Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

افخم: مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ پنج‌شنبه از سر گرفته می‌شود

آذوح: مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از برگزاری نشست کارشناسی بین ایران و گروه ۱+۵ در سطح معاونان طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه، در ژنو خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، مرضیه افخم افزود که در این نشست عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، با هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار می‌کنند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مذاکرات دوروزه پیش‌رو اظهار داشت: «در این گفت‌وگوها طرفین درباره مسائل و موضوعات باقی‌مانده در نشست کارشناسان بحث و تبادل نظر خواهند کرد و امیدوارم این دور از مذاکرات به حل مسائل باقی‌مانده کمک کند
مرضیه افخم اضافه کرد: «در سطح مذاکرات کارشناسی بین ایران و ۱+۵ بحث به خوبی پیش رفته و تفاهمات خوبی تاکنون صورت گرفته‌است
خانم افخم تصریح کرد: «در صورت توافق طرفین زمان‌بندی برای اجرای برنامه اقدام مشترک اعلام خواهد شد
پیش از این، حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، به ایرنا گفته بود روز سی‌ام دی‌ماه، تاریخ پیشنهادی کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ برای اجرای توافقنامه ژنو است.
هیئت‌های کارشناسی ایران و ۱+۵ جهت تعیین سازوکار اجرای توافق ژنو در یک ماه گذشته سه دور در وین و ژنو با یکدیگر گفت‌وگوی کارشناسی داشته‌اند.
دور سوم این مذاکرات روز دوشنبه نهم دی‌ماه در ژنو آغاز شد و تا ساعت هفت صبح روز بعد ادامه داشت.
حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران، سرپرست هیئت تیم ایرانی و استفان کلمنت معاون کاترین اشتون نمایندگی ۱+۵ را در این  دور از مذاکرات برعهده داشتند.
پیشتر عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه، گفته بود که «پیشرفت‌های نسبتاً خوبی» در این مذاکرات به دست آمده‌است. عراقچی همچنین گفت احتمالا هفته آینده با دیگر معاون خانم اشتون، هلگا اشمیت، برای حل مسائل باقی‌مانده و اجرایی کردن توافق ژنو دیدار خواهد داشت.
توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ روز سوم آذرماه در ژنو به دست آمد و بر اساس آن طرفین توافق کردند تا در ازای شفافیت بیشتر و برخی از اقدامات داوطلبانه از سوی ایران، گروه ۱+۵ نیز از تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کرده و برخی از تحریم‌ها را به حال تعلیق درآورد.
شورای اتحادیه اروپا، که عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این اتحادیه‌است، ۲۵ آذرماه با صدور بیانیه‌ای خواستار اجرای فوری توافق ژنو شد.
تمایل ایران برای همکاری هسته‌ای با ژاپن
با وجود ادامه مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی و تداوم مشکلات مربوط به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در جنوب ایران، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۱۷ دی از تمایل ایران برای مشارکت ژاپن در ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای در ایران خبر داد.
به نوشته خبرگزاری ایتارتاس، وی که در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ان‌اچ‌کی» ژاپن سخن می‌گفت افزود: «ژاپن یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در زمینه انرژی اتمی در دست دارد و چشم‌اندازهای خوبی برای ایران و ژاپن برای همکاری در ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای [در ایران] دیده می‌شود
عباس عراقچی تأکید کرد که همکاری هسته‌ای قرار است به یکی از مباحث اصلی در تماس‌های دوجانبه تهران و توکیو در آینده نزدیک تبدیل شود.
ژاپن پس از فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ صادرات فناوری هسته‌ای خود را متوقف کرد اما دولت کنونی این کشور تلاشی را برای ازسرگیری صدور این فناوری‌ها آغاز کرده‌است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn