Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

چرخش محمود عباس به سمت ایران و سوریه

آذوح: جنبش فتح پس از ۳۳ سال دفتر خود در دمشق را بازگشود. همزمان، نماینده فتح به تهران سفر کرد تا مقدمات سفر محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین به ایران را فراهم کند.
چند روز پیش (شنبه ۱۷ مرداد) احمد مجدلانی، عضو سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سفر به تهران با شماری از مقام‌های ارشد این کشور، از جمله وزیر خارجه محمد جواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.
مجدلانی در این سفر حامل پیام محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای حسن روحانی، رئیس جمهور بود که از محتوای این پیام خبری در دست نیست.
منابع فلسطینی هدف از این سفر را بهبود و گسترش روابط دوجانبه، رایزنی درباره حل و فصل سیاسی بحران سوریه و فراهم کردن مقدمات سفر عباس به تهران اعلام کرده‌اند.
رویگردانی از حماس، استقبال از فتح
از زمان شدت گرفتن اختلاف میان گروه‌های فلسطینی، روابط جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های اسلام‌گرای تندرو، مانند حماس و جهاد اسلامی افزایش یافت و ارتباط این کشور با جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین به سردی گرائید.
محمود عباس در ده سالی که ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را بر عهده دارد تنها یک‌بار برای شرکت در اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد به ایران سفر کرده است.
مقدمات سفر احتمالی عباس به ایران در حالی فراهم می‌شود که منابع خبری عربی از لغو یک سفر برنامه‌ریزی شده خالد مشعل، دبیرکل دفتر سیاسی حماس به تهران خبر داده‌اند.
این منابع علت لغو سفر مشعل را سفر ماه پیش او به ریاض و نزدیکی بیش از پیش حماس به عربستان سعودی عنوان کرده‌اند. ایران تا کنون به طور رسمی در این‌باره واکنشی از خود نشان نداده است.
با این همه پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از نسخه عربی نشریه "هافینگتون پست" نوشت: «ایران در واکنش به سفر خالد مشعل به عربستان سعودی در ماه گذشته، دیدار برنامه‌ریزی شده هیئت حماسی از تهران را لغو کرد
بازگشایی دفتر فتح در دمشق
روابط حماس با حامی سنتی‌اش جمهوری اسلامی از مدت‌ها پیش به خاطر عدم حمایت اسلام‌گرایان افراطی فلسطینی از حکومت بشار اسد تیره شده بود.
نزدیکی حماس به عربستان نیز، پس از به پادشاهی رسیدن ملک سلمان با ناخشنودی شدید تهران روبرو شده است. به نوشته "هافینگتون پست" یک مقام ارشد سپاه پاسداران در دیدار با یک مقام رسمی حماس نارضایتی تهران را از "سفر غیرقابل قبول مشعل به ریاض" به اطلاع او رسانده است.
با اوج‌گیری جنگ داخلی در سوریه و عدم همراهی حماس با ایران و حزب‌الله لبنان در حمایت از رژیم اسد، دفترهای این تشکیلات در دمشق تعطیل شدند و بسیاری از رهبران حماس سوریه را ترک کردند.
خبرگزاری دولتی ایرنا، روز جمعه (۲۳ مرداد/ ۱۴ اوت) به نقل از منابع سوری گزارش داد حکومت سوریه با بازگشایی دفتر فتح و تعیین سمیرالرفاعی به عنوان نماینده این تشکیلات در دمشق موافقت کرده است.
بنابر این گزارش، فیصل مقداد معاون وزیرخارجه سوریه، این تصمیم را به اطلاع دفتر سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین رسانده است.
از سال ۱۹۸۲ و پس از بروز اختلاف و انشعاب میان گروه‌های فلسطینی، دفتر جنبش فتح در دمشق تعطیل شد. بازگشایی این دفتر پس از ۳۳ سال و سفر عباس به تهران می‌تواند بر اوضاع سوریه نیز تاثیر بگذارد.
دو روز پیش از بازگشایی دفتر فتح در دمشق، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به سوریه رفت و با بشار اسد و شمار دیگری از مقام‌های ارشد سوری دیدار و گفت‌وگو کرد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn