Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

علی جنتی: تماشاگران مشکل‌ساز دلیل لغو کنسرت‌ها هستند

آذوح: بحث داغ لغو سریالی کنسرت‌ها همچنان ادامه دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد به تازگی "مشکل‌ساز بودن برخی از تماشاگران" را علت لغو کنسرت‌ها عنوان کرده است. پیش از این رئیس‌جمهور ایران لغو کنسرت‌ها را تضییع حقوق مردم دانسته بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم که به تازگی در میان اصحاب فرهنگ و هنر استان یزد سخنرانی کرده است، گفت که "باید حساسیت‏‏‌های موجود در رابطه با برگزاری کنسرت‌ها را در نظر گرفت."
علی جنتی به شعر، موسیقی و اجرای کنسرت‌ها نیز اشاره کرد: «البته در برخی موارد خطاهایی نیز رخ می‏‏‌دهد، ولی همیشه مشکل از کنسرت و اجرا نیست.» به اعتقاد جنتی، یکی از مشکلات بزرگی که سبب لغو کنسرت‌ها در این اواخر شده است، تماشاگران حاضر در برنامه هستند.
اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد در حالی مطرح شده است که تنها چند روز پیش از آن حسن روحانی در نشست خبری خود به مناسبت دومین سال انتخابات ریاست جمهوری به مسئله لغو سریالی کنسرت‌ها واکنش نشان داده و گفته بود: «وقتی در چارچوب قانون برای یک کنسرت مجوز داده می‌شود، دخالت نهادهای دیگر تضییع حقوق مردم است
اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد مبنی بر "مشکل‌ساز بودن برخی از تماشاگران" در حالی مطرح شده است که او پیش از این از اعمال سلیقه‌های شخصی در خصوص موسیقی و مسئله لغو کنسرت‌ها انتقاد کرده بود: «به استانداران گفته‌ایم نگذارند خودسرها باعث لغو کنسرت‌ها شوند
البته جنتی اشاره‌ای به این موضوع نکرده است که آیا "مشکل‌ساز بودن برخی از تماشاگران" همان دلیلی است که به "خودسرها" اجازه لغو یک کنسرت را می‌دهد یا "خودسرها" دلایل دیگری برای اقدامات خود دارند.
چرا برگزارکنندگان کنسرت‌ها در ایران "بیقرارند"؟
اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد با هر اظهارنظرهایی که پیش از این از سوی خود او یا افراد دیگر در حوزه فرهنگ مطرح شده بود، در تضاد است.
حسام‌الدین آشنا‌، مشاور فرهنگی حسن روحانی پیش از این اعلام کرده بود که "لغو مجوز قانونی کنسرت‌های موسیقی راه را برای موسیقی زیرزمینی، موسیقی غیرقانونی و موسیقی‌های هنجارشکن باز می‌کند."
نه تنها مشاور فرهنگی رئیس جمهور ایران بلکه مدیر عامل خانه موسیقی هم تاکنون بارها نسبت به لغو کنسرت‌ها هشدار داده است. این افراد لغو کنسرت‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز اجرا گرفته‌اند را دخالت نهادی‌های دیگری می‌دانند که اجازه قانونی برای این کار ندارد.
حالا اما با اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد گویا اجازه قانونی لغو کنسرت‌ها از سوی نهادهای دیگر هم داده شده است، چرا که نیروی انتظامی و اداره اماکن و البته "دلواپسان" یکی از دلایل دخالت در این زمینه را حضور "تماشاگران مشکل‌ساز" مطرح کرده بودند.
پیش از این اخباری مبنی بر برخورد "گشت ارشاد" با تماشاگرانی که به کنسرت‌های موسیقی رفته بودند، منتشر شده بود. نمونه آن برخورد ماموران با تماشاگران در کنسرت مازیار فلاحی در برج میلاد تهران بود.
مدیرعامل خانه موسیقی پیش از این گفته بود که بنا بر آمار تعداد کنسرت‌هایی که تنها در یک سال و نیم ابتدایی دولت روحانی لغو شده‌اند، رکورد لغو در دوره ریاست‌جمهوری هشت ساله محمود احمدی‌نژاد را هم شکسته است. لغو کنسرت کیهان کلهر و "پرواز همای" در هفته‌های گذشته از نمونه‌های آخر است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn