Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

اگر مي خواهيد دچار مشكل نشويد- دکتر کاوه احمدی علی آبادی

اصلاحاتي كه بايد انجام شود؛
عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري
عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)
فلسطين
تصيمات محمود عباس تاكنون بسيار درست و ظريف بود و بايد كارها با مديريت اش همچنان پيش رود و مقامات كشورهاي عربي و اسلامي نيز از آن حمايت كنند. عدم تعطيل كردن تشكيلات خودگردان و حفظ آن در كنار نهاد رياست جمهوري و دولت فلسطين تصميم بسيار درست و ظريفي بود كه صورت داديد. تعطيلي تشكيلات خودگردان مي توانست تبعات منفي برايتان داشته باشد. بايد آن را تا زمان امضاي يك توافق صلح با اسرائيل حفظ كنيد و كار مذاكرات با آن "نهاد" باشد و دولت هاي فلسطيني به امور داخلي و خارجي، به جز تداوم مذاكرات و صلح بپردازند. دولت ها براي مذاكرات و توافقات -طي شطرنج حساب شده ما، بسيار خام و كم تجربه اند (و از پس اسرائيل برنمي آيند) و حماس نيز اصلاً از چنين ظرفيتي برخوردار نيست و چه بسا با يك اظهارنظر كودكانه، همه كارها را خراب كند. فلسطينيان نيز توجه كنند كه هيچ جايگزيني در حد و اندازه هاي محمود عباس براي فلسطينيان وجود ندارد و شايد تا سال ها نيز وجود نداشته باشد و بايد به هر طريقي شده از او بخواهند تا زمان ورود فلسطينيان به "ارض موعودشان"، قبول مسئوليت كند و همچون گذشته در صحنه بماند. ابومازن توجه كند كه براي آغاز دوباره گفتگوها، همان گونه كه قبلاً گفتم از گذاشتن شروط متعدد و اقداماتي كه مانع از تداوم گفتگوها مي شود، پرهيز كند؛ چون اين از اهداف دولت كنوني اسرائيل است تا با بهانه اي مذاكرات را دوباره به كما ببرد. شرط آغاز مذاكرات بايد همچون گذشته، برآورده كردن تعهداتي بود كه قبلاً اسرائيل پذيرفته بود، اما عملي نساخته بود؛ يعني آزادي گروه چهارم از زندانيان فلسطيني و براي تمديد مذاكرات جهت سه يا شش ماه ديگر بايد همچون گذشته، به شكل مرحله اي، گروهي از زندانيان فلسطيني را نيز آزاد كند. شهرك سازي ها را نتانياهو بخواهد هم نمي تواند متوقف كند و درضمن، حيف است؛ بگذاريد تا با سرعت اين شهرك هاي زيبا را بسازد و وقتي كه دولت بعدي قراداد صلح با شما امضاء مي كند، كاملاً آماده باشند تا به عنوان بخشي از غرامت به فلسطينيان تحويل دهند. راه ديگري ندارند و اگر بخواهند آن را به عنوان غرامت ندهند، بايد علاوه بر هزينه تخريب شان، غرات كلاني نيز بابت غرامت بدهند. بنابراين، بهترين گزينه شان همان واگذاري شان در آينده است. حماس نيز سكوت مي كند و محمود عباس مي گويد كه هر گاه دولت اسرائيل طي قراردادي كتبي رسماً كشور فلسطين در مرزهاي 1967 و به پايتختي قدس شرقي را به رسميت شناخت، حماس نيز اسرائيل را به رسميت مي شناسد. در صورتي كه نتانياهو نمي تواند به مذاكرات ادامه دهد، استعفاء دهد تا دولتي سر كار آيد كه بتواند چنين كند. استراتژي دولت كنوني اسرائيل اين است كه با كش دادن كار، دولت آمريكا را از پيگيري فرآيند صلح و فشار به اسرائيل نااميد سازد تا پس از اتمام دوران اوباما با رئيس جمهور بعدي آمريكا شرايط جديدي را تحميل كند.
تركيه
در تركيه گروهي ديگر از زندانيان كرد آزاد شدند. همكاري با كردهاي سوريه نيز در دستور كار قرار گرفته است. اين ها جملگي تحولات مثبتي است كه كردهاي تركيه بايد مدنظر قرار دهند. مهمترين تصميم دولت تركيه پس از 99 سال، پيرامون كشتار ارامنه و اعلام تسليت به بازماندگان شان اقدامي تاريخي بود كه نبايد كم اهميت گرفته شود. اين كه نخست وزير تركيه از لفظ "نسل كشي" و غيره استفاده نكرده، ريزه كاري هايي است كه نبايد اصل ماجرا را تحت شعاع قرار دهد. ما كه نمي خواهيم دادگاه تفتيش عقايد راه بياندازيم كه از مقامات ترك به زور اعتراف بگيريم؛ اين طبيعي است كه هر يك از مقامات ترك برداشتي كه از آن فاجعه دارند كه چه بسا در جزئيات تفاوت هايي با هم بكنند و به جاي انتقاد مداوم بايد ارامنه و سرياني ها و حتي كردها از اين فضاي مثبتي كه دولت تركيه ايجاد كرده با تعامل و تبادل نظر بيشتر استفاده كنند؛ براي همكاري و مشاركت جهت تأمين اهداف و مطالبات مردم شان. (اين گونه كه شما داريد مدام و تصاعدي بر مطالبات و انتقادات تان از دولت تركيه مي افزاييد، مي ترسم حقوق "رشتي هاي ايران" –كه خودم از آنان ام- را هم از دولت تركيه بخواهيد!)
كردها
امروز گام هايي كه دولت تركيه يك به يك براي رفع تبعيض از اقوام و اقليت ها و آزادي زندانيان برمي دارد، حالا به سطحي رسيده كه بتوان گفت، "تصميمي تاريخي" است كه با مشاركت و دستورات اوجالان به پ.كا.كا از زندان تحقق يافت، با وجود اين كه برخي از فرماندهان پ.كا.كا. با آن مخالف بودند و نشان مي دهد كه اوجالان رهبري شايسته براي كردهاست و قادر به "رهبري درست" ملت كرد است، ولو  در زندان باشد.
درست است كه دولت تركيه تمام پيشنهادات اوجالان را عملي نكرده، اما اين در هر مذاكره صلحي طبيعي است كه طرف مقابل، همه مطالبات يا پيشنهادات طرف مقابل را نپذيرد، اما دارد بسياري از تبعيض ها را نسبت به كردها و اقليت ها، برمي دارد و با گام هاي آهسته، اما پيوسته پيش مي رود و اگر انتخابات رياست جمهوري برگزار شد، به نفع مذاكرات صلح و حتي آينده سياسي كردهاست كه از كانديداي حزب عدالت و توسعه حمايت كنند. درضمن، اقدام اوجالان در تأسيس حزب جديد دموکراتیک خلق ها (HDP) در كنار حزب صلح و دموکراسی (BDP) در مناطق كردنشين تصميم حساب شده و درستي بود و ادغام شان كار اشتباهي خواهد بود. چون حزب صلح و دموكراسي، حزبي كردي است كه در مناطق كردنشين طرفدار دارد و بايد براي ماندن در قدرت به مطالبات محلي و سازندگي و اصلاحات از طريق شهرداري ها معطوف شود. اما كردها جداي از مناطق جنوب شرقي تركيه در مناطق ديگر نيز اسكان دارند و علاوه بر آن، در تركيه شهرونداني هستند كه به گرايشات چپ علاقه مندند، اما كرد نيستند و حزبي بايد باشد كه آراي آنان را جذب كند و اين حزب برخلاف حزب صلح و دموكراسي كه به امور شهروندي و سازندگي و امور جامعه مدني معطوف است، به "امور سياسي" معطوف باشد و توان رقابت با احزاب ديگر سياسي تركيه را داشته باشد. درست است كه اين حزب جديد التأسيس در انتخابات اخير آراي بسيار كمي آورد، اما هم تازه كار است و زمان مي برد تا جا بيافتد و هم برنامه هاي مشخصي ارائه نكرده است كه اگر هر دو مشكل حل شود، مي تواند آراي بسيار بيشتري كسب كند. اگر نگران آن 10 درصدي هستيد كه بايد هر حزب كسب كند تا در مجلس تركيه بتواند نماينده داشته باشد، قرار و قول دولت تركيه اين بوده كه آن را به حدود 3 درصد تقليل دهد و آن را نيز از طريق مذاكره با دولت تركيه مي توانيد دنبال كنيد.
اقوام و اقليت هاي ايران
اقوام و اقليت هاي ايران توجه كنند كه براي تحقق آرمان ها و كسب حقوق شان بايد خودشان نيز دست به كار شوند و نبايد تنها منتظر دولت نشست كه آن ها را تعقيب و تأمين كند. درخواست دولت كنوني ايران براي تدريس زبان مادري كه در قانون اساسي نيز آماده با مانع بي سوادي روضه خوان ها رو به رو شده است و طبق معمول هر چه را كه نفهمند مي گويند مطالبات نخبگان است و هنوز تفاوت حق با مطالبه را نمي دانند. حالا آموزش و پرورش و دانشگاه ها و آموزشگاه ها اجازه دارند تا كلاس هاي فوق برنامه زبان براي اقوام و اقليت ها برگزار كنند. بايد توجه كنيد كه تدريس زبان مادري حتي اگر با مانع خشكه فكران نيز مواجه نمي شد، براي عملي شدن نياز به برنامه داشت. اول بايد معلمان آموزش داده مي شدند تا بتوانند خود در كلاس هاي زبان به ديگران آموزش دهند. حالا شما مي توانيد از همين كلاس هاي فوق برنامه مذكور براي آموزش و پرورش معلماني استفاده كنيد كه در آينده در آموزش و پرورش به تدريس زبان هاي محلي مشغول شوند. در كردستان سوريه و تركيه مردم خودشان كارها را به دست گرفته اند و همين تدريس زبان هاي مادري به جنبشي در آنجا تبديل شده و اگر چنين موجي در ايران راه بيافتد، مقاومت كله شقان بي سواد نيز يا شكسته مي شود يا دور زده مي شود. در همه زمينه ها علاوه بر اين كه كارها را از دولت مطالبه مي كنيد، بايد آن را خودتان نيز از كانال هاي مدني و ديگر دنبال كنيد
اوكراين
سران كشورهاي درگير در اوكراين از سراسر جهان توجه كنند كه بحران آن كشور از قابليت آن برخوردار است كه به سرعت از كنترل خارج شده و حتي جنگي جهاني را كليد بزند. آن اصلاً شوخي بردار نيست و به نظر مي رسد كه حداقل برخي از سران كشورها اصلاً متوجه آن نيستند.
بحران اوكراين پس از توافق ژنو حل نشد، چون يكي از طرف هاي اصلي درگيري، يعني معترضاني كه ساختمان ها را در استان هاي شرقي اوكراين اشغال كردند، اصلاً كسي نظرشان را نپرسيد و نمايندگاني از ايشان در ژنو حضور نداشت. درست است كه روسيه روي آنان نفوذ دارد، اما آنان تسليم نظرات روسيه نيستند، به خصوص اگر با ايشان مشورتي نيز صورت نگرفته باشد. سران روسيه، اتحاديه اروپا و آمريكا –به جاي محكوم كردن يكديگر به عدم پايبندي به توافقات- بايد نشستي ديگر را ترتيب دهند تا هم دولت موقت اوكراين و هم نمايندگاني از معترضان استان هاي شرقي اوكراين در آن به بحث و تلاش براي رسيدن به يك توافق مورد تأييد همگان دست يابند؛ پيش از اين كه دير شود و اوضاع از دست همگان خارج شود. باز هشدار مي دهم كه يك دخالت نظامي ديگر در اوكراين مي تواند به جنگي دهشتناك با پاياني نامعلوم كشيده شود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn