پایان فعاليت کميته امداد در باکو

آذوح: بعد از دو و نيم سال تعليق فعاليت‌های کميته امداد امام خمينی در جمهوری آذربايجان و خودداری دولت باکو از ارائه مجوز فعاليت به اين نهاد، سفير تهران در باکو رسما توقف دایمی فعاليت کميته امداد در خاک همسايه شمالی را اعلام کرد.
محسن پاک آيين سفير جمهوری اسلامی ايران در جمهوری آذربايجان سه‌شنبه ۸ بهمن ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند با تاييد توقف دایمی کميته  امداد امام خمينی گفته است که نمايندگی کميته امداد از اوايل استقلال جمهوری آذربايجان و در شرايط سختی که بر اين کشور حاکم بود، فعاليت‌های خيرخواهانه و انساندوستانه خود را در اين کشور آغاز کرد و در طول حدود بيست سال کمک‌های خالصانه به دهها هزار نيازمند و خصوصا آوارگان جنگ و خانواده‌های شهدای قره باغ ارائه کرد، اما با توجه به اينکه امروز شرايط سخت دهه اول استقلال در جمهوری آذربايجان وجود ندارد تصميم گرفت شده است که به ماموريت دفتر کميته امداد در جمهوری آذربايجان پايان داده شود.
به گفته سفير ايران در باکو، اين کميته علاوه بر کمک‌های انساندوستانه در زمينه تحصيل، اشتغال، ازدواج و معيشت و با ارائه خدمات رايگان بهداشتی و درمانی در کلينيک طبی امام علی (در باکو) وابسته به اين نهاد نام نيکی از خود برجای گذاشت.
اوايل سال ۹۰ رسانه‌های جمهوری آذربايجان از توقف فعاليت کميته امداد خبر داده بودند.
به گزارش سايت رسمی کميته امداد، تعداد واحدهای کميته امداد در جمهوری آذربايجان ۵۵ واحد، شامل يک اداره کل مستقر در شهر باکو، چهار شاخه اصلی (در شهرهای باکو، لنکران، گويچای و گنجه)، ۱۶ کارگاه آموزشی، ۱۹ شعبه توزيع، پنج واحد فرهنگی، پنج واحد درمانی و پنج واحد ديگر است. کميته امداد ۴۶۴ شهر و روستای جمهوری آذربايجان را تحت پوشش قرار داده است.
صياد مجيد‌اف خرداد ماه سال ۹۰ در گفت ‌و‌گو با خبرگزاری ترند گفت که طبق قانون جديد ثبت رسمی نمايندگی سازمان‌های خارجی و تدوين موافقتنامه در اين زمينه که از طرف کابينه وزاری دولت جمهوری آذربايجان تصويب شده است، نمايندگی‌های شرکت‌های خارجی بايد برای ثبت دوباره به وزارت دادگستری جمهوری آذربايجان مراجعه کنند.
دستور توقف فعاليت کميته امداد، همان زمان از طرف دادستانی باکو صادر شده بود.
فعاليت کلنيک امام علی در باکو نيز يک سال بعد از انقضای مجوز فعاليت کميته امداد متوقف شد و بنا به اطلاعيه‌ای که کميته امام خمينی خرداد ماه سال جاری منتشر کرد، علت امر عدم تمديد مجوز فعاليت اين کلنيک از طرف مقامات باکو بود.
اين اطلاعيه که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده بود، می‌گويد که رايزنی با ارگان‌های ذيربط جمهوری آذربايجان برای اخذ مجوز و از سرگيری فعاليت اين مرکز ادامه دارد.
خبرگزاری فارس عدم تمديد فعاليت کميته امداد در باکو را «غير دوستانه» توصيف کرده بود. بر اساس اين گزارش جمهوری آذربايجان همچنين از سال گذشته حساب بانکی نمايندگی کميته امداد امام خمينی در شعبه باکو بانک ملی را بلوکه کرده و مانع برداشت موجودی آن شده است.
با اين حال سفير ايران در باکو، سه شنبه اعلام کرد که «پايان ماموريت اين دفتر نبايد به موضوعی برای تضعيف مناسبات دوستانه دو کشور تبديل گردد».
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn