Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

دور تازه تقابل خانواده هاشمی رفسنجانی با دستگاه قضایی ایران

آذوح: هنگامی که اوایل هفته مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی خود را برای اجرای حکم حبس به زندان اوین معرفی کرد، به نظر می‌رسید تنش میان خانواده هاشمی از یک سو و دستگاه قضایی ایران و اصولگرایان به پایان رسیده باشد. هنگامی که او به زندان می‌رفت، اصولگرایان از این قضیه راضی بودند، حکم دستگاه قضائی بدون اعتراض اجرا شده بود و یکی از ابزارهای حمله به آیت‌الله هاشمی در آستانه انتخابات خبرگان هم از دستشان خارج شده بود.
اما همه‌چیز دست‌به‌دست هم داد تا ورود مهدی هاشمی به زندان اوین، نه پایان ماجرا بلکه آغاز تقابلی دیگر باشد. او هنگام ورود به زندان متنی قرائت کرد که در آن بار دیگر تأکید کرده بود: «حکم صادره را عادلانه و قانونی ندانسته بلکه اغراض سیاسی را در آن عامل اصلی می‌دانم».
روزنامه اصلاح طلب شرق در این باره نوشته است که مهدی هاشمی با اعلام درخواست مجدد پخش کامل جلسات محاکمه‌اش از صداوسیما و پس از وداعی پرآب و تاب با خانواده‌اش سوار بر خودروی ویژه زندان به سمت بازداشتگاه اوین حرکت کرد.
فیلم خداحافظی آیت‌الله و فرزندش
ساعاتی پس از رفتن هاشمی رفسنجانی به زندان، فیلم خداحافظی آیت الله هاشمی رفسنجانی با فرزندش قبل از خروج او از منزل، در سایت‌ها و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این اتفاقات بدون واکنش نماند و در اولین گام، صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه ایران در جلسه مسئولان عالی قضائی با اشاره به فیلم منتشرشده گفت: «برخی کارهای رسانه‌ای عجیب درست می‌کنند و فیلم وداع می‌سازند که آرا را تخریب کنند و مطلبی زیر آن می‌گذارند که حکم ظالمانه بوده است. اینجا باید پرسید که این کارها به نفع چه کسی است؟»
رئیس دستگاه قضایی در چند جای دیگر سخنانش هم به طور ضمنی به این موضوع اشاره کرد و جملاتی گفت که به نظر می‌رسید مخاطب آنها مشخص است: «گاهی ممکن است برخی آرا اشتباه باشد اما تخریب نهاد قضائی آن‌هم بدون دلیل و سند و صرفاً به دلیل اینکه رأی علیه بستگان ما صادر شده، کاری شرعی و قانونی نیست. نباید فضا را طوری پیش ببریم که هر کسی زمانی مسئولی بوده و حالا علیه او یا وابستگانش حکمی صادر شده، تمام قوه‌قضائیه و زمین و زمان را زیر سؤال ببرد و برای تخریب قوه‌قضائیه فیلم وداع درست کند».
نامه سرگشاده هاشمی‌ها
پس از آن، روز چهارشنبه نامه‌ای از طرف خانواده هاشمی رفسنجانی در رسانه‌ها منتشر شد. خانواده هاشمی در آغاز نامه خود علت نگارش و انتشار چنین متنی را این‌گونه بیان کرده بودند: «پس از اجرای حکم آقای مهدی هاشمی، که به صورت داوطلبانه و بدون ابلاغیه اجرا و با خویشتن‌داری کامل خانواده ایشان برای حفظ آرامش جامعه صورت گرفت، انتشار تصاویر خداحافظی آیت‌الله هاشمی با فرزند خود که توسط برخی جوانان یا همراهان خانواده در آن صحنه به‌وسیله تلفن همراه ضبط و در شبکه‌های مجازی منتشر شد، موجب انتقادات برخی مسئولان گردید. گرچه درباره این حکم و چگونگی طی مراحل دادرسی و تعیین قاضی و تعیین حکم، سخن بسیار وجود دارد اما همان‌گونه که آیت‌الله هاشمی تصریح کردند، به‌دلیل پرهیز از ایجاد تنش و حاشیه در کشور در آستانه اجرای توافق هسته‌ای، سکوت اختیار می‌کنند و خانواده آیت‌الله هاشمی نیز به تأسی از ایشان مهر سکوت بر هزاران نکته و سخن ناگفته درباره این پرونده می‌زند».
خانواده هاشمی در ادامه این نامه در 5 بند به بیان مطالبی در رابطه با دادگاه برگزار شده، حکم صادرشده و اظهارنظرهای مسئولان درباره این پرونده پرداخته‌اند.
پاسخ اژه‌ای
انتقادات هاشمی‌ها هم البته بدون پاسخ نماند و چند ساعت بعد از انتشار این نامه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون‌اول و سخنگوی قوه‌قضائیه در حاشیه گردهمایی مدیران کل استانی و ستادی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد و در جمع خبرنگاران گفت: «اگر مهدی هاشمی مدعی است که در حق وی ظلم شده است، به‌کاربردن این حرف نیز جرم و مصداق افتراست. مجازاتی که برای وی در نظر گرفته شده براساس همان قانونی است که توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمانی که مسئولیت در دستگاه‌های متولی داشتند، وضع شده و شورای نگهبان آن را تأیید کرده است».
اژه‌ای همچنین در جملاتی شبیه به سخنان دو روز قبل آیت‌الله آملی‌ لاریجانی افزود: «قوه‌قضائیه مصمم است برخوردش با مجرمین بدون تبعیض و بدون توجه به اینکه وابسته به چه مقامی و خانواده‌ای هستند یا چه پستی دارند، باشد».
موضع‌گیری اخیر محسنی‌ اژه‌ای را شاید بتوان صریح‌ترین پاسخ به تحرکات خانواده هاشمی بعد از آغاز دوران حبس مهدی هاشمی دانست. معاون‌ اول و سخنگوی قوه‌ قضائیه روز گذشته به صراحت از مجرمانه‌بودن سخنان مهدی هاشمی سخن گفت؛ عنوانی که نامه روز گذشته خانواده هاشمی هم می‌تواند مشمول آن بشود. هشداری که باید منتظر ماند و دید باعث پایان اظهارنظرهای هاشمی‌ها خواهد شد یا حالا که نام آیت‌الله هاشمی هم به بهانه تصویب قانون در زمان او به میان ماجرا آمده، تنور این مجادله داغ‌تر خواهد شد.
دو نامه هاشمی‌ها به خامنه‌ای
پس از این ماجراها بود که ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ایران، از دو نامه خانواده هاشمی رفسنجانی به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
به نوشته «راه دانا» ابراهیمی در این باره گفت: «یک نامه در خصوص قضات این پرونده بود که دستوری کار می‌کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور دادند بررسی شود که پس از بررسی، مشخص شد این ادعا باطل است. قضات و بازپرس‌های پرونده گفتند ما براساس واقعیت کار کردیم
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: «یک نامه از سوی عفت مرعشی بود که پاسخ لازم به آن نامه نیز داده شد
مهدی هاشمی پسر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور اسبق ایران است برای تحمل محکومیت 10 سال حبس خود یکشنبه 9 اوت به زندان اوین رفت.
مهدی هاشمی حدود دو سال پیش پس از سه سال زندگی در بریتانیا به ایران بازگشته بود. او پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری سه سال گذشته ایران، این کشور را به مقصد بریتانیا ترک کرد. در آن زمان سفر او «ماموریتی» و به منظور سرکشی به واحدهای دانشگاه آزاد در آکسفورد عنوان شد.
مدتی پس از آغاز ناآرامی‌های پس از انتخابات، مقام‌های قضایی از تشکیل پرونده‌ای قضایی برای مهدی هاشمی به اتهام دست داشتن در ناآرامی‌ها سخن گفتند. 

سرانجام او پس از بازگشت به ایران، به همراه وکیلش، به دادسرای اوین مراجعه کرد که در پی آن بازداشت شد. او سرانجام پس از طی مراحل بازجویی، با سپردن وثیقه از زندن آغاز شد. او پس از مدتی محاکمه و به زندان، ممنوعیت از مشاغل دولتی و جریمه نقدی محکوم شد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn