Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

پيوستن 23 جوان كرد ايرانى به "داعش "

آذوح: منابع خبرى كرد از پيوستن 23 جوان كرد ايرانى به گروه تروريستى "داعش " طى ده ماه اخير خبر داده اند. اين در حالى است كه روز دوشنبه 3 نوامبر ، مسرور بارزانی رئیس سازمان امنیت اقلیم کُردستان طی مصاحبه‌ای با "الشرق الاوسط" شمار پیکارجویان کُرد در صفوف داعش را 200 تن اعلام کرده بود.
طبق گزارش آژانس خبرى "کُردپا" همزمان با گزارش بازداشت شماری از شهروندان کُرد در ایران تحت عنوان "هواداری از گروه داعش"، اخبار دیگری حاکی از افزایش شمار کُردها در صفوف نیروهای داعش مخابره شده است.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، صفحه فیس‌بوکی "حامیان خلافت" که فعالیت‌های گروه داعش به ویژه فعالیت کُردهای عضو این گروه را منتشر می‌کند به نقل از مسئول مهمان‌خانه "جیش الخلافه" در استان نینوا(موصل) نوشته است که طی هفته‌ی گذشته ٩ کُرد به گروه داعش پیوسته‌اند.
این صفحه در ادامه نوشته: "طی ١٠ ماه گذشته ٢٣ جوان مهاجر کُرد از شهرهای بوکان، مهاباد، سقز و جوانرود به گروه دولت اسلامی پیوسته و بلافاصله ٩ تن خود را برای انجام عملیات استشهادی آماده کرده‌اند".
شاهد علوى فعال كرد طى تماس العربيه با وى در مورد پيوستن اين تعداد از جوان كرد ايرانى به گروه تروريستى "داعش "، اين مساله را ناشى از حضور گروههاى سلفى گرا در كردستان ايران دانست و گفت:" در کردستان ایران و به طور کلی در میان بخشی از اهل سنت ایران، شاهد فعالیت و پا گرفتن جریان‌های سلفی جهادی هستیم. سال‌هاست که جریان‌ها و چهره‌های سلفی که خود را سلفی ارشادی و نه جهادی می‌خوانند در مناطق سنی نشین ایران از جمله کردستان فعال هستند و با مدیریت و اطلاع جمهوری اسلامی از میان جوانان مذهبی یارگیری می‌کنند. این جوانان و نه رهبران حجره نشین آنان، پیشتر در افغانستان و پاکستان و در میان انصار السلام در عراق هم دیده شده‌اند و حضورشان در میان داعش هم دور از انتظار نیست".
علوى در جواب سؤالى در خصوص تاثيرات منفى اين گروهها، عليرغم وجود تعدادى از احزاب كرد ايرانى در كنار پيشمرگه هاى كرد که در عراق وسوريه عليه داعش می جنگند، پاسخ داد: "کردهاى ایران به طور کلی چندان مذهبی نیستند، یعنی باروهای مذهبی راهنمای عمل آنان نیست و مولفه‌های رفتار مذهبی هم در آنان برجسته نیست. همین حاشیه‌ای بودن مذهب در زندگی اجتماعی کردها در ایران و برتری یافتن هویت ملی (کوردایه‌تی) بر هویت دینی (سنی بودن) موجب شده است شکاف‌های سیاسی با حاکمیت مرکزی و هویت فرادست مبتنی بر زبان و هویت اتنیکی باشد نه تمایز مذهبی. در چنین شرایطی حرکت‌های سیاسی مبتنی بر مذهب به طور عام و افراطی گری مذهبی به طور خاص شانس چندانی در کردستان ندارند، لذا فکر نمی‌کنم پیوستن تک و توک جوانان کرد به داعش یا القاعده تاثیر خاصی بر جنبش سیاسی کرد در منطقه داشته باشد".
با اين وجود طى ماه هاى گذشته خبرهايى حاكى از حضور عناصرى از داعش در مناطق مختلف كردستان ايران منتشر شده بود ولى هيچگونه واكنشى از سوى مقامات رسمى يا امنيتى ايران در قبال اين مساله صورت نگرفت .
شاهد علوى اين مسأله را مرتبط با دخالت مستقيم حكومت ايران و تقويت جناح سلفى در مقابل جنبشهاى ناسيوناليستى مى داند و مى گويد: " از فردای اعلام وضعیت دوفاکتو در کردستان عراق در سال 1990 و اوج گرفتن علایق هویت طلبانه در کردستان ایران، جمهوری اسلامی کوشید با آزاد کردن مرحوم علامه مفتی زاده از زندان و کاستن  فشار بر مکتب قران (جریان معتدل اسلامگرا) به مقابله با این شور ناسیونالیستی کردی بپردازد. استقلال عمل مکتب قران، سازماندهی بالا و پر رنگ بودن هویت کردی در این جریان مذهبی، خیلی سریع جمهوری اسلامی را متوجه اشتباه خود کرد و در مقابل برای تضعیف آنان، به حمایت و تقویت جریان‌ها و چهره‌های سلفی سنتی که مکتب قرآن را انحرافی می‌خواندند، پرداخت. وزارت اطلاعات با نظارت کامل تریبون و مسجد برای این سلفی‌ها فراهم ساخت و مادامی که تیر خشم آنان متوجه هویت کردی و جریان‌های معتدل سنی بود از آنان حمایت کرده و در واقع مسیر حرکت آنان را ترسیم کرده است. در جریان خشونت‌ها در افغانستان پاکستان و عراق، نیروهای سلفی کرد با اطلاع و پشتیبانی سپاه قدس به این کشورها سفر کرده‌اند. در پی حمله امریکا به عراق نیز، نیروهای انصار السلام از حلبچه وارد اورامانت کردستان ایران شدند و تحت حمایت سپاه پاسداران خود را تقویت و باسازی کردند و به عراق بازگشتند. جمهوری اسلامی این نیروها را که فاقد پایگاه و وزن مردمی در کردستان هستند خود پرورده است و تا زمانی که علیه منافع جمهوری اسلامی اقدامی نکنند، دلیلی برای برخورد با آنان نمی‌بیند".
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn