سیرک‌های ایران «تا پنج سال آینده جمع می‌شوند»

آذوح: افشین کرمی، معاون اداره کل حفاظت و مدیریت شکار سازمان محیط زیست ایران، روز جمعه، نوزدهم اردیبهشت، اعلام کرد که ظرف پنج سال آینده فعالیت تمام سیرک‌ها در کشور متوقف خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، افشین کرمی استفاده ابزاری از حیات وحش و اذیت و آزار حیوانات برای سرگرم کردن مردم را روشی منسوخ در تمامی دنیا خوانده و اعلام کرده است که «ظرف پنج سال آینده» ایران «مجبور خواهد شد تا خود را با دنیا تطبیق دهد و دیگر چنین مجوزهایی صادر نکند».
با این همه آقای کرمی خاطرنشان کرده است که چون افراد زیادی در ایران از این طریق امرار معاش می‌کنند، باید به مرور مطالعات و بررسی‌هایی در این رابطه انجام شود تا سرانجام بتوان تمام سیرک‌ها در ایران را  «جمع کرد».
صحبت‌های آقای کرمی پیرو انتشار اخباری مبنی بر فعالیت غیرمجاز و غیراخلاقی برخی از سیرک‌های کشور انجام می‌شود.
روز شانزدهم اردیبهشت‌ماه، خبرگزاری مهر از نگهداری ۳۰ قلاده شیر آفریقایی در قفسی بسیار کوچک در جزیره قشم خبر داد. بنا بر آن گزارش این شیرها برای استفاده در یک سیرک به ایران آورده شده‌اند.
آقای کرمی در این‌ باره به خبرگزاری مهر گفته است که سازمان محیط زیست «به طور قطع با چنین رفتارهای غیراخلاقی در مورد حیات وحش برخورد می‌کند و به دنبال متوقف کردن فعالیت سیرک قشم» است.
معاون اداره شکار و صید سازمان محیط زیست نحوه نگهداری حیات وحش در سیرک قشم را «ناجوانمردانه» خوانده است.
او به خبرگزاری مهر گفته است که اداره حفاظت از محیط زیست در خصوص فعالیت‌های سیرک‌های هر شهرستان استعلام می‌کند و در صورتی که مشکلی خلاف موازین محیط زیستی وجود داشته باشد دیگر برای آن سیرک مجوز صادر نمی‌شود.
آقای کرمی در خصوص فعالیت‌های سیرک قشم گفته است که این سیرک سال پیش تخلف زیست‌محیطی نداشته است.
علی‌رغم گفته‌های آقای کرمی، سازمان دیدبان حقوق حیوانات ایران اعلام کرده بود که هیچ نظارت قانونی بر محل نگهداری شیرهای آفریقایی در جزیره قشم وجود نداشته و همین امر سبب شده تا این شیرها در فضایی بسیار کوچک و با کمترین رسیدگی نگهداری شوند.
مجید وفادار، مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان، نیز پس از انتشار خبر مربوط به نگهداری سی قلاده شیر آفریقایی در جزیره قشم اعلام کرد که سیرک قشم هیچ‌ گونه «مجوزی دال بر برپایی نمایش» از محیط زیست هرمزگان دریافت نکرده و صرفا به دلیل «استفاده از موقعیت جزیره در ایام تعطیلات و کسب منافع شخصی اقدام به برپایی سیرک قبل از اخذ مجور کرده است».
حبوان‌آزاری در ایران موضوع اعتراض‌های بسیاری از نهادهای فعال در زمینه حقوق حیوانات است و در همین رابطه شهرام امیری شریفی، مدیر دیدبان حقوق حیوانات ایران، از سازمان محیط زیست به عنوان یگانه مرجع صدور مجوز برای سیرک‌ها خواسته تا با «پدیده شوک، بدوی و غیراخلاقی» حیوان‌آزاری برخورد کند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn