Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

گیجی دریاچه اورمیه از آمارهای متناقض افزایش سطح آب ــ علی عباس‌پور

دریاچه اورمیه خود از آمارهایی که این روزها درباره بالا آمدن سطح آب ارائه می‌دهند، گیج شده است.
این روزها بازار دلسوزی و نگرانی‌هایی که بیشتر شبیه به بازی می‌ماند تا کارهای عملی و جدی برای نجات دریاچه اورمیه، به مانند سال‌های قبل همچنان داغ است، دریاچه در بهت همگان با فاجعه‌ای روبه‌رو شد که جان نمکی آن تبدیل به شوره‌زاری شد چند هزار تنی و آن را تا مرز از بین رفتن و نابودی کامل پیش برد.
دریاچه اورمیهحال لطف آسمان که با باران اندک جانی دوباره به دریاچه خسته از بی‌توجهی ما بخشیده، نویدی شده از سوی مسئولان که با آمارهای متفاوت خود تعجبی شگرف را در ما ایجاد کرده‌اند، تعجبی که نوک پیکانی شده تا هدفش اعتماد مردم به مسئولان مربوطه است.
احتمالاً از شادمانی بسیار زیاد مسئولان است که در پوست خود نمی‌گنجند و از اینکه دست روی دست گذاشته و کاری نتوانستند برای نجات دریاچه اورمیه بکنند جز تصویب طرح، حال با بارش‌های خوب از خوشحالی «که خدا را شکر کمی راحت شدیم» دست و پایشان را گم کرده‌اند و در ارائه آمار کمی هول شده‌اند.
نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سخنگوی دولت روز چهارشنبه ۱۴ آبان سال۹۳ پس از پایان جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران می‌گوید: «حدود نیم متر سطح آب دریاچه اورمیه افزایش یافته است که خبر بسیار خوبی است
حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آزربایجان‌شرقی روز پنجشنبه ۵ آبان سال۹۳ در کارگروه مدیریت و مخاطرات زیست محیطی شهرستان ملکان گفت: براثر بارندگی‌های اخیر ۳۵ سانتیمتر سطح آب دریاچه اورمیه افزایش یافته است.
حسن عباس‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آزربایجان‌غربی نیز در خصوص آخرین وضعیت دریاچه اورمیه اعلام کرد: از نخستین روز مهر تاکنون افزون بر ۱۷۲ میلیمتر باران در منطقه باریده و سطح آب دریاچه اورمیه تا ۳۰ سانتیمتر افزایش یافته است.
در مورد افزایش سطح آب دریاچه اورمیه کدام آمار صحیح است؟ (نیم متر، ۳۵ سانتی‌متر یا ۳۰ سانتی‌متر؟!) بحث ما مگر بر روی یک دریاچه نیست، آن هم دریاچه اورمیه؟ شماها درباره سه دریاچه صحبت می‌کنید یا یک دریاچه؟ مگر ما یک دریاچه اورمیه بیشتر داریم؟ شما آقایان هر سه مگر عضو یک کارگروه تخصصی نجات دریاچه اورمیه نیستید؟ پس این آمار و ارقام و تفاوتشان در چیست؟ حال به کدام آمار اعتماد کنیم؟ منبع این آمارها مگر یکسان نیستند؟
دریاچه اورمیه به هماهنگی بیشتری نیاز دارد تا از بحران خارج شود، ارائه آمارهای متفاوت اعتماد مردم را نیز نسبت به عملکرد و آمار و ارقام ارائه شده کاهش می‌دهد و انسجام کارگروه تخصصی نجات دریاچه را زیر سئوال می‌برد.
کاش گوشمان و چشممان به خبرهای شیرین و خوبی طنین‌انداز و روشن شود که مسئولان ما با عملکردشان دریاچه را نجات داده‌اند و به حل بحران کمک کرده‌اند که به قول معروف از بارش باران مایه نگذارند و خبرهای خوب به مردم بدهند.
بارش‌های خوب و به تبع آن بالا آمدن سطح آب دریاچه اورمیه نویدی بسیار خوب است در هیاهوی این بحران اما همین نوید خوب با بی‌تدبیری فرصتی سوخته به حساب می‌آید که با این وضعیت ارائه آمارها مشتی شده نمونه خروار برای انسجام مسئولان مربوطه که ضمن عدم هماهنگی چیزی بعید هم به نظر نمی‌آید.
حال اینکه با این رویه چه‌ها خواهد شد، قضاوت با مردم
سخنگوی دولت گفت: هیئت دولت در جلسه چهارشنبه ۷۲۹ میلیارد تومان را به احیای دریاچه اورمیه اختصاص داد.
نوبخت با بیان اینکه یک میلیارد و ۴۵۰ هزار متر مکعب ورودی آب سدها افزایش داشته است که ۱۰ درصد بیشتر از متوسط ۴۷ سال گذشته است، یادآور شد: حدود نیم متر سطح آب دریاچه اورمیه افزایش یافته است که خبر بسیار خوبی است.
مدیرکل محیط زیست استان آزربایجان‌شرقی گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر ۳۵ سانتیمتر سطح آب دریاچه اورمیه افزایش یافته است.
بر گرفته از فارس
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn