'صادرات نفت ایران در دولت روحانی دوبرابر شده'

آذوح: منصور معظمی معاون امور برنامه ریزی و نظارت وزارت نفت گفته که صادرات نفت ایران از زمان آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی دو برابر شده و از ۷۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است.
آقای معظمی گفته است که بر اساس قانون بودجه سال ۹۲ باید روزانه یک میلیون بشکه نفت و ۲۰۰ هزار بشکه معیانات گازی صادر می شد و "متوسط صادرات ما در سال گذشته بیش از این بوده و موفق شدیم ده میلیارد دلار بیشتر از پیش بینی بودجه درآمدزایی از صادرات نفت و میعانات گازی داشته باشیم."
با تشدید تحریم های بین المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران، صادرات نفت به شدت کاهش پیدا کرد.
صادرات نفت پیش از تشدید تحریم ها بیش از دو میلیون بشکه در روز بود که بعد از تحریم ها به کمتر از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.
هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران در ماه فوریه به بالاترین حد خود از زمان وضع تحریم ها رسیده است.
بنابر این گزارش، ایران در ماه فوریه روزانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز صادر کرد.
تحریم های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و نظام بانکی ایران، مشکلات جدی را برای این کشور ایجاد کرده است و علاوه بر محدود شدن صادرات نفت، ایران قادر نیست پول فروش نفت را نیز از خریداران دریافت و از آن استفاده کند.
اگرچه تحریم های غرب علیه ایران تنها برای موسسات و شهروندان این کشورها الزام قانونی دارد، اما سایر کشورها نیز به دلیل نگرانی از واکنش منفی تحریم کنندگان، از این تحریم ها تبعیت کرده اند.
در پی توافق شش ماهه ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) بر سر پرونده هسته ای - موسوم به توافق ژنو - که در ماه نوامبر سال گذشته به دست آمد، بخشی از تحریم های خارجی علیه جمهوری اسلامی در مقابل محدود شدن فعالیت های غنی سازی و بازرسی بیشتر از تاسیسات اتمی ایران به حالت تعلیق درآمده است.
در متنی که از توافق ژنو در دست است، لغو تحریم های صنعت نفت مشخصا مورد اشاره قرار نمی گیرد اما برخی مقامات آمریکایی به خریداران نفت ایران هشدار داده بودند که تا زمان حل کامل پرونده هسته ای، میزان صدور نفت خام این کشور نباید از حدود یک میلیون بشکه بیشتر شود.
در عین حال به نظر می رسد که امید به حل مساله هسته ای ایران و توافق ژنو باعث کاهش نگرانی مشتریان خارجی از عواقب خرید نفت از این کشور شده بود هر چند خبرگزاری رویترز در گزارشی در روز ۲۸ فروردین به نقل از برخی منابع نفتی نوشت که صادرات نفت ایران در ماه مارس نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت و به رقم یک میلیون بشکه نزدیکتر شد.
با اینهمه، معاون وزیر نفت ایران گفته است که در سال جاری خورشیدی صادرات نفت "از نظر حجم و ارزش" بیشتر خواهد شد.
دولت حسن روحانی امیدواراست با ادامه گفتگوها با کشورهای پنج بعلاوه یک و آژانس انرژی اتمی بتواند تحریم های وضع شده علیه ایران را بردارد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn