Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

سال ۲۰۱۳: هجده هزار نفر قربانی تروریسم در جهان

آذوح: گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا بر وضعیت ترور در جهان نشان‌دهنده افزایش ۴۲ درصدی تعداد حملات تروریستی در جهان است. در این گزارش همچنین نسبت به ادامه حمایت ایران از تروریسم ابزار نگرانی شده است.
گزارش جامع سالانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت تروریسم در جهان در سال ۲۰۱۳ که روز چهارشنبه (۱۰ اردیبهشت٬ ۳۰ آوریل) منتشر شده نشان می‌دهد که به رغم تلاش‌های ایالات متحده و هم‌پیمانانش برای مقابله با شبکه‌های افراط‌گرا و انهدام آنها٬ میزان ترور در سراسر جهان در سال گذشته افزایشی ۴۳ درصدی داشته است.
بر اساس این گزارش٬ در مجموع تعداد حملات تروریستی در سراسر دنیا از ۶۷۰۰ مورد در سال ۲۰۱۲ به ۹۷۰۰ مورد در سال ۲۰۱۳ رسیده و در مجموع در نتیجه این حملات نزدیک به ۱۸ هزار نفر در کشورهای گوناگون کشته شدند. همچنین بیش از ۳۳ هزار نفر مجروح و تقریبا ۳۰ هزار نفر هم ربوده شده یا به گروگان گرفته شدند. این گزارش نشان می‌دهد که عراق٬ پاکستان و افغانستان٬ در سال ۲۰۱۳ مرگ‌بارترین کشورهای جهان بوده‌اند.
گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا همچنین نشان می‌دهد که تلاش‌های آمریکا و متحدانش در مقابله با هسته اصلی شبکه القاعده در افغانستان و پاکستان ادامه یافته اما با این حال شاخه‌های القاعده در دیگر کشورها استقلال بیشتری یافته‌اند و تبدیل به تهدید بزرگ‌تری شده‌اند.
در این گزارش آمده: «رهبری القاعده در حفظ انسجام درونی این شبکه و ارتباط با گروه‌های وابسته با مشکلات متعددی روبرو شده و تلاش‌های ایمن الظواهری٬ رهبر القاعده٬ برای میانجی‌گری و حل‌وفصل اختلافات موجود میان گروه‌های وابسته به این شبکه در سوریه٬ از جمله جبهه النصره و القاعده عراق و داعش٬ نتیجه‌بخش نبوده٬ اختلافات عمیق‌تر از پیش شده و به جدایی داعش از شبکه القاعده در فوریه ۲۰۱۴ منجر شده است
گذشته از این٬ در این گزارش تصریح شده: «راهنمای منتشر شده توسط ایمن الظواهری در سال ۲۰۱۳ برای گروه‌های وابسته به القاعده جهت کاهش خسارات ناخواسته٬ به طور مرتب با نافرمانی مواجه شده، مواردی نظیر حملات گروه‌های وابسته این شبکه به زائران مذهبی در عراق٬ کارکنان بیمارستان و بیماران رو به بهبود در مراکز درمانی در یمن و کشتار و گروگان‌گیری در یک مرکز خرید بزرگ در کنیا از جمله مهم‌ترین آنها بوده است
نگرانی آمریکا از تداوم حمایت ایران از تروریسم جهانی
"تینا کایدانو" هماهنگ‌کننده امور مقابله با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته که مقامات آمریکایی همچنان نگران حمایت ایران از رژیم بشار اسد در سوریه‌اند. به اعتقاد آنها جمهوری اسلامی هم در تجهیز و تسلیح مستقیم نیروهای حامی بشار اسد فعال بوده و هم کمپین مرگ‌باری را علیه مخالفان سوری رهبری کرده و از پیکارجویان حزب‌الله هم برای کمک‌رساندن به نیروهای حامی اسد بهره گرفته است.
تینا کایدانو افزوده: «این گزارش به روشنی نشان می‌دهد که ما همچنان نسبت به استفاده ایران از بازوهای تروریستی از جمله حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریستی و نیز حمایت این کشور از رژیم بشار اسد عمیقا نگرانیم
گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا هشدار دولت آمریکا درباره خطر پیکارجویان خارجی در سوریه را هم بار دیگر تکرار کرده و نوشته: «هزاران غیرسوری در این کشور مشغول نبرد با رژیم بشار اسدند که بسیاری از آنها هم از آمریکا و اروپا به سوریه بحران‌زده آمده‌اند.» مسئولان مقابله با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا نگران‌اند که پیکارجویان افراطی و رادیکال که در سوریه مشغول مبارزه‌اند٬ وقتی به وطن خود برمی‌گردند در آنجا هم تبدیل به یک تهدید تروریستی جدی شوند.
تنها نکته مثبتی که در این گزارش وجود دارد، روند نزولی مشارکت شهروندان آمریکایی در حملات تروریستی است. بر اساس این گزارش٬ ۱۶ شهروند آمریکایی در سال ۲۰۱۳ در جریان حملات تروریستی کشته٬ ۷ نفر زخمی و ۱۲ تن ربوده شدند.
البته در این گزارش قربانیان و مجروحان حادثه بمب‌گذاری در ماراتن بوستون به شمار نیامده‌اند٬ اگرچه به تهدید جدی "گرگ‌های تنها" یا همان تروریست‌های خودمحور اشاره شده است. "ماری هارف" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره علت بیرون گذاشتن قربانیان و مجروحان حمله تروریستی ماراتن بوستون از این گزارش، گفته است که باید آمار را بررسی کند و سپس پاسخ خبرنگاران را بدهد.
او همچنین از مخاطبان خواسته به این نکته توجه کنند که اگرچه تعداد حملات تروریستی و میزان تلفات آنها افزایشی نسبتا چشمگیر داشته ولی روند کلی به این صورت بوده که دامنه حملات محدودتر شده است. به گفته ماری هارف: «این حملات دیگر چندان گسترده نیستند؛ به‌طور چشمگیری کوچک‌تر و محدود به مناطق بومی شده‌اند٬ بنابراین از بسیاری جهات اعداد نمی‌توانند دقیق‌ترین تصویر ممکن درباره وضعیت جاری را نشان دهند.»
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn