درخواست فوری گزراشگران سازمان ملل از دولت ایران جهت توقف اعدام فعالان عرب احوازي

آذوح: امروز ۲۱ ماه مه ۲۰۱۴ گروهی از گزراشگران حقوق بشر سازمان ملل از دولت ایران خواستند تا فورا اعدام دو فعال فرهنگی عرب احوازی که حکم اعدامشان پیشتر از سوی دیوان عالی کشور تائید شده و قرار است فردا پنجشنبه به دار آویخته شوند، را متوقف سازد است.
گزراشگران حقوق بشر سازمان ملل نسبت به اعدام علی چبیشاط و سید خالد موسوی دو عرب اهل سوس که در نوامبر سال ۲۰۱۲ به اتهام محاربه با خدا از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بودند، هشدار دادند.
بنا به گزارشها این دو زندانی عرب در معرض بدرفتاری و شکنجه شدید قرار گرفته بودند. این دو زندانی عرب احوازی به مدت دو ماه از ارتباط با وکیل مدافع خود محروم بوده و خانواده هایشان نیز هیچگونه اطلاعی از وضعیت آنها و محل نگهداریشان نداشتند.
گزراشگران سازمان ملل نسبت به عدم مراعات حقوق این زندانیان احوازی در داشتن محاکمه عادلانه مطابق با استاندارهای داخلی و بین المللی به شدت اظهار نگرانی کردند.
به خانواده ها اجازه تماس با سازمانهای بین المللی را بدهید!
گزراشگران حقوق بشر سازمان ملل از دولت ایران خواستند تا اولا اعدام فعالان عرب احوازی را متوقف ساخته و محاکمه ای عادلانه را برای آنها فراهم سازد. ثانیا هرگونه فشار بر خانواده های متهمان ومجازات آنها جهت منع شان از تماس با سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل را متوقف سازد.
این کارشناسان سازمان ملل از دولت ایران خواستند تا خانواده های چبیشاط و موسوی را از وضعیت و محل نگهداری فرزندانشان مطلع ساخته و مطابق قانون بین المللی و داخلی به خانواده ها و وکلای مدافع اجازه اطلاع از وضعیت زندانیان مذکور را بدهد.
متهمان احوازی براساس اعترافات اجباری که توسط تلویزیون دولتی در ژوئن ۲۰۱۳ پخش شده بود، محکوم به اعدام شدند. کارشناسان سازمان ملل در این زمینه گفتند که این زندانیان از ارتباط با وکیل مدافع خود و همچنین حتی از ارتباط با وکیل مدافع تعیین شده از سوی دادگاه نیز محروم شده بودند.
این کارشناسان افزودند: “زمان پخش این فیلم و همچنین محتوی آن حاکی از سوال برانگیز بودن استناد بر فیلم مذکور جهت محکوم کردن این فعالان عرب و درنظر گرفتن حکم اعدام برای آنها است.” 
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل: احمد شهید (گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران)، کریستوفر هنز، ریتا ایزاک، گاربرییلا کنوال.
جهت مشاهده متن بیانیه سازمان ملل کلمه زیر را کلیک کنید:
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn