Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

"تیم ششم یگان ویژه نیروی دریای آمریکا وحشی شده است"

آذوح: روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد که "تیم ششم" یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا که کشتن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده از جمله ماموریت‌های آن بوده، به "ماشینی فرامنطقه‌ای برای شکار انسان‌ها" بدل شده است.
با کشتن اسامه بن لادن، رهبر شبکه تروریستی القاعده بود که "تیم ششم" یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا (Navi Seals) شهرتی جهانی کسب کرد.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مفصل که در پی گفت‌وگو با ده‌ها تن از اعضای سابق و کنونی این واحد و دیگر مقامات ارتش آمریکا تهیه کرده، از گسترش درخور توجه عملیات این واحد در سال‌های اخیر سخن گفته و از آن به عنوان "ماشینی فرامنطقه‌ای برای شکار انسان‌ها" یاد می‌کند.
خبرگزاری فرانسه و همچنین رسانه‌های آلمان از جمله نشریه‌های اشپیگل، فوکوس و دی تسایت روز دوشنبه (۸ ژوئن/ ۱۸ خرداد) چکیده‌ای از گزارش نیویورک تایمز را بازتاب داده‌اند.
به نوشته نیویورک تایمز این واحد ویژه از سال ۲۰۰۱ پیوسته رشد کرده است. طبق گزارش این روزنامه "تیم ششم" یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا در گذشته واحدی کوچک بود که مأموریت‌های کمی انجام می‌داد، در حالیکه که "کشتار هدفمند امروزه به پدیده‌ای روزمره و معمول برای اعضای این واحد" بدل شده است.
نویسندگان گزارش نیویورک تایمز سال ۲۰۰۶ را نقطه عطفی در کم و کیف فعالیت‌های "تیم ششم" یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا می‌دانند. استنلی مک‌کیستال که در آن زمان فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان را برعهده داشت، به شکلی روزافزون از "گروه شش" در مبارزه با نیروهای طالبان استفاده کرد.
به نوشته نیویورک تایمز بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ حتی شب‌هایی بوده که اعضای واحد مزبور در جریان هر یک از ماموریت‌های ویژه خود بین ۱۰ تا ۱۵ و گاه حتی تا ۲۵ نفر را می‌کشتند.
یکی از اعضای سابق این گروه که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفته است: «اعضای این واحد وحشی شده‌ و کشت‌وکشتار برای آنان به روشی معمول بدل شده است. در عین حال باید گفت که افرادی که هدف آن قرار گرفته و می‌گیرند، روز‌به‌روز کم‌اهمیت‌تر شده‌اند
وی افزوده است: «آنان در سال ۲۰۱۰ حتی در تعقیب دزدان خیابانی بودند. تصورش را بکنید، کارآزموده‌ترین سربازان جهان در تعقیب دزدان خیابانی
به گفته یکی دیگر از مقامات بلندپایه ارتش آمریکا "تیم ششم" یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا تحت این شعار عمل می‌کرده است: «اگر به فردی برمی‌خوری که آن را یک تهدید ارزیابی می‌کنی، باید آن را از بین ببری و گاه بعدا پی می‌بری که شاید این تهدید و خطر را بزرگ‌تر از آنچه واقعا بوده، ارزیابی کرده‌ای
طبق گزارش نیویورک تایمز "گروه شش" یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا در سال‌های گذشته از جمله در سوریه، عراق، سومالی و یمن مشغول انجام مأموریت بوده است.
حدود ۳۰ تن از اعضا و کسانی که به این گروه کمک می‌کرده‌اند، در جریان چند عملیات‌ گوناگون جان خود را از دسته داده و شمار زیادی نیز زخمی شده‌اند.
آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی در سومالی از جمله مأموریت‌های موفقیت‌آمیز "تیم ششم" محسوب می‌شود. این واحد ویژه ضربتی مأموریت‌هایی ناموفق را نیز تجربه کرده است.
آزادسازی ناموفق گروگان‌ها در غازی خان در افغانستان در سال ۲۰۰۹ که کشته شدن ۱۰ روستا‌نشین افغان را به دنبال داشت و همچنین تلاش نافرجام برای آزاد کردن لیندا نورگرو، گروگان بریتانیایی در افغانستان در سال ۲۰۱۰ از جمله این مأموریت‌ها هستند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn