Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

کاهش نرخ ارز در ایران در پی اعلام توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی

آذوح: در پی اعلام خبر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران در روز دوشنبه، قیمت‌ انواع سکه و ارز در بازار تهران با کاهش مواجه شد به طوری که در این روز نرخ هر دلار آمریکا نسبت به روز شنبه گذشته ۴۸ تومان افت نشان می‌دهد.
بنا بر گزارش‌های منتشر شده، صرافان بازار ارز روز دوشنبه، سی‌ام دی، نرخ هر دلار آمریکا را ۲۹ هزار ریال تعیین کردند.
در این روز نرخ هر یورو با ۶۰۰ ریال افت نسبت به روز شنبه، ۳۹ هزار و ۵۰۰ ریال و هر پوند با ۵۰۰ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۸۰۰ ریال تعیین شد.
روز دوشنبه هم‌چنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید با ۱۹۰ هزار ریال افت نسبت به روز شنبه گذشته، هشت میلیون و ۵۳۰ هزار ریال فروش رفت.
قیمت هر قطعه نیم‌سکه نیز با ۸۰ هزار ریال کاهش، چهار میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و هر ربع سکه با ۱۰۰هزار ریال کاهش نسبت به روز یاد شده، دو میلیون و ۶۲۰ هزار ریال بود.
قیمت هر قطعه سکه یک گرمی نیز با ۴۰ هزار ریال کاهش یک میلیون و ۶۸۰ هزار ریال معامله شد.
نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز امروز در بازار تهران از ۸۹ هزار و ۴۰۰ ریال در روز شنبه به ۸۷ هزار و۵۰۰ ریال کاهش یافته است.
در همین زمینه رییس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر به خبرگزاری ایرنا گفته است: «با وجود افزایش ۰٫۰۹ درصدی قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی اما در پی اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک ژنو، نرخ سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید امروز در بازار داخل با کاهش ۵۰ تا ۱۴۰ هزار ریالی مواجه شده‌است
محمد کشتی‌آرای گفت: «کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به دلیل افت نرخ ارز در پی اجرای این برنامه تحقق یافته‌است
این تحولات در پی آن صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی روز دوشنبه برای کاستن از شدت تحریم‌های جهانی علیه ایران، گام نخست را برداشت.
ایران در روز دوشنبه به طور داوطلبانه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت‌ نطنز را متوقف کرد؛ غنی‌سازی اورانیوم در این سطح به خاطر وجود احتمال استفاده از آن در ساخت بمب اتمی موجب نگرانی قدرت‌های غربی شده‌بود.
ایران بر پایه توافقی که روز سوم آذرماه در ژنو امضا کرده انتظار دارد تا اتحادیه اروپا در مقابل این اقدام، تحریم طلا، فلزات گرانبها، صادرات نفت و پتروشیمی و واردات قطعات هواپیما و دیگر تجهیزات را تعلیق کند. انتظار دیگر هم‌چنین، بازگشت ۴ میلیارد  و ۲۰۰ میلیون  دلار از درآمدهای مسدود شده ایران در خارج از کشور است.
به گزارش روزنامه «جام جم»، ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران، روز دوشنبه هم‌زمان با آغاز اجرای گام نخست توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ با تاکید بر «جلوگیری از ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﻮک ﺍﺭﺯی»، اعلام کرد که «این شرایط نرخ ارز را تحت ‌تاثیر قرار خواهد داد، اما این بانک اجازه متلاطم شدن قیمت‌ها را نمی‌دهد
ولی‌الله سیف همچنین گفت که «بانک مرکزی تمام تلاش خود را معطوف به حفظ ثبات و آرامش در اقتصاد دارد، و نباید اجازه دهیم اقتصاد ایران که طی ماه‌های اخیر خوشبختانه آرامش و ثبات خوبی را تجربه کرده است، دوباره متلاطم و دچار شوک‌های زودگذر شود
روزنامه جام جم اظهارات سیف را پیامی برای بازار به ویژه بازار ارز در ایران توصیف کرده و نوشته است این اظهارات «از آنجا اهمیت می‌یابد که بانک مرکزی دوازدهم بهمن ۵۵۰ میلیون دلار ارز از منابع بلوکه شده را نیز دریافت خواهد کرد و همین امر قدرت تاثیرگذاری این بانک در بازار را افزایش خواهد داد؛ نکته‌ای که دلالان بخوبی به آن واقف هستند
رادیو فردا
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn