Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

کمپین حقوق بشر: توافق ایران با شرکت تلگرام با هدف محدود کردن کاربران

آذوح: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از یک «منبع آگاه» ناشناس اعلام کرد که شرکت تلگرام پس از «مذاکراتی» با مقام‌های جمهوری اسلامی، «به‌زودی» برخی از سرور‌های خود را در داخل ایران «مستقر خواهد کرد».
این سازمان حقوق بشری روز جمعه، شش شهریور، در وب‌سایت خود همچنین اعلام کرد که پس از درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از شرکت تلگرام، از روز یک‌شنبه، اول شهریور دسترسی کاربران ایرانی به «برخی از ربات‌های» این برنامه «مسدود شده است».
به گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود شش هفته پیش در نامه‌ای به شرکت تلگرام خواستار «ایجاد محدودیت» در دسترسی کاربران ایرانی به «برخی از کاربرد‌های» این برنامه پیام‌رسان شده است.
وب‌سایت این کمپین همچنین به نقل از یک «منبع آگاه» ناشناس اعلام کرد که شرکت تلگرام بر اساس «مذاکراتی» که با مقامات ایرانی داشته «به‌زودی برخی از سرور‌های خود را برای بهبود بخشیدن به سرعت و خدمات به کاربران ایرانی در داخل کشور مستقر خواهد کرد».
در ماه‌های گذشته دسترسی به شبکه اجتماعی تلفن همراه تلگرام در ایران با اختلال روبه‌رو شده و شایعه مسدود شدن آن نیز مطرح شده است.
در همین حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز یک‌شنبه، هفت تیر، خبر داده بود که کاربران ایرانی تلگرام در ابتدا این امکان را داشتند که حتی فایل‌های تصویری و فیلم‌ها را در مدت «چند ثانیه» ارسال کنند، اما در «چند ماه اخیر» برخی از کاربران از «اختلالات جدی» در کار با این نرم‌‌افزار خبر می‌دهند.
دو روز پس از این گزارش، محمود واعظی، وزیر ارتباطات، «محدودیت یا فیلتر شدن» این شبکه تلفن همراه از سوی این وزارتخانه را «شایعه‌‌ای» خواند که «به هیچ وجه واقعیت ندارد».
یک روز پس از آن نیز محمود خسروی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: «نامه‌ای رسمی به تلگرام زدیم و در آن گفته‌ایم که شبکه شما در ایران مشکل دارد، بیایید بنشینیم مشکلات را حل کنیم
در همین حال کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از شرکت تلگرام و دیگر شرکت‌هایی که قصد گشایش دفتر و انتقال تاسیسات فنی خود به ایران را دارند خواست تا با انتشار «گزارش شفافیت»، به صورت «دوره‌ای و منظم»، به کاربران ایرانی «در مورد شفافیت و حفظ حقوق آنها» اطمینان بدهند.
کمپین همچنین از این شرکت‌ها خواست که از به خطر انداختن حریم خصوصی کاربران ایرانی از طریق در اختیار قرار دادن ارتباطات آنها به مقامات ایرانی «خودداری کنند» و به این کاربران اطمینان دهند که «اطلاعات آنان در اختیار نهاد‌های امنیتی و انتظامی قرار نخواهد گرفت».
به گفته وب‌سایت این کمپین، برنامه تلگرام به دلیل «امنیت مناسب» محبوبیت «بسیاری زیادی» در بین کاربران ایرانی از جمله فعالان حقوق بشر و فعالان مدنی دارد.
پس از مشکلات به وجود آمده برای اپلیکیشن وایبر، اپلیکیشن تلگرام یکی از رایج‌ترین نرم‌افزارهای ارتباطی در ایران است که علاوه بر ارتباطات فردی، گروه‌های زیادی نیز در آن توسط کاربران ایرانی ایجاد شده است.
از ابتدای دولت حسن روحانی بحث بر سر دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته است.
در همین حال مقامات وزارت ارتباطات ایران در ماه‌های گذشته از اجرای طرح «فیلترینگ هوشمند» خبر داده‌اند که بر اساس آن دسترسی به هیچ وب‌‌سایتی به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از محتوای سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn