یوکیو آمانو: بررسی برنامه اتمی ایران هنوز کار زیادی می‌طلبد

آذوح: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید هنوز کارهای زیادی تا پایان سال جاری میلادی باید انجام شوند تا مشخص شود ایران در گذشته به دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای بوده یا نه.
بر اساس نقشه راهی که در کنار توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، بین جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به امضا رسید، ایران باید تا پایان سال جاری میلادی، اطلاعات و اسناد کافی درباره گذشته برنامه اتمی خود را به آژانس ارائه کند تا این نهاد بتواند درباره صلح‌آمیز بودن یا نبودن این برنامه اظهار نظر قطعی داشته باشد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین مسئول راستی آزمایی برنامه اتمی ایران و تایید صلح آمیز بودن آن در آینده نیز خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای آمانو روز دوشنبه ۱۶ شهریور در یک کنفرانس خبری گفت که ایران روز ۱۵ ماه اوت، اسناد و توضیحاتی را در اختیار آژانس قرار داد که مرتبط با «موضوعات باقی‌مانده گذشته و حال» بود.
به گفته یوکیا آمانو، آژانس این اطلاعات را بررسی کرده و پرسش‌های جدیدی را روز ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) به تهران ارائه خواهد کرد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که «نگرانی ویژه‌ای» درباره اینکه این نهاد نتواند تا ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) بررسی‌های خود را به پایان برساند، ندارد.
وی گفت که تا اواسط دسامبر گزارش خود را در این زمینه ارائه خواهد کرد.
بر اساس توافق هسته‌ای میان ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه، اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تایید نکند، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو نخواهند شد.
سخنان یوکیا آمانو، همزمان با نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان شد که روز دوشنبه ۱۶ شهریور در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد.
بررسی آخرین وضعیت برنامه هسته‌ای ایران یکی از محورهای اصلی این نشست بود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود که پنجم شهریور منتشر شد، با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران در شرایط کنونی، اعلام کرد که در یکی از نقاط محوطه نظامی پارچین، شاهد حضور خودرو‌ها، تجهیزات و احتمالا وسایل ساخت‌وساز بوده ‌است.
گزارشی که با واکنش رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روبه‌رو شد و او آن را «مضحک» خواند.
سایت نظامی پارچین در اطراف تهران، یکی از نقاط اختلاف اصلی میان ایران، قدرت‌های جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
آژانس این ظن را دارد که جمهوری اسلامی در گذشته، فعالیت‌های مرتبط با تولید سلاح‌های هسته‌ای را در این سایت انجام داده باشد.
ایران همواره این مسئله را رد کرده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn