ایران : شیوع غیرطبیعی انواع سرطان‌ها

آذوح: یک عضو انجمن جراحان عمومی ایران می‌گوید میزان ابتلا به انواع سرطان‌ها افزایش غیرطبیعی داشته و سن ابتلا نیز کاهش یافته است. او آلودگی هوا و فشارهای عصبی را مهم‌ترین عامل افزایش ابتلا به سرطان می‌داند.
به گزارش دویچه وله، بهزاد رحمانی، عضو هیئت‌مدیره‌ی انجمن جراحان عمومی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری “مهر” از افزایش غیرطبیعی شیوع سرطان در ایران ابراز نگرانی کرد.
به گفته‌ی این پزشک، انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان پستان در زنان و سرطان ریه و معده در کشور به شکل تکان‌دهنده‌ای افزایش یافته است.
رحمانی گفت: « سن ابتلا به سرطان در کشور پایین آمده است. برای مثال در سال‌های گذشته ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ برای افراد بالای ۵۰ سال بود، اما حالا مواردی از ابتلا به این نوع سرطان در سنین زیر ۲۵ سال را هم شاهدیم
این پزشک جراح شیوع و توزیع انواع سرطان‌ها در کشور را “غیرطبیعی” دانست و تاکید کرد که “استرس” یکی از عوامل اصلی افزایش سرطان است. رحمانی اضافه کرد:«استرس سطح ایمنی بدن را پایین می‌آورد و یکی از دلایل شکست سیستم دفاعی بدن، استرس‌هایی است که متوجه فرد است
سرطان و آلودگی هوا
این عضو هیئت مدیره‌ی انجمن جراحان عمومی همچنین تاکید کرد که آلودگی هوا یکی از عوامل مهم و موثر در افزایش ابتلا به سرطان ریه است. او همچنین گفت که مواد شیمیایی ناشی از بنزین غیراستاندارد نیز ریسک ابتلا به سرطان را افزایش داده است.
پیش از این نیز برخی مقامات یا پزشکان دیگر درباره‌ی موج ابتلا به سرطان در ایران هشدار دادند. کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در آبان ماه سال جاری اعلام کرد که ابتلا به سرطان‌هایی چون سرطان ریه به دلیل آلودگی هوا افزایش یافته است.
آلودگی هوا و ابتلا به انواع بیماری‌های ناشی از آن و از جمله سرطان در برخی مناطق آن‌قدر شدید بود که شهروندان معترض را به خیابان‌ها کشید. مردم شهر اراک در مهرماه سال جاری چندین روز در اعتراض به آلودگی هوا به خیابان‌ها آمدند و به هوای آلوده ناشی از شهرک صنعتی اراک اعتراض کردند.
در مهرماه سال جاری یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تایید کرد که ترکیبات سرطان‌زا به عنوان افزودنی‌های سوخت خودروها استفاده می‌شوند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn