Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

تایید خبر آذوح پس از 2 سال: احیا نشدن دریاچه اورمیه مساوی است با فعال شدن گسل تبریز

آذوح: مشاور رییس شورای اسلامی استان آزربایجان شرقی اظهار داشت خشک شدن دریاچه اورمیه، علاوه بر عوارض زیست محیطی، منجر به فعال شدن گسل آزربایجان و وقوع زلزله بزرگ در این منطقه می شود و در نهایت فاجعه انسانی رخ خواهد داد.
این در حالی است که دو سال قبل و در جریان زمین لرزه های پی در پی در منطقه ی ورزقان، گروه آذوح به این موضوع اشاره کرده و در این خصوص گزارشی را تهیه نمود. این گزارش گرچه در آن زمان با سانسور خبری مواجه شده و بعضا جدی گرفته نشد اکنون توسط یک مقام دولتی ایران تایید می گردد. گرچه، شاید دیگر کمی دیر شده باشد.
به گزارش آذوح دکتر سید سیامک هاشمی مشاور رئیس شورای استان در گفت و گو با یک رسانه محلی با اشاره به رابطه مستقیم خشک شدن دریاچه اورمیه و فعال شدن گسل آزربایجان می گوید: خشک شدن دریاچه اورمیه، علاوه بر پیدایش عوارض زیست محیطی، منجر به فعال شدن گسل آزربایجان و وقوع زلزله بزرگ در این منطقه می شود و در نهایت فاجعه انسانی رخ خواهد داد و پیدایش عوارض زیست محیطی با خشک شدن دریاچه به خطرناکی حرکات تکتونیکی گسل آزربایجان نمی باشد.
وی با بیان مستندات علمی در این خصوص تشریح می کند:استان آزربایجان شرقی روی یک صفحه قرار گرفته است و دوران زمین شناسی آزربایجان یک زمین شناسی جوان است، هرچند آزربایجان روی یک صفحه قرار دارد لکن به وسیله ی گسل بزرگ تبریز، گسل ورزقان و گسل ارس به دو قسمت تقسیم شده است.
این کارشناس ادامه می دهد: اگر فرض کنیم بین نیروی ایستایی زمین و نیروهای موازی، توازن برقرار می شود، بسان یک ترازو در سمت راست گسل تبریز کوه هایی مثل کوه عون بن علی و کوه های میشو و در سمت راست صفحه ی آزربایجان دریاچه اورمیه قرار دارد و طبق فرضیه ی نزدیک به یقین علت وقوع زلزله، خروج انرژی های هسته ی زمین است که هنگام خروج، از قسمت های ضعیف زمین (گسل ها) به وقوع می پیوندد و اگر چنانچه این انرژی از قسمتی از زمین خارج شود که ضعیف نباشد و توازن هم نداشته باشد، طبیعتا مصیبت ها و خسارت های جبران ناپذیری را به وجود خواهد آورد و با خشک شدن دریاچه اورمیه، نیروی آن نیز کاهش می یابد و با کاهش نیرو، توازن صفحه بهم می خورد و منجر به وقوع زلزله می شود.
هنگامی که در جلسه شورای استان در خصوص دریاچه اورمیه اظهاراتی اعلام و از سونامی نمک ابراز نگرانی کردند من به آن ها گفتم که قبل از سونامی نمک ما باید به فکر بارگزاری باشیم زیرا اگر نیروهای حرکتی کاهش یا افزایش یابد، روی صفحه حرکات تکتونیکی به وجود خواهد آمد که این حرکات نیز باعث ورود فشار از لایه ای به لایه ی دیگر می شود، لذا با کم شدن فشار دریاچه اورمیه، در بارگزاری در کیلومترهای دور مثل ورزقان تاثیر می گذارد.
وی ادامه می دهد: کاهش آب دریاچه به معنی کاهش نیروی دریاچه اورمیه است و هرچه نیروی آن کمتر شود بار آن نیز کاهش می یابد و با کاهش بار توازن صفحه از بین می رود و ما باید به همت مسئولان راهکاری کارساز برای پر کردن دریاچه پیدا کنیم.
اگر دولت فراخوان بدهد، مردم آزربایجان یکپارچه برای احیای دریاچه اورمیه قیام خواهند کرد
وی با بیان اینکه اگر دولت فراخوان بدهد، مردم آزربایجان یکپارچه برای احیای دریاچه اورمیه قیام خواهند کرد، متذکر می شود: مردم آزربایجان همواره در صحنه هستند و اکنون نیز اگر دولت یک فراخوان بدهد مردم هم از نظر ریالی و هم از نظر فکری و تخصصی قطعا برای حل بحران مذکور کمک خواهند کرد.
سونامی نمک بعد از زلزله بزرگ آزربایجان، یکی از عواقب خشک شدن دریاچه اورمیه است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج مبنی بر اینکه بارزترین مشکلی که با خشک شدن دریاچه اورمیه مردم را تهدید می کند چیست؟، می گوید: همان طور که توضیح دادم بارزترین مشکلی که در اثر خشک شدن دریاچه اورمیه مردم را تهدید می کند زلزله و پس از آن سونامی نمک است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیماری های ناشی از سونامی نمک کدام بیماری ها هستند، اظهار می کند: هرچند من در این زمینه تخصص ندارم ولی طبق شنیده هایم می توان از بیماری ها پوستی، تنفسی، سرطان و غیره نام برد که سونامی نمک می تواند آن ها را در پی داشته باشد.
آذوح
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn