Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

اوکراین؛ تقسیم قدرت در کیف، تشنج در کریمه

آذوح: در حالیکه “شورای میدان” در کیف وزیر اقتصاد پیشین اوکراین را برای پست نخست وزیری معرفی کرده، موافقان و مخالفان روسیه در کریمه با یکدیگر درگیر شدند. پوتین به بخشی از ارتش روسیه دستور آماده‌باش داده است.
آرسنی یاتسنیوک، از معتمدان تیموشنکو و وزیر اقتصاد سابق اوکراین برای احراز مقام نخست وزیری اوکراین معرفی شد. البته تصمیم”شورای میدان” در اعلام این نام، با سوت‌های اعتراضی تظاهرکنندگان همراه بود. مخالفان خواستار آغازی واقعا دوباره هستند و یاتسنیوک ۳۹ ساله به نظرشان گزینه مناسبی برای این خواست نیست.
آرسنی یاتسنیوک
یانسنیوک از دسامبر سال ۲۰۱۲ رهبری فراکسیون حزب “سرزمین پدری” تیموشنکو در پارلمان اوکراین را  برعهده داشته و تا پیش از آزادی تیموشنکو، جانشین او محسوب می‌شد. به اعتقاد بسیاری ناظران، نخست وزیر شدن یاتسنیوک، امکان خارج شدن او از سایه تیموشنکو را فراهم می‌سازد.
مجلس اوکراین پیشنهاد “شورای میدان” را روز پنجشنبه ۲۷ فوریه به رای خواهد گذاشت. این شورا فهرستی از کاندیداهای کابینه جدید را نیزارائه داد. فرمانده “میدان” به عنوان رئیس شورای امنیت و  دیمیری بولاتف برای تصدی وزارت ورزش معرفی شده‌اند. بولاتف کسی است که به عنوان قربانی شکنجه دولت یانوکوویچ معروف شده است.
نام ویتالی کلیچکو، قهرمان سابق مشت‌زنی جهان و رهبر حزب “اودار” در فهرست “شورای میدان” دیده نمی‌شود. تیموشنکو نیز در فهرست نامزدها نبود زیرا بلافاصله پس از آزادی تاکید کرد که قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری را دارد.
درگیری در کریمه
در حینی که ناآرامی‌های کی‌یف بعد از جابجایی قدرت به پایان رسیده، درگیری‌ها به شبه‌جزیره کریمه منتقل شده است. تظاهرات اعتراضی مخالفان و هواداران نزدیکی به روسیه در روز چهارشنبه ۲۶ فوریه با خشونت همراه شد.
در گیری میان تاتارها و هواداران نزدیکی به روسیه در کریمه دستکم ۳۰ زخمی به جا گذاشت
نزدیک ۱۰ هزار نفر از تاتارهای کریمه با تجمع در برابر مجلس ایالتی در سیمفروپل علیه سیطره روسیه تظاهرات کردند. ۴۰۰۰ نفر از هواداران نزدیکی به دولت روسیه هم در همین محل در یایتخت کریمه به نفع مناسبات هرچه بیشتر با مسکو شعار دادند.
طرفین به سوی هم سنگ و شیشه شکسته پرتاب کردند و به گفته پلیس، دستکم ۳۰ نفر آنها مجروح شدند. ار جمع تاتارهای مسلمان، شعار الله اکبر نیز به گوش می‌خورد.
در سواستوپل که پایگاه نظامی روسیه در دریای سیاه در جنوب کریمه است، یک روس در یک انتخابات خیابانی به مقام شهرداری برگزیده شد و نیروهای وفادار مسکو در مدخل راه‌‌های ورود به شهر، پست‌های بازرسی ایجاد کردند.
رهبری مسکو نگران آن است که ناسیونالیست‌های اوکراینی، دست بالا را در کریمه پیدا کنند.
یانوکوویچ تحت تعقیب
پوتین نگرانی‌ها را با تهدید پاسخ داده است. او نفرات ارتش در غرب و مرکز روسیه را در حالت آماده باش نگاه داشته تا به نقل از خبرگزاری “اینترفاکس”، توان رویارویی ارتش با موقعیت بحرانی را بیازماید. مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا از روسیه خواسته‌اند خویشتنداری خود را حفظ کند.
سربازان روس در سواستوپل
سربازان روس در شهر سواستوپل
جان کری، وزیر خارجه آمریکا از پوتین خواسته که صدای مردم اوکراین برای تغییر را بشنود. این در حالی است که لاوروف، همتای روس او از سمت‌گیری حال و هوای “نئوفاشیستی” در  شرق اوکراین سخن گفته است. اشاره لاوروف به فراخوان‌ های مربوط به ممنوع کردن تکلم به زبان روسی نزد اقلیت روس این کشور است.
دیمتری مدودف، نخست وزیر روسیه نیز گردانندگان صحنه سیاست در اوکراین را “مشتی افراد نقاب‌زده و کلاشینکف به دست” خوانده که طرف صحبت هیچکس نیستند.
ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور معزول اوکراین همچنان فراری است. علیه او و ویتالی ساخارچنکو، وزیر کشور سابق، تقاضای پیگرد بین‌المللی شده است. حکم جلب این‌دو نیز به اتهام مشارکت در “قتل عام” تظاهرکنندگان صادر شده است.
هنوز خبری از محل اقامت یانوکوویج در دست نیست. برخی گفته‌اند که او در کریمه است. فیلمی از یانوکوویچ  در روز یکشنبه ۲۳ فوریه وجود دارد که او را به همراه محافظانش هنگام سوار شدن به یک هلی‌‌کوپتر نشان می‌دهد.
گفته می‌شود که او در صدد فرار به روسیه بوده اما ماموران مرزی این کشور جلوی ورود او را گرفته‌اند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn