Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

تهدید عباس به کناره‌گیری در صورت تغییر نکردن روند گفت‌وگوهای صلح

آذوح: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، با ابراز ناامیدی نسبت به از سرگیری روند گفت‌وگوهای سیاسی میان اسرائیل با فلسطینی‌ها گفته است که اگر شرایط در سه ماه آینده تغییر نکند، او از رهبری حکومت فلسطینی کناره‌گیری خواهد  کرد.
آقای عباس این هشدار را دوشنبه ۳۰ شهریور، در ملاقاتی که با شماری از سفیران پیشین اسرائیلی داشته، مطرح کرده است.
به گزارش رسانه‌های منطقه، محمود عباس در این دیدار که در پاریس و در جریان سفر اروپایی او انجام شده، خواستار آن شده که نخست‌وزیر اسرائیل نیز «تعهد عملی» خود را نسبت به روند صلح «ثابت» کند.
آقای عباس این سخنان را در آستانه سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرده است.
پیشتر رسانه‌های منطقه گزارش کرده بودند که آقای عباس با حضور در سازمان ملل، تشکیلات خودگردان را «موجودیت سیاسی تحت اشغال» توصیف خواهد کرد.
اما روزنامه هاآرتص یکشنبه ۲۹ شهریور، به نقل از دیپلمات‌های اروپایی که در روزهای گذشته با محمود عباس دیدار کردند، نوشت که او تصمیمی برای اعلام انحلال تشکیلات خودگردانی و لغو پیمان صلح اسلو، در جریان سخنرانی خود در سازمان ملل، ندارد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به تازگی گفته بود «آماده از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی با فلسطینی‌ها در هر نقطه و هر زمانی است اما فلسطینی ها باید اسرائیل را به عنوان کشوری برای یهودیان قبول کنند».
آخرین دور از گفت و گوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی پنج سال پیش انجام شده بود.
همزمان، خبرگزاری رویترز دوشنبه ۳۰ شهریور، نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده است که نشان می دهد ۶۵ درصد از فلسطینی‌ها گفته‌اند که از کناره‌گیری محمود عباس از رهبری حکومت خودگردان پشتیبانی می‌کنند.
بر اساس این نظرسنجی، ۵۱ درصد از فلسطینی‌ها با اندیشه «دو کشور برای دو ملت» مخالف بوده و ۴۸ درصد این راهکار سیاسی را برای پایان نزاع دیرینه اسرائیلی- فلسطینی توصیه می‌کنند
۶۵درصد از فلسطینی‌ها در این نظرسنجی گفته‌اند یهودی‌نشین‌ها مانع اصلی بر سر راه اجرای راهکار «دو کشور برای دو ملت» است.
۳۵درصد از فلسطینی‌ها گفته‌اند که حامی جنبش فتح بوده و نمایندگی خلق فلسطین را حق این جنبش می‌دانند اما به همین میزان، ۳۵ درصد از فلسطینی‌ها نیز گفته‌اند که جنبش حماس باید نماینده ملت فلسطین باشد.
نسبت به آخرین نظرسنجی که سه ماه پیش از گرفته بود، پشتیبانی فلسطینی‌ها از جنبش فتح چهار درصد کاهش یافته است.
این نظرسنجی از سوی مرکز سیاست‌گذاری و پژوهش‌های فلسطینی، و در بین  ۱۲۷۰ تن از ساکنان کرانه باختری و باریکه غزه، در هفته دوم ماه سپتامبر صورت گرفته است.
در این میان، در کارزاری در غزه، که به حماس نسبت داده می‌شود، درخواستی به صراحت با عنوان «عباس برو»، خواهان کناره‌گیری ابومازن از قدرت است.
آقای عباس، ۸۰ ساله، از زمان درگذشت یاسر عرفات،در ۱۰ سال گذشته رهبری تشکیلات خودگردان را برعهده داشته است.
در روزهای اخیر مناسبات اسرائیلی- فلسطینی بر سر ورود شماری از یهودیان به مسجد الاقصی متشنج شده و درگیری‌های امنیتی تازه‌ای رخ داده است.
به گزارش رویترز، در زمینه این ناآرامی‌ها، در نظرسنجی صورت گرفته، میزان حمایت فلسطینی‌ها از «عملیات مسلحانه» علیه اسرائیل شش درصد، در مقایسه با سه ماه پیش افزایش یافته و به ۴۲ درصد رسیده است.
اما هنوز ۲۹ درصد فلسطینی‌ها می‌گویند، باید از راه گفت‌وگو با اسرائیل به صلح نهایی دست یافت، هرچند که در همین نظرسنجی، ۷۸ درصد فلسطینی‌ها گفته‌اند احتمال تحقق رویای آنها برای استقلال کشور فلسطین در پنج سال آینده، به شدت ضعیف، و حتی غیرممکن است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn