آخرین بازرسی اتمی از ایران پیش از گفتگو با ۱+۵

آذوح: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی امشب وارد تهران میشوند تا آخرین مراحل بازرسی های تعیین شده پس از توافق ایران و گروه ۱+۵در ژنو را تکمیل کنند.
به گزارش خبرگزاری های ایران، ماسیمو آپارو، رئیس تیم بازرسان آژانس و مدیرکل پادمان منطقه B آژانس به همراه دو تن دیگر از بازرسان آژانس قرار است فردا در سازمان انرژی اتمی جلسه ای در مورد رهیافت پادمانی رآکتور آب سنگین اراک داشته باشند. این گروه همچنین در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان بازدید می کنند.
بنابر این گزارشها، ورود بازرسان آژانس در راستای اجرای توافق ۷ماده ای ایران و آژانس در تاریخ ۲۰بهمن ماه در تهران است .
نشست مشترک کارشناسان اتمی ایران و بازرسان درباره پادمان راکتور اراک در حالی برگزار خواهد شد که اطلاعات طراحی به روز شده مربوط به راکتور آب سنگین اراک پیش از این به آژانس ارائه شده است.
این آخرین مرحله از بازرسی های در این دور از توافق بین ایران و آژانس است و پس از این بازدید ها، اقدامات ایران درباره ۷مورد توافقی به پایان می رسد .
بازرسان آژانس پس از بازگشت و ارائه گزارش ۷مورد را بررسی کرده و در صورتی که در مواردی جای کار وجود داشته باشد، موارد را بررسی می کنند. در پی این بررسی ها و تماسها بین طرفین، دور آتی مذاکرات برنامه ریزی خواهد شد.
به گزارش ایسنا، مذاکرات بعدی ایران و آژانس در پایان اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، اما هنوز زمان و مکان مذاکرات بعدی نهایی نشده است. البته این احتمال وجود دارد که ۲۵اردیبهشت ماه در وین نشست مقدماتی میان ایران و آژانس برگزار شود.
به دنبال توافق هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، ایران متعهد شد تا در یک مدت زمان ۶ماهه که از ژانویه گذشته آغاز شد، فعالیت های هسته ای خود را محدود کند و به بازرسان اجازه دهد تا محدودیت های مورد توافق را بررسی و گزارش کنند. در مقابل کشورهای ۱+۵پذیرفتند که بخشی از تحریم های ایران را به حالت تعلیق درآورند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn