تبعید شده و سلما، که حالا 7 ساله است، تمام این سالها را بدون پدر و مادر سر کرده است.
٢- یوسف سیلاوی: حدودا 50 ساله، ایشان هیچ گونه فعالیت سیاسی یا فرهنگی نداشته و فقط به دلیل وابستگی فامیلی با یک فعال سابق( متوفی) سیاسی مقیم لندن در شهر احواز بازداشت شد.  بیش از 4 سال است که تمامی نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی از پاسخگویی درباره آن طفره می روند. تمامی تلاش های خانواده او و پیگیری های قضایی و حقوقی درباره وضعیت او ثمر بخش نبوده است.
٣- هاني باوي: دانشچو و فعال فرهنگی اهل شهر احواز است که در تاریخ  ١١-٨-٢٠٠٥ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به حبس در تبعید در زندان یزد محکوم شده است. تمام مدت زمان محکومیت هانی باوی بیش از یک سال است که پایان یافته اما هنوز دادگاه حکم آزادی او را صادر نکرده و گفته می شود دادگاه به امر وزارت اطلاعات از صدورحکم آزادی ایشان خودداری می کند.
برخی از بازداشت شدگان شهر فلاحیه(شادگان):
٤- سيد أمين موسوي ( فرزند سيد عبدالله، ٢٦ ساله)، ٥- عبدالله محيي، ٦- سيد خليل طاهري موسوی (فرزند خليل)، ٧- حميد هادي، ٨- علي هادي معلى، ٩- جاسم محمد عيسى، ١٠- جمال عبد الخضر:
این تعداد از بازداشت شدگان (ردیف 4 تا 10) اهل شهر فلاحيه هستند که در تاريخ 14 ژانویه 2014 بازداشت شدند. آنها به اتهام ترويج مذهب اهل سنت در زندان کارون بسر می برند و احکامشان هنوز صادر نشده است.
١١- حسن هاشمي: اهل شهرمحمره(خرمشهر) که در سال 1389 شمسی بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و فعالیت سياسی از سوی دادگاه انقلاب شهر احواز به ١٠ سال حبس و ٥ سال تبعيد محکوم شده بود. حسن هاشمی در حال حاضر در زندان كارون شهر احواز محبوس است.
١٢- حمزة سواري: فرزند لفته، فعال سیاسی اهل منطقه شكاره ٣ شهر احواز است که در سال 2005 بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملي، محاربه با خدا و فساد في الارض از سوی شعبه يك دادگاه انقلاب احواز به حبس ابد در زندان كارون محکوم شده است.
١٣- علي رضا نزاری (سيدضياء نزاري): ٥٥ ساله، فعال سیاسی اهل شهر محمره(خرمشهر) است که در سال 2008 بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به 10 سال حبس در زندان كارون محکوم شده بود. وی در حال حاضر مدت تبعيد 4 ساله در شهر كهنوج  استان كرمان را سپری می کند.
١٤طاهر مزرعة: فرزند علي، فعال سیاسی اهل منطقه ابوحميضه شهر خفاجيه(سوسنگرد)  است که در سال 2006 در سوریه بازداشت شده و به ایران تحویل داده شد. وی به 10 سال حبس و ده سال تبعيد در شهر دامغان محکوم شده و همکنون مدت تبعيدش را سپری می کند.
١٥- عبدالامام زايري: فرزند محمود، فعال سیاسی اهل منطقه كانتكس شهر احواز است که در سال 2005 بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملي، محاربه با خدا و فساد في الارض از سوی شعبه يك دادگاه انقلاب احواز به حبس ابد در زندان كارون محکوم شده است. عبدالامام زایری از خونريزي معده رنج مي برد.
١٦- عبدالامير چلداوي: فرزند بطوش، فعال سیاسی اهل كوی علوی شهر احواز است که در سال 2006 بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب احواز به قضاوت قاضي محمودی، به 10 سال حبس در زندان كارون محکوم شده است.
١٧- عبدالزهرا هليجي:  فرزند خزعل، فعال سیاسی منطقه شكاره ١ شهر احواز است که در سال 2005 بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملي، محاربه باخدا و فساد في الارض از سوی شعبه يك دادگاه انقلاب احواز به حبس ابد در زندان كارون محکوم شده است. وی از عفونت شديد در پای راست رنج می برد و نیاز به جراحی فوری دارد. این زندانی پیش از ورود به زندان در یک عمل جراحی یک قطعه میل در پای او نهاده شده که طبق نظر پزشکان اکنون بایستی این قطعه فلزی به واسطه جراحی مجدد از پای ایشان خارج شود.
١٨-علي ساعدي: فرزند  قاسم، اهل شهر احواز که در شهریور 1386 بازداشت شد. وی به اتهام محاربه باخدا، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با بیگانه و اقدام علیه امنیت ملی از سوی دادگاه انقلاب احواز به دو بار اعدام و ١٧ سال حبس محکوم شده است. وی فعلا در زندان كارون بسر می برد. اداره اطلاعات  اين فعال عرب احوازی را به مدت بیش از دوسال درزندان انفرادی حبس کرده وتحت بدترین شکنجه ها قرار داده و بدون داشتن حتی وکیل تسخیری، بواسطه سه بار تغییر قاضی پرونده و پرونده سازی علیه وی، او را به دو بار اعدام و۱۷ سال حبس محکوم کرده است. حکم صادره علیه این شهروند هم اکنون در دیوان عالی کشور در دست بررسی است. ایشان همراه با چند نفر دیگر طی سه سال ( ٨۶ تا ٨٨ شمسی) توسط سه قاضی و در سه شعبه  مختلف در دادگاه انقلاب احواز محاکمه شدند. در ابتدا “قاضی محمودی ” سپس  قاضی ” نورآبادی” و در نهایت قاضی ” تورَک” در شعبه یک دادگاه انقلاب احواز، این افراد را محاکمه کردند.
١٩- غازي حيدري: فرزند عبدالزهرا و متولد سال ١٣٥٤ شمسی، تحصیل کیرده مهندسی مکانیک و فعال سیاسي  است كه در ماه مه ٢٠٠٩ توسط اداره اطلاعات احواز بازداشت شده بود. وی در تاریخ ٤/ ٩/ ١٣٨٨ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي احواز به رياست قاضي مرتضى تورك به ١٠ سال حبس تعزيري محكوم شده بود كه حكم وي نيز در شعبه سيزده دادگاه تجديد نظر استان مورخه ١/١٢/١٣٨٨ به رياست قاضي غلامحسين ذات عجم و مستشار دادگاه محمود مهرگان تأييد گردید.
غازي حيدري ، قبل از بازداشت بعنوان مهندس مكانيك درشركت لوله سازي احواز شاغل بوده است . اين روشنفكر ، نويسنده و فعال فرهنگي به جز فعاليتهاي فرهنگي و حقوق بشري هيچ گونه فعاليت ديگري نداشته و معتقد به فعاليتهاي مسالمت آميز است. اتهام هاي مهندس حيدري استفاده از اينترنت از طريق  ورود به وب سايتهاي  فليتر شده مخالفين نظام، استفاده از كتابهاي الكترونيكي، تهيه و ارسال نمودارهائي از آمار دستگير شدگان و محكومين به اعدام و ضديت و عناد با نظام جمهوري اسلامي ايران بوده كه ايشان تمام اين اتهام ها را نزد قاضي انكار و اقرار به آنها نزد نيروهاي امنيتي را ناشي از شكنجه شديد دانسته است. در همان روزهاي تحقيق در بازداشتگاه اطلاعات در اثر شكنجه شديد جسمي و رواني دو دنده از قفسه سينه  مهندس حيدري مي شكند و چندين ماه وي را در سلول انفرادي  همراه با شكنجه فيزيكي و روحي نگه مي دارند.
20- كاظم خوش نمك ( خضيراوي):  فرزند عبدالحسين، اهل شهر عبادان است که در فروردين سال ١٣٨٧ شمسی بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي محمودی به 10 سال حبس در زندان كارون محکوم شده است. این زندانی از فشار خون و بيماري ديابت رنج مي برد.
٢١- ناظم بريهي: فرزند صگبان ومتولد 1365 شمسی، فعال سیاسی و طلبه  علوم ديني اهل شهر حميديه است که در تاريخ ١٧/٧/١٣٨٤، بازداشت شده است. شعبه يك دادگاه انقلاب احواز او را به اقدام عليه امنيت ملي، محاربه باخدا و إفساد في الارض متهم کرده است. ناظم بریهی از بيماریهای پوستي رنج مي برد.
٢٢- نعمت الله عبيات: وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به  ١٠ حبس در زندان كارون محکوم شده است.
٢٣- يحيى ناصري: فرزند منصور متولد ١٣٥٧، فعال سیاسی اهل شهر احواز است که در تاریخ ١٠/٧/١٣٨٤بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملي، محاربه باخدا و إفساد في الارض از سوی شعبه يك دادگاه انقلاب احواز به حبس ابد در زندان كارون محکوم شده است.
٢٤- علي حلفي: فعال سیاسی اهل شهر حمیدیه است که در سال 2005 بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملي، محاربه باخدا و إفساد في الارض، از سوی شعبه يك دادگاه انقلاب احواز به 30 سال حبس در زندان  گناباد محکوم شده است.
٢٥- رمضان عذاري ناصري: 41 ساله، فعال سیاسی اهل شهر منطقه كوت عبدالله شهر احواز است که در سال 2006 بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و محاربه باخدا، به 30 سال حبس در زندان اقليد محکوم شده است. وي از درد و عفونت در پاها رنج مي برد.
٢٦-جليل مجدم: فعال سیاسی 42 ساله و اهل شهر عبادان است که در سال ٢٠٠٦ بازداشت شده است. وی به اتهام محاربه با خدا واقدام عليه امنيت ملی به 10 سال حبس در زندان اراك محکوم شده است.
٢٧- رحيم عفراوي:
فعال سیاسی اهل كوی علوی شهر احواز است که در سال 2000 بازداشت شده بود. وی به اتهام محاربه باخدا و اقدام عليه امنيت ملي به 25 سال حبس در زندان جيرفت كرمان محکوم شده است.
٢٨-علي منبوهي: فعال سیاسی اهل شهر حميديه است که در سال 2000 میلادی بازداشت شده است. وی به اتهام محاربه باخدا و اقدام عليه امنيت ملی  به 25 سال حبس در زندان جيرفت كرمان محکوم شده است. وی از بيماري ديابت و چربي خون رنج مي برد.
٢٩- عادل سعدوني: 24 ساله ساكن كوی علوی شهر احواز، در تاریخ ٢٢ فروردين ١٣٩٢ شمسی توسط اداره اطلاعات احواز بازداشت شد. وی از سوی شعبه 4 دادگاه انقلاب احواز به قضاوت شعبونی، به تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي ايران متهم شده است.
٣٠- صالح تامولي ( طرفي): ٣١ ساله اهل كوی علوی شهر احواز، در تاريخ ٢٢ فروردين ١٣٩٢ شمسی بازداشت شده است. وی به اتهام تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي ايران از سوی شعبه 4 دادگاه انقلاب احواز به قضاوت شعبونی، به ٣ سال زندان محکوم شد.
٣١- رسول مزرعه: فعال سیاسی در سال 2006 در سوریه بازداشت شده و به ایران بازگردانده شد. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و عضویت در سازمان معاند با نظام جمهوري اسلامي ايران، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي احمدی به 15 سال حبس در زندان ياسوج محکوم شد. وی از بيماری عفونت مثانه رنج مي برد.
٣٢- فالح  نيك سرشت(منصوري): فرزند عبدالله، تبعه كشور هلند است که در سال ٢٠٠٦ توسط سازمان امنیت سوريه بازدشت و به اطلاعات تحويل داده شد.وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و تأسيس سازمان مخالف با نظام جمهوري اسلامي ايران از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي احمدی به ٣٠ سال حبس در زندان سمنان محکوم شده است. ايشان در خارج از كشور فعاليتهای حقوق بشري وسيعي داشت و به پاس فعاليتهايش از ملكه هلند مدال افتخار دریافت کرده بود.
٣٣- علي چبيشاط: علي چبيشاط ( كعبي) فرزند حبيب متولد 28 اكتبر 1966 ساكن روستاي كعب خلف مسلم از توابع شهرستان سوس(شوش) كه در تاريخ ١١-١١-٢٠١٢ بازداشت شده است. وي شاعر معروف شهرستان سوس است. در مراسم فاتحه خوانی مادر علی چبیشاط، نيروهاي اطلاعاتي بدون ارائه هرگونه حكم بازداشت او را همراه دو فرزندش با نام های حسين چبيشاط 29 ساله و صلاح الدين چبيشاط ٢٢ ساله، بازداشت کرده و به بازداشتگاه اطلاعات بردند.
علی چبیشاط به صورت وحشیانه ای مورد شکنجه فیزیکی و روحی  قرار گرفته به طوری که فرزندان وی در همان روزهاي اوليه بازداشت در مقابل چشمانش شکنجه  شده اند و حتى ناخن های او توسط شکنجه گران کشیده شده است. او از شکستگی دنده ها رنج می برد و چندين بار در اداره اطلاعات به علت وخامت وضعيت جسمانی اش به بيمارستان  فاطمة الزهراء احواز انتقال داده شده است. وی به اتهام وي اقدام عليه امنيت كشور و محاربه با خدا، به اعدام محکوم شده و در زندان قنیطره (دزفول) نگهداری می شد و پرونده وی در ديوان عالي كشور است.
٣٤-سيدخالد(ياسين) موسوي: فرزند سيد سعدون، ٣٥ ساله متأهل و اهل سوس( شوش) است كه در تاريخ ١١-١١-٢٠١٢ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و محاربه با خدا، به اعدام محکوم شده است. وی در زندان دزفول بسر می برد و پرونده اش در ديوان عالي كشور در دست بررسی است.
٣٥- سلمان چايان: ٣٢ ساله فرزند مشحوت، متأهل داراي يك فرزند، واهل شهر سوس(شوش) است که در تاریخ ١١-١١-٢٠١٢ بازداشت شده بود. اين  فعال فرهنگي بدليل فعاليتهايش پیشتر دو بار بازداشت شده و ٢ سال حبس را سپری کرده بود. در تاريخ ٢٧/٧/٢٠١٣ وضعيت سلمان وخيم شده و او را به بيمارستان فاطمه زهراء منتقل مي كنند. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و  محاربه با خدا به 25سال در زندان دزفول محکوم شده و گویا پس از تاييد حكم به يزد تبعيد خواهد شد.
٣٦- احمد دبات: فرزند علیوی، فعال سياسی اهل شهر سوس(شوش) است که در اوایل سال 2012 بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و ارتباط با سازمانهای خارج از كشور، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قنیطره (دزفول) به ریاست قاضی معروف به “اندی” به ٢٠ سال حبس و تبعید در زندان شهر رشت محکوم شده است.
وی متاهل ودارای یک فرزند دختر است. احمد از دوران دبیرستان به فعالیت فرهنگی و شعر وادب عربی شدیدا علاقه مند بود. وی همانند دیگر جوانان عرب هر فرصتی را غنیمت می شمرد تا گرایش ها و عقایدش را از طریق شعر علنی سازد و به دیگران عرضه نماید تا در راه روشنگری جامعه اش قدمی برداشته باشد. احمد دبات اولين بار در سال ۲۰۰۹ در سن ۱۸ سالگی توسط اطلاعات شهر سوس بازداشت شد ودر مدت بازداشت چند ماهه اش به شدت شکنجه شد. در اثر شکنجه بدن وی از چند ناحیه دچار سوختگی شدید شده وشماری از دندانهایش شکسته وناخنهای انگشتان دست و پایش از بیخ کنده شده است.
٣٧- ماهر کعبی ( زغیبی): فرزند رحیم، اهل شهر سوس(شوش) است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و ارتباط با سازمانهاي خارج از كشور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قنیطره(دزفول) به ریاست قاضی معروف به “اندی” به ١٠ سال حبس  و تبعید در يكي از شهرهاي شمال ايران محکوم شده است.
٣٨- علی کنانی ( جع جع): فعال سیاسی اهل شهر سوس(شوش) است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و ارتباط با سازمانهاي خارج از كشور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قنیطره(دزفول) به ریاست قاضی معروف به “اندی” به ٢٠ سال حبس و تبعید در زندان  شهر ساری محکوم شده است.
٣٩- سجاد بیت عبدالله: فعال سیاسی اهل شهر سوس(شوش) است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی اتهام اقدام عليه امنيت كشور و ارتباط با سازمانهاي خارج از كشور، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قنیطره (دزفول) به ریاست قاضی معروف به “اندی” به ۱۵ سال حبس و تبعید در زندان  شهر گرگان محکوم شده است.
٤٠- جعفر کعبی: فعال سیاسی اهل سوس(شوش) است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و ارتباط با سازمانهاي خارج از كشور، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قنیطره (دزفول) به ریاست قاضی معروف به “اندی” به ۱۵ سال حبس و تبعید در زندان یزد محکوم شده است.
٤١یوسف خسرجی: فعال سیاسی اهل شهر سوس(شوش) است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و ارتباط با سازمانهای خارج از كشور، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قنیطره (دزفول) معروف به “اندی” به ١٠ سال حبس و تبعید در زندان شیراز محکوم شده است.
٤٢- احمد کعبی (زغیبی): فرزند رحیم، فعال سیاسی اهل شهر سوس(شوش) است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور، محاربه باخدا از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قنیطره (دزفول) به ریاست قاضی معروف به “اندی” به  ۱۵ سال حبس در تبعید در زندان کرمان محکوم شده است.
٤٣- غلامعباس( سعید) ساكي: در کشور سوریه دستگیر و در اوائل سال ١٣٨۵ شمسی به ایران تحویل داده شد. سعید ساکی ۴ سال و نیم در بازداشتگاه انفرادی اطلاعات احواز زندانی بوده و سه ماه را در زندان اوین بسر برده بود. پس از آن در شعبه ۴ دادگاه انقلاب احواز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی قاضی مرتضى کیاستی به ۵ سال حبس محکوم شد. دادگاه انقلاب احواز مدت زندانی بودن وی در سلول انفرادی اطلاعات را به حساب نیاورده و وی هماکنون در زندان قنیطره (دزفول) تحت سخت ترین شرایط و با وضعیت جسمانی بسیار بدی بسر می برد. سعید ساکی از بیماری فشار خون بالا رنج می برد.
٤٤- عباس صگوری: ٣۴ ساله ، فعال سیاسی اهل شهر سوس، در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و ارتباط با سازمانهاي خارج از كشور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قنیطره (دزفول) به ریاست قاضی معروف به “اندی” به ۱۵ سال حبس در تبعید در زندان همدان محکوم شد.
٤٥- حسن ناصري: فعال سیاسی اهل سوس(شوش)، ، در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و ارتباط با سازمانهاي خارج از كشور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قنیطره (دزفول) به ریاست قاضی معروف به “اندی” به ٢٠ سال حبس تبعيد در زندان  شهر سبزوار محکوم شد.
٤٦- خالد حرداني: اهل شهر احواز و محکوم به حبس ابد در زندان رجائي شهر، در كرج است. خالد حردانی زندانی امنیتی است که ١٣ سال است، دوران محکومیت خود را در زندان اوین و رجایی شهر سپری می‌کند.
حردانی سال ١٣٧٩ به همراه خانواده و تعدادی از خانواده های بستگانش به علت تحت فشار بودن از سوی نیروهای امنیتی رژیم در احواز، قصد فرار با هواپیمای مسافربری احواز _ بندرعباس را داشته است و در اثر این اقدام بازداشت شد. این ماجرا بعدها سوژه فیلم "ارتفاع پست" ساخته "ابراهیم حاتمی‌کیا" شد.
خالد حردانی در دوران زندان ٨ بار مورد عمل جراحی قرار گرفته است ولی درمان او به دلیل آلودگی محیط زندان موثر نبوده و پزشکان زندان بارها خواستار اعزام او به بیمارستان‌های تخصصی شده‌‌اند و این موضوع مورد تأیید کارشناسان پزشک قانونی قرار گرفته اما مسئولان زندان از اعزام این زندانی سیاسی ممانعت به عمل می‌آورند.
مادر خالد حردانی سعی و تلاش زیادی کرد که فرزندش اعدام نشود، اما ٨ روز قبل از ابلاغ لغو حکم اعدام خالد حردانی، مادر رنج دیده وی در اثر شکنجه‌های روحی و روانی از طرف مسئولین قوه قضاییه و مأموران امنیتی رژیم، فوت کرد.
خالد حردانی طی دوران زندان حتی برای درمان هم اجازه مرخصی نداشته و در این مدت بارها بر اساس اتهاماتی واهی، برای وی پرونده سازی شده که آخرین مورد آن هشتم مهر‌ماه سال 1392 است که اتهام توهین به رهبر رژیم ایران به وی نسبت داده شده است.
٤٧- حسن عبیات: فرزند جلاو، متولد ١٣۵٧ و اهل شهر حمیدیه است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. وی متاهل و دارای یک فرزند است. وی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب احواز توسط قاضی فرهادوند به محاربه و اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با خارج متهم شده وهماکنون در زندان کارون در انتظار صدور حکم بسر می برد. حسن عبیات فارق التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه پیام نور شهر خفاجیه است. وی به همراه برادر و پدرش در مغازه کوچک(کبابی) در شهر حمیدیه کار می کرد. خانواده آنها از لحاظ اقتصادی در فقر شدیدی بسر می برد و در زیر خط فقر روزگار سر می کنند. تنها منبع روزی این خانواده مغازه جگر فروشی است. حسن عبیات از درد گوش و بیماری معده رنج می برد.
٤٨-خالد عبیداوی: متولد ١٣٦٤ فرزند جمعه اهل کوی مستضعفین شهر حمیدیه است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. اتهام وي محاربه و ارتباط با گروه هاي خارج از كشور است. پرونده وي نزد شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي فرهادوند است و وی منتظر صدور حكم مي باشد. تحصلات وی در سطح دبیرستان است. خالد عبیداوی بیکار است و هیچ منبعی برای رزق و روزی جز درآمد اندک پدرش از کشاورزی، ندارد. وی در کار کشاورزی به پدر خود کمک می رساند. خانواده خالد عبیداوی که خانواده ای پر تعداد است در فقر شدیدی بسر می برند و در خانه ای خرابه در شهرستان حمیدیه روزگار می گذرانند. در حال حاضر خالد عبیاوی در زندان کارون در حبس بسر می برد.
٤٩-عیدان  بيت سياح(شاخی): فرزند كاظم 37 ساله اهل شهر حمیدیه است. اتهام وی محاربه و ارتباط با خارج و پرونده وي نزد شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي فرهادوند بوده، و منتظر صدور حكم مي باشد. وی تحصیلاتی در سطح دبیرستان دارد و متاهل و دارای 5 فرزند است. عیدان دارای یک فرزند دختر بیمار است و از بیماری طاقت فرسایی رنج می برد. وی در بازارچه حمیدیه مغازه فروش وسایل لوله کشی آب داشت. در أوائل سال ٢٠١٢ دستگير شد، وهماکنون در زندان كارون در حبس بسر می برد.
٥٠- جاسم سواعدی: متولد ١٣٦٣، اهالي شهر حميديه و در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. اتهام وی محاربه و ارتباط با خارج از كشور و پرونده وی نزد شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي فرهادوند بوده، و منتظر صدور حكم مي باشد. جاسم سواعدی در حال حاضر در زندان كارون در حبس بسر می برد.
51- محمد علي عموري نژاد: محمد علي عموري نژاد اهل شهر خلفیه متولد ١٣٥٦ وبلاگ نويس و فارغ التحصيل رشته مهندسي منابع طبيعي- شيلات و آبزيان از دانشگاه صنعتي اصفهان و فعال دانشجويي و يكي از مؤسسان نشريه دانشجويي ” التراث” كه در دانشگاه صنعتي اصفهان منتشر مي شد، از موسسان موسسه فرهنگي الحوار ( گفتگو) كه در بهمن ١٣٨٩ از كشور عراق به ايران تحويل داده شد. وی به تهام محاربه با خدا و اقدام عليه امنيت ملي از سوی شعبه ٢ دادگاه انقلاب اسلامي احواز به ریاست قاضي سيد محمد باقر موسوي به اعدام محکوم شد. بنا به منابع غیررسمی گفته می شود که حكم اعدام وی تبديل به حبس ابد شده است.
52- يابر البوشوكه: فرزند محمد متولد ٢٤/٢/١٣٦٣، اهل خلفية و در تاريخ ١٣/٠٣/٢٠١١ بازداشت شد. وی از اعضای موسسة فرهنگي الحوار( گفتگو) است که به اتهام محاربه با خدا و اقدام عليه امنيت ملی از سوی شعبه ٢ دادگاه انقلاب اسلامي احواز به ریاست قاضي سيد محمد باقر موسوی به اعدام محکوم شده است.
53- مختار البوشوكه : فرزند محمد متولد ٦/٩/١٣٦٥ ، اهل خلفية و در تاريخ ١٣/٠٣/٢٠١١ بازداشت شد. وی از اعضای موسسة فرهنگي الحوار( گفتگو) است که به اتهام محاربه با خدا و اقدام عليه امنيت ملی از سوی شعبه ٢ دادگاه انقلاب اسلامي احواز به ریاست قاضي سيد محمد باقر موسوی به اعدام محکوم شده است.
54- امير معاوی: ٢٤ ساله، اهل  منطقه ملاشيه شهر احواز است که در ماه مه سال ٢٠١١ بازداشت شده است. وی به اتهام محاربه با خدا و اقدام عليه امنيت ملي از سوی شعبه 4 دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي مرتضي كياستي به ٣٥ سال حبس در استان مازندران محکوم شد.
55- فالح سيلاوي: وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملي به سال حبس در زندان کارون محکوم شده است.
56- سعد سيلاوی: اهل شهر حويزه که در سال 1389 بازداشت شد. وی به اتهام تبليغ عليه نظام در فضاي مجازي اينترنت، به ٣ سال حبس محکوم شده است. در حال حاضر سعید سیلاوی در زندان کارون بسر می برد.
57- محمد نواصري: فعال سیاسی احوازی است که به اتهام اقدام عليه امنيت كشور به ١٢ سال حبس محکوم شده است.
58- جاسم نبهان نيسي: وی در سال 2009 در سوریه بازداشت شده و به ایران تحویل داده شد. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور به ١٠ سال حبس زندان كارون محکوم شد و در حال حاضر دوران تبعيد خود در شهر تبريز را سپری می کند.
59- شهاب عباسي: فرزند احمد، متولد ١٣٦٥، وی هنگام مراجعه به تهران جهت دريافت كارت پايان خدمت در تابستان 2009 بازداشت شده است. شهاب عباسی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي علي فرهادوند، به ٣ سال حبس در زندان اردبيل محكوم شد.
60- هادي البوخنفر نژاد:  فرزند عبد الخضر متولد ١٣٦٠ و متأهل، اهل شهر فلاحيه است که در تابستان 2009 بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملي از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي علي فرهادوند به ٣ سال حبس در تبعيد در زندان شهرستان اردبيل محكوم شده است.
61- سامي جدماوى نژاد: متولد ١٣٦٠، اهل فلاحيه است که در تابستان 2009 بازداشت شده است. وی به اتهام محاربه و فساد في الارض از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي علي فرهادوند به سه سال حبس در تبعيد در زندان شهرستان اردبيل  محكوم شده است.
62-  ناجي مخيوري: اهل كوي علوي شهر احواز است که به اتهام نشر مذهب اهل سنت در سال ٢٠٠٩ بازداشت شده است. وی به ٥ سال حبس در زندان كارون محکوم شده است.
63- رحمان عساكره: فرزند احمد، ٣٧ ساله، اهل شهر خلفيه، داراي ٥ فرزند، معلم و دارای ليسانس روانشناسي است که در فوریه 2011 بازداشت شده است. وی از سوی شعبه ٢ دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي سيد محمد باقر موسوي به ٢٠ سال حبس در تبعيد محکوم شده است. در حال حاضر رحمان عساکره در زندان مشهد، در حبس بسر می برد.
64- رضا عنيد زاده: فرزند نزال، اهل حميديه است که در اوایل سال 2012 بازداشت شده است. وی به محاربه و ارتباط با خارج متهم شده و پرونده اش نزد شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي فرهادوند بوده، و او در انتظار صدور حكم در زندان کارون در حبس بسر می برد.
65- جبار يباري: متولد ١٣٦٧، فرزند ناعم، وی فعال فرهنگي -  سياسي اهل احواز است که در تاريخ ٣/١/١٣٩١ بازداشت شده است. وی مدتی را در زندان کارون در حبس بسر برده و هماکنون بقید وثیقه آزاد شده است.
66-  رسول دحيمي: فرزند خلف، فعال سیاسی اهل شهر احواز است که در اسفند 1384 بازداشت شده است. وی از سوی شعبه 2 دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضي محمودی به ٥ سال حبس و ٥ سال تبعيد به تويسركان شهر همدان محکوم شده است. رسول دحیمی در حال حاضر دوران تبعید خود در تویسرکان را سپری می کند.
67- طالب سواري: فرزند حميد، در تير ماه ١٣٨٦ بازداشت شده است. وی محكوم به ١٠ سال حبس بوده و در زندان سپيدار احواز در حبس بسر می برد. در زندان سپیدار از عفونت چشم رنج مي برد و نياز به جراحي دارد. وی سابقه بازداشت شدن در سال ٢٠٠٠ را نیز داشته است. درپی زندانی شدن طالب سواری، خانواده اش بی خانمان شده و توسط افراد خیر مخارجشان تامین می شود.
68- مجيد ساری: فعال سیاسی اهل منطقه سيد كريم شهر احواز است که در سال 2001 بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت كشور، ارتباط با بيگانه، به ٢٠ سال حبس محکوم شده است. وی در زندان از تشنج عصبي رنج مي برد.
69- حاج مكي حلمي زاده: اهل شهر محمره، ٥٥ ساله و متأهل است كه در تاريخ ٢٧/١٠/٢٠١٢ بازداشت شده است. وی به اتهام گرایش به تسنن به حبس محکوم شده است. درحال حاضر پس از طي يكسال  و پنج ماه حبس در زندان كارون، جهت گذراندن دوران تبعید به شهر اردبيل منتقل شده است.
70- عبد الامير مطوري: فعال سیاسی اهل محمره است که در سال 1389 شمسی بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به 5 سال حبس محکوم شده است. در حال حاضر وی در زندان كارون بسر می برد و از بيماري تشنج عصبي رنج مي برد.
70- عادل معفراوي: فرزند عدنان، محكوم ١٥ سال حبس است. در زندان کارون دوران محکومیتش را سپری می کند و در اثر شكنجه از ناحيه لگن و كمر رنج مي برد.
71- ماجد چلداوي:  فرزند سعدون، اهل کوی علوی شهر احواز که در فوريه ٢٠٠٩ بازداشت شده است. به هنگام بازداشت وی ١٦ ساله بوده و در نتیجه شكنجه و اعدام برادرش محمد چلداوي، رواني شده است. وی به دلیل حالت روانی اش از زندان آزاد شده است.
72- علي حيدري: در فوريه سال ٢٠٠٩ به اتهام اقدام عليه امنيت ملي بازداشت شده و همچنان در بلاتكليفی در زندان كارون بسر می برد.
73- عمار عبيات: فرزند گطان، اهل شهر حميديه است که در تاريخ ٧ اسفند ١٣٩٢ بدليل شركت در اعتراض به تخریب بنای تاریخی «قصر شیخ عبدالحمید» فرزند «شیخ خزعل» بازداشت شده و بلاتکلیف در زندان قنیطره(دزفول) در حبس بسر می برد.
74- -قاسم سواري: فرزند سعید، ٢٠ ساله، بدليل شركت در  اعتراض به تخریب قصر سله یا سرای عجم در احواز از روز ٢٧ اسفند ١٣٩٢ بازداشت شده و تاکنون از سرنوشت وي نامشخص است.
75- فؤاد سلامات: از اهالي قلعه چنعان شهر احواز، به اتهام گرایش به تسنن در تاريخ ٢٢-١-٢٠١٤ بازداشت شده و بلاتکلیف در زندان کارون در حبس بسر می برد.
76- عبد الرحیم سلامات: از اهالی منطقه قلعه چنعان شهر أحواز ، در تاريخ ٢٢-١-٢٠١٤، باتهام گرایش به تسنن بازداشت شده و بلاتکلیف در زندان كارون بسر می برد.
77- عباس عبیات: فرزند عیسى، ٢۶ ساله، اهل شهر احواز و فارغ التحصیل دانشگاه در رشته أدبیات انگلیسی است. وی  روز سه شنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۴ به اتهام گرايش به تسنن بازداشت شده و همچنان بلاتکلیف در حبس بسر می برد.
افراد بازداشت شده با نامهای آتی (ردیف 89 تا 102)همگی که در روز سه شنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۴ به اتهام گرايش به تسنن، بازداشت شده و همچنان بلاتکلیف در حبس بسر می برد.
78- حسن عبیات: فرزند فرحان، ٣٣ ساله، متأهل و دارای دو فرزند
79- صالح تویرات: ٢٨ ساله از أهالي شهر احواز
80 - احمد عبیات: فرزند محصر، ٣٠ ساله ، متأهل، و اهل شهر احواز
81- جاسم کروشاوی: ۴۵ ساله و اهل شهر احواز
82-فؤاد ساعدی: ٢٨ ساله، از اهالي شهر احواز
83-جاسم تویرات: از اهالی شهر احواز است
84- سید ناصر موسوی: فرزند عبدالواحد الموسوی، از اهالي شهر احواز
85- -جعفر سواری: از اهالي شهر احواز
86- باسم سواری: فرزند مهدی  ۲۲ ساله، شاعر و فعال فرهنگی، از اهالي شهر احواز
87- سیدعباس موسوی: از اهالي شهر احواز
88- سیدرضا موسوی: فرزند سیدمالح، از اهالي شهر احواز
89- حیدر سواری: فرزند جلیل ۲۲ ساله، دانشجو، از أهالي شهر احواز
90- سید مهدی موسوی: فرزند سیدنور، از اهالي شهر احواز
91- سیدموسى موسوی: از اهالي کوی علوی شهر احواز
92- جاسم کروشات: ٢۵ ساله، از اهالي شهر احواز
93- جعفر چلداوی: ۳۵ ساله، اهل کوی علوی شهر احواز
94- هادي بيت شيخ احمد: فرزند عوده، ٤٥ ساله، کارمند بانک و ساكن كوي گلستان شهر احواز است. وی به اتهام گرایش به تسنن در تاريخ ١٥ اسفند ١٣٩٢ بازداشت شده و همچنان بلاتکلیف در حبس بسر می برد.
95- باقر غلامي( نعامي): وی در تاریخ 17 دسامبر 2013 بازداشت شده و از سوی شعبه ١٢ دادگاه انقلاب احواز به قضاوت طهماسبي به نشر مذهب أهل سنت (طبق حكم وهابيت) متهم شده است. حكم باقر غلامی هنوز صادر نشده و در حال حاضر در زندان كارون در حبس بسر می برد.
گردآوری: کریم دحیمی
فعال حقوق بشر احوازی
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn