خطر استرداد مجاهدین خلق به ایران جدی‌تر می‌شود

آذوح: صبح شنبه سوم خرداد خبرگزاری‌های ایران از اعلام آمادگی رییس شورای‌عالی قضایی عراق برای همکاری با جمهوری اسلامی در جهت تحویل اعضای سازمان مجاهدین خلق به ایران خبر دادند. پیش‌تر حسن الشمری وزیر دادگستری عراق گفته بود که کشورش برای تحویل مجاهدین به ایران آمادگی دارد.
به گزارش ایسنا، مدحت المحمود که هفته گذشته در سفری رسمی به ایران، با صادق لاریجانی ملاقات کرده بود، پیش از ترک تهران در دیداری با محمدجواد هاشمی‌نژاد دبیر کل بنیاد هابیلیان، گفت: «در صورتی که درخواست تحویل برخی افراد این گروه (مجاهدین خلق) را مطرح کنند، از راه‌های قانونی این درخواست از سوی وزارت امور خارجه به قوه قضاییه عراق ابلاغ خواهد شد و قوه قضاییه نیز موضوع را بررسی و اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد».
هاشمی‌نژاد نیز گفت که سازمان متبوع‌اش برای تحویل اسناد و مدارکی در ارتباط با مجاهدین به دستگاه قضایی عراق آمادگی دارد. بنیاد هابیلیان که گفته می‌شود هیات موسس آن، خانواده کشته‌شدگان توسط سازمان مجاهدین هستند، به طور عمده علیه مجاهدین خلق فعالیت می‌کند.
پیش‌تر و در روز ۲۸اردیبهشت، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی از همتای عراقی خود خواسته بود تا اعضای باقی‌مانده سازمان مجاهدین را جهت محاکمه به ایران بازگرداند.
صادق لاریجانی گفته بود:‌ «ما می‌دانیم که جمهوری عراق هم مشکلاتی در این زمینه داشته است. منافقین کسانی بودند که رییس قضایی کشور ما یعنی شهید دکتر بهشتی و دادستان کل ما را ترور کردند. ما هفده هزار شهید ترور داریم. منافقین یک گروه تروریستی بودند و اعترافات آن‌ها نیز موجود است و به همین دلیل در چارچوب موافقت‌نامه استرداد مجرمین تقاضا داریم منافقینی که در کشور عراق حضور دارند، به ایران بازگردانده شوند تا محاکمه عادلانه شوند زیرا اگر محاکمه نشوند خلاف عدالت است».
مدحت محمود اما با رد تلویحی درخواست لاریجانی، گفت بود: «نکته‌ای که به آن اشاره کردید جنبه‌های سیاسی دارد. دولت عراق با همکاری سازمان ملل اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد تا مساله برطرف شود».
حسن روحانی نیز در دیدار با المحمود با اظهار امیدواری از این‌که «در دولت آینده عراق نیز روابط دو کشور صمیمی‌تر از قبل به سوی همکاری‌های متنوع‌تر و گسترده‌تر به پیش برود»، گفت که سفرهای مقامات دو کشور و از جمله سفر رییس دستگاه قضایی عراق باعث ارتقای هر چه بیشتر سطح و گستره همکاری‌ها و تعاملات دو کشور خواهد شد.
اردوگاه سازمان مجاهدین خلق در عراق بارها مورد حمله توپخانه‌ای قرار گرفته است و در یکی از آخرین موارد اردوگاه لیبرتی (حریت) مورد حمله موشکی قرار گرفت و سه نفر از اعضای مجاهدین کشته و چندین نفر زخمی شدند.
شهریورماه سال گذشته نیز نیروهای امنیتی عراق با یورش به کمپ اشرف (محل سابق استقرار اعضای مجاهدین) به گفته سخن‌گوی شورای ملی مقاومت ایران در پاریس، ۳۴نفر از اعضای این سازمان را به قتل رساندند
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn