Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

صافی گلپایگانی: تفکیک جنسیتی شرط اساسی سلامت جامعه است

آذوح: یکی از مراجع تقلید با انتقاد از این که در ایران "ترک چادر مد و رایج شده" می‌گوید "فرهنگ پاک اسلام برای زن خانه‌داری است". معاون رئیس جمهور در امور زنان اعتراف می‌کند که حکومت در "گسترش عفاف و حجاب" موفق نبوده است.
در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ۲۱ تیر ماه روز "عفاف و حجاب" خوانده می‌شود. ۸۰ سال پیش در چنین روزی تظاهرات مخالفان سیاست‌های نخستین شاه سلسله پهلوی درباره پوشش زنان و مردان در مسجد گوهرشاه مشهد سرکوب شد.
لطف‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید شیعیان به این مناسبت یادداشتی زیر عنوان "مقابله با حجاب، محور دشمنی با فرهنگ اسلام" نوشته که در سایت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (بلاغ) منتشر شده است.
او با تشریح آنچه فرهنگ اسلامی برای زن خوانده کشورهای غربی را متهم کرد که "می‌‌خواهند فرهنگ اسلامی در رابطه با زن را تغییر دهند".
«خانه‌داری، اشرف کارها برای زن»
صافی گلپایگانی در ادامه نوشت: «فرهنگ پاک اسلام برای زن، همین خانه‌‌داری می‌‌باشد كه برخی گمان می‌‌كنند بیكاری است
این مرجع تقلید که هشت سال دبیر شورای نگهبان بوده، خانه‌داری را از "اشرف کارها" برای زنان عنوان کرد و می‌افزاید، کارها باید "بر حسب وضع طبیعی بین زن و مرد" تقسیم شود "تا جامعه بر نظام درست برقرار باشد".
او درباره اهمیت تفکیک جنسیتی تاکید می‌کند: «سالم‌ترین مجتمعات و جوامع، مجتمعات اسلامی است. تفكیك جنسیتی برای سلامت جامعه، شرط اساسی است. چادر و رعایت محرم و نامحرمی و اختصاص‌یافتن بعضی مشاغل به زن، و بعضی مشاغل به مرد بر اساس همین تفكیك لازم جنسیتی و ترتیبات و ضوابط آن است
در این نوشته درباره وضعیت حجاب در ایران نظرات متناقضی مطرح شده است. نویسنده در جایی مدعی است بیشتر زنان ایرانی "به چادر افتخار می‌کنند" و در جای دیگر از رواج "ترک چادر" گلایه کرده است.
افتخار به چادر یا ترک چادر؟
دبیر پیشین شورای نگهبان نوشته است: «در ایران ما ـ كه الحمدلله از بركت انقلاب اسلامی، حجاب و عفاف در جایگاه رفیع خود قرار گرفت ـ بیشتر بانوان متعهّد و متدین به هویت خود، به حجاب، به چادر افتخار می‌‌كنند
او چند سطر بعد با بیان این که "مسلمانان حتی در كشورهای مسیحی از بعضی كشورهای اسلامی بیشتر متعهدند كه پوشش مناسب داشته باشند"، ایران را یکی از این کشورها خوانده است.
صافی گلپایگانی در ادامه نوشت: «دور از انتظار است كه بانوی مسلمان، در غرب و قلب اروپا بر حفظ حجاب اسلامی آن‌گونه در برابر فشارهای دولت‌های آن‌ها مقاومت كند، ولى در كشور اسلامی عزیز ما ایران، ترک چادر مد و رایج شود و بعضی از دختران بدون چادر باشند
پوشش زنان از نخستین ماه‌های شکل‌گیری جمهوری اسلامی از دغدغه‌های مهم مسئولان بوده و تداوم بحث بر سر آن پس از ۳۷ سال، حکایت از ناکامی حکومت در تحمیل حجاب مورد نظر خود دارد.
حدود ده سال پیش در سال ۱۳۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی را به تصویب رساند که شامل "راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" بود.
یک دهه پس از ابلاغ این قانون، مهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اعتراف کرد: «وضعیت عینی جامعه نشان می‌دهد که در اجرای قانون گسترش عفاف و حجاب موفق نبوده‌ایم و حتی از اهداف آن روز به روز بیشتر فاصله گرفته‌ایم
در قانون یاد شده برای "گسترش عفاف و حجاب" برای ۲۴ دستگاه و نهاد گوناگون وظایفی تعریف شده اما در عمل برخورد با کسانی که بدحجاب محسوب می‌شوند بیشتر بر عهده نیروی انتظامی قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مولاوردی روز یک‌شنبه، ۲۱ تیر، گفت: «وظایف در نظر گرفته شده برای این دستگاه‌ها با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد
معاون رئیس جمهور با اشاره به "تحولات جهانی و جامعه و خانواده در ایران" در یک دهه گذشته، از ضرورت بازنگری در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۹۲ وعده داده بود در دولت او در زمینه فرصت‌های اجتماعی فرقی میان زنان و مردان وجود نداشته باشد و "کسی به نام اسلام، حقوق زنان ما را تضییع نکند".
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn