Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

آژانس خواهان ملاقات با "پدر اتمی ایران"، 25 دانشمند و بازرسی 11 مرکز نظامی است

آذوح: به گزارش خبرگزاری ها، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه پس از سفری مهم و اساسی به تهران به خبرنگاران گفته است که برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران انجام کارهای بیشتری لازم است.
گزارش ها از تهران خبر می دهد که یوکیا آمانو در سفر به تهران در باره لزوم بازرسی از برخی مراکز نظامی در ایران و مصاحبه با شماری از دست اندرکاران برنامه هسته ای جمهوری اسلامی با مقامات ایرانی گفتگو کرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی عرب زبان المیادین نزدیک به جمهوری اسلامی ایران، امانو در گفتگوهای خود در تهران در انتظار دریافت پاسخ دولت ایران درباره بازرسی از 11 مرکز نظامی و نیز مصاحبه با 25 دانشمند هسته ای این کشور است.
المیادین می افزاید که محسن فخری زاده که دستگاه های اطلاعاتی غرب از او به عنوان پدر بمب هسته ای ایران نام می برند، در صدر لیست دست اندرکاران هسته ای است که آژانس خواهان ملاقات با آنها است.
محسن فخری‌زاده یکی از اعضای ارشد سپاه پاسداران ایران است، روزنامه واشینگتن پست پیشتر درباره اش گفته بود که آمریکایی‌ها، وی را صندوقچه اسرار برنامه هسته ‌ای ایران می دانند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی پنهانی ولی مؤثر ایفا کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای معتقد است تا زمانیکه با فخری ‌زاده گفتگوی مستقیم صورت نگیرد، نمی‌ توان درباره میزان دست یافتن ایران به دانش هسته‌ای، قاطعانه اظهار نظر کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران آمانو در راه بازگشت خود تاکید کرد که امضای توافقنامه با ایران نیازمند کار بیشتر است، چنین سخنانی از زبان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای نشان می دهد که گفتگوهای وی با مقامات ایرانی به نتیجه مطلوب نرسیده است. اما با این همه او تاکید کرد که دو طرف به درک بهتری در زمینه برخی مسایل رسیده اند.
خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: نشانه کمی از اینکه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران به پیشرفتی رسیده باشد، در دست است.
گفتنی است که باز کردن گره مذاکرات هسته ای در وین که همزمان با دیدار آمانو ادامه داشت در دست مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای است.
آمانو روز پنجشنبه گذشته دیدار خود را از ایران آغاز کرد تا احتمال وجود فعالیت هسته ای با انگیزه نظامی در گذشته را بررسی کند.
ایران بارها گفته است که فعالیت هسته ای مسالمت آمیزی را دنبال می کند، اما آژانس هسته ای به تهران مظنون است که در سال 2003 و چه بسا پس از آن، دست به فعالیت هایی برای تولید سلاح هسته ای زده باشد، به همین دلیل آژانس خواهان مصاحبه با دست اندرکاران در برنامه هسته ای ایران، مطالعه مدارک و بازرسی از تاسیساتی است که گمان می رود پژوهش هایی در این زمینه در آنها صورت گرفته است.
جمهوری اسلامی ایران می گوید که این «ادعاها» به اطلاعات جاسوسی نادرست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و موساد اسرائیل که در اختیار آژانس نهاده شده استناد دارد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn