Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

ناتو: ورود جنگنده‌های روسی به حریم هوایی ترکیه تصادفی نبوده است

آذوح: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه ۱۴ مهر گفت برخلاف ادعای دولت روسیه ورود جنگنده‌های این کشور به حریم هوایی ترکیه غیرعمدی نبوده است و افزود: «دو مورد نقض حریم هوایی ترکیه اتفاق افتاده و زمان زیادی طول کشیده‌اند».
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش ترکیه نیز اعلام کرد که سیستم رادار تعداد دیگری از جنگنده‌های این کشور که در نوار مرزی با سوریه گشت می‌زدند توسط هواپیما‌ها یا سامانه‌های موشکی زمین به هوای روسیه مختل شده است.
در سوریه نیز حملات جنگنده‌های روسیه به مواضع نیروهای مخالف بشار اسد ادامه داشته است.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در یک کنفرانس خبری در شهر بروکسل گفت نقض حریم هوایی ترکیه توسط جنگنده‌های روسی حادثه‌ای «بسیار جدی» و حتی خطرناک است.
او افزود: «این تصادفی به نظر نمی‌رسد و در روزهای شنبه و یکشنبه دو جنگنده روسی حریم هوایی ترکیه را نقض کرده‌اند».
رسانه‌های دولتی سوریه به نقل از منابع نظامی این کشور گزارش دادند که در تازه‌ترین مورد از حملات هوایی روسیه که با مشارکت جنگنده‌های سوری صورت گرفت نقاطی در شمال استان حلب از جمله شهرهای الباب و دیر حافر هدف قرار گرفته‌اند. هر دو شهر در کنترل گروه «خلافت اسلامی» هستند.
منبع نظامی سوری همچنین گفت که پایگاه‌های این گروه در پالمیرا و اطراف آن و در استان حمص نیز هدف حمله قرار گرفته که بر اثر آن ۲۰ خودرو، سه انبار مهمات و سه موشک انداز نابود شده‌اند.
نیروی هوایی سوریه نیز اعلام کرد که در جریان حملات به اهدافی در استان لاذقیه که در کنترل گروه‌های اسلامگرای تندرو است، حداقل ۱۲ پیکارجوی شورشی از جمله دو ترک، یک پیکارجوی جبهه النصره که اهل سعودی است و یک فلسطینی کشته شده‌اند.
گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و از طریق شبکه گسترده فعالان خود حوادث داخل این کشور را بررسی و گزارش می‌کند، روز سه‌شنبه گفت جنگنده‌های روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته حداقل ۳۴ بار به مواضع گروه «خلافت اسلامی» در پالمیرا و اطراف آن حمله کرده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشرسوریه افزود شهر رقه که مرکز خلافت خود خوانده این گروه تلقی می‌شود نیز مورد حمله قرار گرفته و حداقل ۱۹ نفر از پیکارجویان این گروه کشته شده‌اند.
طبق گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حدود ۱۵ پیکارجوی دیگر نیز در جریان حملات به پالمیرا و اطراف آن کشته شده‌اند.
به گفته سخنگوی ناتو، مقامات ارشد این سازمان در مورد نقض حریم هوایی ترکیه با مقامات نظامی روسیه تماس خواهند گرفت.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود افزود: «نقض حریم هوایی یک کشور دیگر غیرقابل قبول است».
او تصریح کرد: این اقدامات روسیه ممکن است پیامدهای بی‌سابقه‌ای داشته باشد.
ارتش ترکیه اعلام کرد که روز دوشنبه و در دو مورد جداگانه، یک هواپیمای میگ ۲۹ و سامانه موشکی مستقر در خاک سوریه برای هشت فروند جنگنده اف ۱۶ این کشور که در نوار مرزی با سوریه مشغول گشت‌زنی بودند، مزاحمت ایجاد کردند.
این دومین بار است که ارتش ترکیه خبر تعرض و مزاحمت برای هواپیماهای این کشور را اعلام می‌کند.
در بیانیه نیروهای مسلح ترکیه گفته می‌شود که هواپیمای میگ ۲۹ به مدت چهار دقیقه و ۳۰ ثانیه سیستم رادار چهار جنگنده ترکیه را مسدود کردند و سامانه موشکی نیز به مدت چهار دقیقه و ۱۵ ثانیه با هدف گرفتن چهار جنگنده ترکیه آن‌ها را تهدید کرده است.
رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، در جریان دیدار رسمی از بلژیک از موضعگیری ناتو در مورد این حادثه استقبال کرد و به روسیه هشدار داد که اگر این اقدامات ادامه پیدا کند ممکن است مناسبات دو کشور معلق شود.
رییس جمهوری ترکیه افزود: «هر حمله‌ای به ترکیه حمله به ناتو است. اگر روسیه دوستی مثل ترکیه را از دست بدهد که در بسیاری زمینه‌ها با هم همکاری کرده‌اند، ضرر زیادی خواهد کرد».
یک مقام دولت ترکیه که حاضر نشد نام او فاش شود گفت روز دوشنبه سفیر روسیه در آنکارا به وزارت امور خارجه احضار شده است.
نمایندگان کشورهای عضو ناتو روز دوشنبه در واکنش به نقض حریم هوایی ترکیه یک جلسه اضطراری تشکیل دادند و از اقدام روسیه به عنوان «رفتاری غیرمسئولانه» انتقاد کردند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn