«صد‌ها نظامی ایران برای آغاز عملیات زمینی به سوریه رفته‌اند»

آذوح: خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی خبر داده است که صد‌ها نظامی ایران ظرف ۱۰ روز گذشته وارد سوریه شده‌اند تا همراه با نیروهای وفادار به بشار اسد و گروه حزب‌الله لبنان آماده عملیات زمینی علیه مخالفان رژیم دمشق شوند.
رویترز می‌گوید که این خبر را از دو منبع لبنانی کسب کرده است و عملیات زمینی این نیرو‌ها در سوریه قرار است با پشتیبانی جنگنده‌های روسی صورت گیرد.
یکی از این منابع که آشنا به اوضاع سیاسی و نظامی سوریه است، گفته که «حملات هوایی (روسیه) در آینده نزدیک با پیشروی زمینی نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن همراه خواهد شد».
به گفته وی، «عملیات زمینی پیش رو احتمالاً در مناطق حماه و ادلب [در شمال غربی سوریه] انجام خواهد شد».
این دو منبع گفته‌اند که هدف از عملیات یاد شده بازپس گیری مناطق تصرف شده از سوی شورشیان مخالف بشار اسد است.
به نظر می‌رسد مناطق یاد شده که قرار است با عملیات زمینی نیروهای بشار اسد و ایران همراه با پشتیبانی هوایی روسیه بازپس گرفته شوند، مناطقی هستند که اوایل سال جاری میلادی با پیشروی سریع نیروهای شورشی به کنترل آن‌ها در آمد.
مناطقی که قرار است با عملیات زمینی نیروهای بشار اسد و ایران همراه با پشتیبانی هوایی روسیه بازپس گرفته شوند، در شمال غربی سوریه هستند که اوایل سال جاری میلادی با پیشروی سریع نیروهای شورشی به کنترل آن‌ها در آمد.
منبع دوم رویترز درباره اعزام نیروهای ایرانی به جبهه سوریه گفته است: «پیشقراولان نیروی زمینی ایران وارد سوریه شده‌اند: سربازان و افسران برای شرکت در این نبرد. آن‌ها مشاور نیستند... منظور ما صد‌ها نیروی مجهز به تجهیزات و سلاح است. قرار است تعداد بیشتری به آن‌ها بپیوندند».
وی افزوده است که نیروهای عراقی نیز در این عملیات مشارکت خواهند کرد.
حمایت نظامی ایران از رژیم اسد تاکنون معطوف به اعزام مشاوران نظامی بود.
جمهوری اسلامی پیش از این نیروهای شیعه، شامل عراقی‌ها و افغان‌ها، را برای جنگیدن دوشادوش سربازان ارتش سوریه به خدمت گرفته بود. تهران پیشتر اخبار مربوط به اعزام نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرده بود.
گروه حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود نیز از آغاز بحران سوریه در جبهه حامی رژیم دمشق بوده است.
اعلام این خبر یک روز پس از آغاز حملات هوایی روسیه به مواضع مخالفان بشار اسد صورت می‌گیرد.
در حالی که پیشتر اعلام شده بود هدف حملات روسیه، گروه حکومت اسلامی است ولی گزارش‌ها حاکی است که این عملیات بیشتر متوجه گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت غرب و کشورهای عربی و نیروهای آموزش دیده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، بوده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه ناظران حقوق بشر در سوریه که مقر آن در بریتانیا است، گفته که حملات جنگنده‌های روسی به مرکز استان حماه در روز پنجشنبه، مواضع گروه «تجمع العزه» را هدف قرار داد که مورد حمایت آمریکا است.
روز چهارشنبه نیز به مناطقِ در اختیار این گروه حمله شده بود.
این حملات همچنین به استان ادلیب صورت گرفته که در کنترل ائتلافی از گروه‌های شورشی شامل جبهه النصره، شاخه گروه القاعده، و احرار الشام است.
عملیات هوایی روسیه در حمایت از دولت بشار اسد از روز چهارشنبه آغاز شد که به گفته ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، یک اقدام پیش‌دستانه است.
دیمیتری پشکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در این زمینه گفته که مسکو به دنبال شبه نظامیان گروه خلافت اسلامی و «لیستی» از سایر گروه هاست.
در همین حال، گزارش شده که روسیه ۵۰ جنگنده همراه با نیروهای ویژه و چترباز به پایگاه‌های خود در سوریه فرستاده است و عملیات هوایی آن‌ها در روز پنجشنبه برای دومین روز پیاپی ادامه یافت.
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفته است که هواپیماهای روسی ۱۲ موضع متعلق به گروه خلافت اسلامی، از جمله یک مرکز فرماندهی و دو زاغه مهمات، را تخریب کرده یا به آن‌ها آسیب زده‌اند.
برخی از مقام‌های مطلع گفته‌اند که دیگر گروه‌های نا‌شناخته نیز هدف حمله قرار گرفته‌اند.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزوده است: جنگنده‌های سوخو ۲۵ در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه صبح ۲۰ سورتی پرواز داشتند.
کوناشنکوف تأکید کرده که در این حملات هیچ غیرنظامی هدف قرار نگرفته است.
ولادیمیر پوتین نیز گزارش‌های منتشره مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان در حملات جنگنده‌های روسی را تکذیب کرده است.
وی در سخنانی که به طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد، گفت: «ما آماده دریافت چنین گزارش‌هایی هستیم. نخستین گزارش تلفات غیرنظامیان پیش از پرواز جنگنده‌های ما منتشر شدند».
از سوی دیگر، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، به تلویزیون فرانسه ۲۴ گفته که کشورش از عملیات هوایی روسیه علیه گروه‌های شبه‌نظامی در عراق حمایت می‌کند ولی هنوز این موضوع را با پوتین در میان نگذاشته است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn