روحانی محدودیت اینترنت را شبیه ممنوعیت ویدئو در دهه ۶۰ دانست

آذوح: حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاربران اینترنت را «شهروندان جدید جهان» خواند و از مردم این کشور خواست تا بلوک فارسی را در شبکه اجتماعی تقویت کنند.
روحانی گفته آثار فضای مجازی بر جامعه ایران «کاملاً عینی» است.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روحانی در ضمن این سخنرانی با اشاره به مشکلات اینترنت در ایران گفت: «من از شرایط پهنای باند اینترنت کشور راضی نیستم». وی وعده داد که پهنای باند «نه تنها برای منازل و تجارت‌خانه‌ها، بلکه برای موبایل‌ها نیز وسیع‌تر شود».
وی با اشاره به «ظهور دهکده جهانی»، از «یک میلیون و هشتصدهزار لایک در فیسبوک»، «هفتادساعت فیلم هر دقیقه در یوتیوب» و یک میلیون و سیصدهزار کاربر فعال این سایت سخن گفت و تاکید کرد که آثار فضای مجازی بر جامعه و کشور «کاملاً عینی» است. این در حالی است که فیسبوک و یوتیوب در طی چند سال اخیر در ایران فیلتر شده‌اند و بحث‌ها بر سر رفع فیلتر از این شبکه‌هابه نزاع بین مخالفان دولت با حامیان آن دامن زده است.
ممنوعیت ماهواره شبیه ممنوعیت ویدئو در ابتدای انقلاب است
روحانی با بیان اینکه باید فضای مجازی را فرصت و نه تهدید دانست، به سال‌های نخست پس از انقلاب و دهه ۶۰ اشاره کرد و گفت: «زمانی فکر می‌کردیم اگر ویدئو وارد کشور شود ایمان جوانانمان پر می‌زند. سال‌های اول انقلاب دغدغه ما این بود که مبادا یک دستگاه ویدئو وارد کشور شود؛ چراکه فکر می‌کردیم اگر وارد شود و با سیمی به تلویزیون وصل شود، دیگر چگونه ایمان را نگه داریم و هویت را حفظ کنیم؟». وی همچنین به موضوع ممنوعیت ماهواره اشاره کرد و از آن با عنوان «قصه‌ دیگری» شبیه به ممنوعیت ویدئو در اوایل انقلاب یاد کرد که به از دست رفتن ایمان و هویت مردم نینجامیده است.
وی پس از اشاره به ویدئو و ماهواره در مورد اینترنت گفت که «امروز ظاهرا قصه دیگر برپا شده است و آن اینکه با اینترنت جوانان کاربر، ایمیل، موبایل و نسل سوم و چهارمش چه کنیم».
روحانی در ادامه خواستار اعتماد به جوانان کشور شد. به زعم او، سواد داشتن اکنون به معنای ورود به جامعه اطلاعات و اینترنت است و علاوه بر آن، برنامه‌های اقتصادی مورد تاکید رهبر جمهوری اسلامی، موسوم به «اقتصاد مقاومتی»، بدون IT و ICT اجرایی نخواهد شد.
وی در ادامه به موضوع فرهنگ نیز پرداخت و با اشاره به «تهاجم فرهنگی»، لفظی که رهبر ایران در دهه ۷۰ در رابطه با تاثیر فرهنگ غربی بر جامعه اسلامی ایران  به کار می‌برد، گفت: «ما در فرهنگ هنوز سپر به دست گرفته‌ایم. گاهی نیز شمشیر به دست می‌گیریم که این شمشیر چوبی است. می‌ترسیم و به کنجی می‌خزیم که مبادا تیری به ما برخورد کند. اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد – که وجود دارد – راه مواجهه با آن، شمشیر چوبی نیست».
وی با ارجاع به حادثه ربودن دانش‌آموزان دختر در نیجریه و ایدئولوژی ضدآموزشی بوکوحرام تاکید کرد که باید در این فضا چهره‌ای رحمانی از اسلام را به دنیا معرفی کرد.
لزوم حضور فعال مردم در شبکه‌های اجتماعی
رئیس دولت موسوم به اعتدال افزود که حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می‌شناسیم.
روحانی پس از این سخنان بار دیگر بر لزوم حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: «باید بلوک فارسی را در شبکه اجتماعی تقویت کنیم». با این حال، وی اظهار داشت که چنین کاری ربطی به دولت ندارد و کار مردم، جوانان، بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است و دولت باید زمینه حضور فعال آنها را فراهم آورد.
در این مراسم افزایش ظرفیت ترانزیتی داده‌های آسیا‌ـ‌اروپا از مسیر ایران به میزان ۱۵۰ گیگابیت بر ثانیه به دستور روحانی افتتاح شد و وی وعده داد که این میزان تا پایان سال نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین مسیر ارتباطی فیبر نوری تهران‌ـ‌اصفهان نیز به میزان ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت و روحانی آن را به عنوان دستاورد دانشمندان ایرانی مایه افتخار دانست.
در این مراسم علاوه بر رئیس‌جمهور، تعدادی از اعضای کابینه از جمله محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn