درگیری و زدوخورد نمایندگان پارلمان ترکیه

آذوح: در جلسه بررسی لایحه‌ی جنجالی دولت برای افزایش اختیارات دولتی دردستگاه قضایی، نمایندگان پارلمان ترکیه با یکدیگر درگیری فیزیکی پیدا کردند. ده‌ها هزار نفر نیز در خیابان‌های آنکارا علیه فساد مالی و دولت اردوغان اعتراض کردند.
به گزارش خبرگزاری رویترز جلسه‌ی روز شنبه (۱۱ ژانویه) پارلمان این کشور بر سر لایحه‌ی دولت مبنی بر نظارت دولت در انتصاب قاضی‌های دادگاه‌ها با برخورد فیزیکی و دعوای نمایندگان همراه شد. نمایندگان پارلمان ترکیه با پرتاب بطری آب و مشت به سروصورت یکدیگر با هم گلاویز شدند.
به گزارش "رویترز" یکی از نمایندگان پارلمان میزی را بلند و به سوی چند نماینده مخالف پرتاب کرد. در برخوردهای دیگر آی‌پد یکی از نمایندگان به سمت نماینده‌ی دیگری پرتاب و شکسته شد. نمایندگان بطری‌های آب به سروصورت هم پرتاب می‌کردند و چند نماینده نیز مشت‌هایی زیر چشم نماینده‌های مخالف نشاندند.
در جلسه‌ی امروز پارلمان ترکیه قرار بود لایحه‌ی پیشنهادی از سوی دولت اردوغان بررسی شود. لایحه‌ای که خواهان اختیارات بیشتر دولت برای نظارت بر کار دستگاه قضایی و دخالت در انتخاب قاضی‌ها است.
شاهدان می‌گویند دعوا و درگیری وقتی شروع شد که نماینده‌ی اتحادیه قضات با اعتراض‌نامه‌‌ای وارد پارلمان شد و با صدای بلند اعتراض کرد که این لایحه بر ضد قانون اساسی کشور است.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که در نتیجه‌ی اعتراضات به این لایحه دولت اردوغان و درگیری‌های امروز پارلمان، ممکن است این لایحه از دستورکار پارلمان کنار گذاشته شود.
وزیر دادگستری ترکیه نیز با اعلام این خبر که احتمال دارد دولت این لایحه را پس بگیرد به شبکه‌ی خبری "ان تی وی" ترکیه گفت:«اگر احزاب با یکدیگر متحد شوند و به توافق برسند، این امکان هست که دولت لایحه را پس گرفته و عقب‌نشینی کند
تظاهرات ده‌ها هزار نفر علیه اردوغان در آنکارا
در حالی که نمایندگان در پارلمان ترکیه با یکدیگر درگیر شدند، ده‌ها هزار تن از مردم معترض به دولت اردوغان نیز به خیابان‌های آنکارا آمدند و علیه دولت و فساد مالی اعتراض کردند.
خبرگزاری فرانسه که تعداد معترضان را حدود ۲۰ هزار نفر تخمین زده است، گزارش داد که معترضان در روز بازگشت اردوغان به کشور بعد از یک هفته سفر به کشورهای آسیایی به خیابان‌ها آمدند.
به گزارش این خبرگزاری معترضان شعار "انقلاب این لجن را برکنار می‌کند" و "دولت دزد است" سر دادند. برخی معترضان نیز تصویر دلارهای تقلبی که عکس اردوغان روی آن ثبت شده در دست داشتند و آنها را به عنوان اعتراض نشان می‌دادند.
اختلاف و درگیری‌ها در پی افشای پرونده‌ی فساد مالی کلان در ترکیه بالا گرفت و پای بسیاری از مقامات دولتی و نظامی را به میان کشید. اردوغان دستگاه قضایی کشور را به اقدام برای کودتا علیه دولت خود متهم کرده و بیش از ۶۰۰ مامور پلیس ترکیه در پی پرونده فساد مالی برکنار یا جابجا شده‌اند.
اختلاف در حزب "عدالت و توسعه" بسیار بالا گرفته و اردوغان ۱۰ عضو کابینه‌ی خود را برکنار و تعویض کرده است. برخی وزرا از جمله وزیر محیط زیست اردوغان را متهم کردند که از همه جریان فساد مالی باخبر بوده است و او را به دست داشتن در این پرونده کلان فساد مالی متهم می‌کنند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn