Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

آژانس به دنبال پاسخ ایران به ابهام‌های مربوط به تولید سلاح اتمی است

آذوح: نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران یک روز پیش از چهارمین دور مذاکرات اتمی در وین دیدار می‌کنند. آژانس اعلام کرده که ایران باید به ابهام‌های مربوط به تحقیقات احتمالی در مورد تولید سلاح‌های اتمی پاسخ دهد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هدف از دیدار روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت/ ۱۲ مه) با مقام‌های جمهوری اسلامی در وین را "ادامه گفت‌وگوها در چارچوب همکاری" ‌با ایران عنوان کرد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، گیل تیدور، سخنگوی آژانس در این رابطه گفت، این نهاد در جست‌وجوی پاسخ‌هایی از سوی ایران در مورد شواهدی "سراسری و معتبر" در این باره است که نشان می‌دهند ایران قبل از سال ۲۰۰۳ و احتمالا از همان زمان تحقیقاتی را برای تولید سلاح‌های اتمی آغاز کرده است.
جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید، چنین ادعاهایی بر پایه اطلاعات نادرست دریافت‌شده از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعات و امنیت اسرائيل (موساد) بنا شده است.
برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات با ایران از سال گذشته حاصل شد؛ از زمانی که ایران متعهد شد، استفاده خود از چاشنی‌های به اصطلاح "سیم پل انفجاری" (EBW) را روشن سازد. این مواد منفجره به لحاظ نظری هم قابلیت استفاده در بمب اتمی و هم کاربرد غیرنظامی دارند. (بیشتر بخوانید: آژانس خواهان توضیحات بیشتر در باره چاشنی‌های انفجاری شد)
پرسش‌های بی‌پاسخ
مهلت نهایی ارائه پاسخ‌های ایران در این مورد و همچنین ۶ مورد دیگر روز پنج‌شنبه (۱۵ مه) تعیین شده است.
از جمله این ۷ مورد، بازدید از معدن اورانیوم ساغند یزد و کسب اطلاعات بیشتر در مورد راکتور جدید هسته‌ای در دست ساخت در اراک است.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هفته پیش به خبرگزاری ایرنا گفت: «بیشتر ۷ گام مورد توافق بین ایران و آژانس اجرا شده است
اما کارشناسان نظر دیگری ارائه داده و می‌گویند، بیشتر پرسش‌هایی که مستلزم دقت بیشتری هستند حل‌نشده باقی مانده‌اند.
ادعاهای دیگری نیز وجود دارد که گزارش آژانس در نوامبر ۲۰۱۱ را برجسته ‌کرده‌ است؛ گزارشی که در آن از آزمایش‌های انفجاری در مجتمع نظامی پارچین در نزدیکی تهران سخن رفته است. آژانس می‌گوید، این آزمایش‌ها می‌توانند "شواهدی قوی" در زمینه توسعه و پیشرفت موشکی باشند.
دور تازه مذاکرات اتمی ایران
دیدار آژانس و ایران یک روز پیش از آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با جمهوری اسلامی برای رسیدن به توافق نهایی و جامع انجام می‌شود.
در مذاکراتی که در آبا‌ن ‌و آذر ۱۳۹۲ در وین انجام شد ایران و این گروه، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به توافقی مقدماتی دست یافتند و قرار شد که این توافق تا ۶ ماه بعد به توافق نهایی و جامع منجر شود. این مهلت در ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) به پایان خواهد رسید.
شش قدرت جهانی از جمله از ایران خواسته‌اند، برای رسیدن به توافق نهایی به سئوال‌های آژانس پاسخ داده و ابها‌م‌های این نهاد نظارتی بین‌المللی در مورد فعالیت‌های اتمی خود را برطرف سازد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn