Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

وقتی همه خوابیم/ نادیده گرفته شدن پروفسور تبریزی در رسانه ملی

آذوح: در این دنیای بزرگ، درست در میان هیاهوی زندگی عجولِ مدرن، همیشه کسانی هستند که به دنبال انجام کاری برای حیاتِ بهینه ی نوع بشرند
و زندگی و کار خود را وقف می کنند تا کاری کنند کارستان. نه برای اینکه نام شان بر سر زبان ها بیافتد، بلکه برای التیام دردهای  نوع بشر در میان انبوه مشکلات و معضلات. در این دنیا کسانی هستند که دائم کار می کنند و می خوانند و آزمایش می کنند و ... تا انسان ها بهتر و بیشتر از نعمت زندگی بهره ببرند و  بی شک نتیجه ی نهایی ومثبت کار خود را نیز دریافت می کنند.
افتخار می کنیم به پروفسور سودابه داورانِ تبریزی که فروردین امسال توانست جایزه ی جهانی "کمک و مشارکت در توسعه و ترویج علوم و فناوری نانو در جهان" را  از طرف توسط کمیسیون بین المللی تدوین دانشنامه ی پشتیبانی از حیات سازمان یونسکو، از آن خود کند و باعث شگفتی کشورهای شرکت کننده و سخنگوی سازمان یونسکو در پاریس را از کسب این جایزه شود.
سودابه داوران، استاد گروه شیمی دارویی دانشگاه تبریز با گرایش نانو تکتولوژی بیش از 10 سال است که تحقیقات خود را در زمینه ی نانو شروع کرده است . و بیش از 8 سال است که به همراه گروه تحقیقاتی خود، در حال انجام آزمایشات و تحقیق در زمینه نانو داروهاست.
وی پیش از دریافت جایزه ی جهانی یونسکو نیز در سال 82 رتبه ی اول جشنواره رازی، سال 83 عنوان زن نخبه و نمونه کشور و جهان اسلام، از سال 82 تا 93 عنوان پژوهشگر نمونه ی دانشگاه تبریز، از 82 تا 87 عنوان پژوهشگر نمونه ی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، سال86  عنوان پژوهشگر نمونه ی استان را کسب کرده و سال های 2008 و 2012 از طرف مرکز بیوگرافی کمبریج جزو صد دانشمند برتر جهان شناخته شده است.
سودابه داوران، تمام زندگی خود وقف تحقیق و پژوهش در زمینه نانو داروها کرده است. هیچ ادعایی ندارد. بی هیاهو در گوشه ای از این شهر به انجام کارهای تحقیقاتی خود مشغول است و به هیچ عنوان به دنبال دردسر نمی گردد. اما رسانه در مقابل له شدن اخلاق حرفه ای نمی تواند و نباید سکوت کند.
در تاریخ 26 مرداد ماه، سعید سرکار، رییس ستاد ویژه ی فناوری نانوي کشور، مهمان برنامه ی پر مخاطب خندوانه بود. وی در طول مدتی که فرصت صحبت به عنوان مهمان برنامه را داشت در خصوص فعالیت های گسترده ی مرکز، نانوداروها و نتایج به دست از آمده از پژو هش ها در این زمینه سخن گفت و با بیان نکاتی در مورد خواص و کاربرد نانو داروها مجری برنامه و حضار را شگفت زده کرد. وی که مسئولیت اجرایی و نه تحقیقاتی پژوهشی این مرکز را به عهده دارد، به عنوان کسی که در راس یک کانون علمی و پژوهشی قرار دارد، با نام نبردن از پروفسور سودابه داوران که چهره اش به واسطه کسب افتخاری جهانی برای بینندگان شبکه های اروپایی و آمریکایی شناخته شده است، به راحتی نه تنها اخلاق حرفه ای خود بلکه رسالت رسانه ملی را نیز زیر سوال برد، چرا که سخن گفتن از تحقيقات ارزنده در خصوص نانو داروها و دستيابي به نتايج بسيار وي‍ژه و منحصر به فرد در اين زمينه بي آنكه از پروفسور سودابه داوران تبريزي نامي برده شود ، كاري شبيه سرقت است. سرقتِ حقِ داشتن اطلاعات درست و آگاهی مخاطبان. در شرایطی که دیگر کشورها سعی می کنند با برجسته کردن کوچکترین افتخارات نام دانشمندان خود را به گوش دنیا برسانند، ما به قول حسن نراقی در کتاب "جامعه شناسی خودمانی" با تنگ نظری، بار دیگر ایرانی بودن خود را ثابت کردیم.
در شرايطي در تمام كانال هاي علمي و عمومي خارج از ايران، سخن از جايزه ي جهاني يونسكو مي رود، در سایت ستاد فناوری نانوی کشور کوچکترین خبری و حتی خطی در خصوص کسب این افتخار توسط یک زن تبریزی(فارغ از شهر و استان) به چشم نمی خورد.
در هر حال پژوهش پروفسور داوران و گروه تحقيقاتي دانشكده داروسازي دانشگاه تبريز و افتخاراتي و عناوين علمي و عملي به دست آمده در اين حوزه، موضوعي نيست كه کسی یا کسانی  بتوانند به همين راحتي از آن چشم پوشي كنند. به زبان نیاوردن نام برنده جایزه ی جهانی یونسکو، هیچ چیز را تغییر نمی دهد جز اینکه اخلاق حرفه ای  و اجتماعی رییس ستاد ویژه ی فناوری نانوی کشور را مخدوش کرده و اعتماد باقی مانده به رسانه ی ملی را نیز کمرنگ و کمرنگ تر می کند.
پس به سبک خندوانه: با افتخار دعوت می کنم از پروفسور سودابه داوران به عنوان برترین دانشمند زن ایران و برنده جایزه جهانی "کمک و مشارکت در توسعه و ترویج علوم و فناوری نانو در جهان" توسط یونسکو...
...................................
نگارنده : پری اشتری
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn