اعلام موضع سرسختانه نتانیاهو درباره تعیین پایتخت فلسطین

آذوح: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که «حتی به قیمت شکست مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی» نیز حاضر نیست که در هر گونه توافق سیاسی کوچک‌ترین اشاره‌ای به اورشلیم، بیت‌المقدس، بشود.
به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، آقای نتانیاهو شامگاه پنج‌شنبه، نوزدهم دی‌ماه، در نشست حزب خود، لیکود، افزود: «با تعیین هیچ بخشی از اورشلیم برای پایتختی کشور فلسطین، حتی برای مدت موقت یک سال نیز مخالفت خواهیم کرد
نخست وزیر اسرائیل در همین نشست بیت‌المقدس را سرزمینی متعلق به اسرائیل و یهودیان نامید. این در حالی است که فلسطینی‌ها با حمایت جامعه جهانی خواهان پایتختی خود در بخش شرقی این شهر باستانی هستند.
اسرائیل در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بر شرق بیت‌المقدس مسلط شد و از آن زمان تاکنون بیت‌المقدس یا اورشلیم را «پایتخت جاودان و غیر قابل تقسیم» خود نامیده است.
همزمان، وزارت مسکن و شهرسازی اسرائیل روز جمعه، بیستم دی‌ماه، مناقصه‌ای را برای ساخت ۱۴۰۰ واحد مسکونی جدید در یهودی‌نشین های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس اعلام کرد.
این در حالی است که قرار است جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در روزهای آینده برای دوازدهمین بار در ماه‌های گذشته برای پیشبرد گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی به منطقه بازگردد.
مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی از چند ماه پیش برای رسیدن به توافق نهایی صلح آغاز شده است.
تصمیم دولت اسرائیل برای اعلام ساخت‌وساز بیشتر در یهودی‌نشین‌های غیرقانونی با مخالفت برخی از هم‌پیمانان بنیامین نتانیاهو نیز روبه‌رو شده است.
یائیر لاپید، وزیر دارایی و رهبر یش آتید، حزب مهم در ائتلاف دولت اسرائیل، بلافاصله با اعلام مناقصه‌های جدید مخالفت کرده، آن را «طرحی بد» نامید و گفت نباید چنین خانه‌سازی‌هایی عملی شود.
به گزارش وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت موسوم به وای‌نت، آقای لاپید گفت به «هر اقدامی» دست می‌زند که مناقصه خانه‌سازی‌های جدید به سرانجام نرسد.
اسحاق هرتسوگ، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، نیز روز جمعه گفت که نتانیاهو با این نوع اقدامات مناسبات اسرائیل با جامعه بین‌الملل را بحرانی می‌کند.
بنا به ارزیابی وای‌نت، روابط اسرائیل و قدرت‌های اروپایی به دلیل این ساخت‌وسازها در معرض تهدید جدی است.
احتمال بروز تنش در مناسبات اسرائیل و کشورهای اروپایی نظر به تصمیم یک کمپانی مهم هلندی علیه اسرائیل تقویت شده است.
کمپانی هلندی پی‌جی‌جی‌ام روز پنج‌شنبه، نوزدهم دی، اعلام کرد که سرمایه‌گذاری خود در اسرائیل را به دلیل ساخت‌وسازهای اسرائیلی در کرانه باختری و شرق اورشلیم لغو می‌کند.
این کمپانی هلندی که برای حمایت از سرزمین‌های فلسطینی تصمیم به تحریم اسرائیل گرفته است تاکنون یکصد میلیون یورو در اسرائیل سرمایه‌گذاری کرده است.
در همین حال وزارت خارجه اسرائیل روز جمعه در اعتراض به این تصمیم کمپانی هلندی، سفیر این کشور در تل‌آویو را فرا خواند.
وای‌نت نوشته است که دولت نتانیاهو با وجود موافقت با خانه‌سازی‌های جدید، نگران است که از سوی کشورهای اروپایی مورد تحریم کم‌سابقه‌ای قرار گیرد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn