ایران تحریم‌های دوباره اتحادیه اروپا را «سیاسی و غیرسازنده» توصیف کرد

آذوح: مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران تصمیم اتحادیه اروپا برای برقراری دوباره تحریم‌ها را یک اقدام «سیاسی، خلاف حسن‌نیت و غیرسازنده» دانست.
دادگاه حقوقی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بانک تجارت و ۳۲ شرکت کشتیرانی متعلق به ایران را بازگرداند.
دادگاه حقوقی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بانک تجارت و ۳۲ شرکت کشتیرانی متعلق به ایران را بازگرداند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، افخم گفت در شرایطی که مذاکرات ادامه دارد و تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق جامع در جریان است، اقدام اتحادیه اروپا پس از مذاکرات اخیر لوزان «غیرسازنده است
به گفته افخم، ایران این اقدام اتحادیه اروپا را «پافشاری غیرمتعارف بر مواضع غیراصولی» و آن را «سئوال‌برانگیز» می‌داند.
دادگاه حقوقی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه هفته جاری، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بانک تجارت و ۳۲ شرکت کشتیرانی متعلق به ایران را بازگرداند.
پیشتر دادگاه عالی اتحادیه اروپا در ماه ژانویه گذشته تحریم‌های این اتحادیه علیه بانک تجارت و ۴۰ شرکت بزرگ کشتیرانی ایران را به دلیل «عدم اثبات کمک آن‌ها به گسترش سلاح هسته‌ای» لغو کرده بود.
این ۴۰ شرکت پیش‌تر به این دلیل که تحت کنترل یا مالکیت شرکت تحریم‌شده «خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» هستند، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید «تداوم بی‌توجهی» اتحادیه اروپا نسبت به تصمیمات دادگاه‌های اروپایی «مایه تأسف» است و این‌گونه تصمیمات به روند جاری گفت‌وگوها کمکی نمی‌کند و باعث «کاهش اعتماد» می‌شود.
پیش از این نیز مریم طاهر، وکیل شرکت‌های کشتیرانی ایران تصمیم اتحادیه اروپا را برای تحریم‌ دوباره این شرکت‌ها را «سیاسی» خوانده و آن را «فاقد سندیت لازم» اعلام کرده بود.
تحریم‌ها علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور از سال ۲۰۰۶ آغاز شد. این تحریم‌ها به اقتصاد ایران لطمات جدی زده است.
ایران اکنون در حال مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۵+۱ است و امیدوار است به یک توافق نهایی با این کشور‌ها دست یابد و تحریم‌ها علیه این کشور لغو شود.
آخرین دور این مذاکرات فروردین سال جاری در لوزان سوئیس برگزار شد و طرفین در پایان ۹ روز گفت‌وگوهای فشرده با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که به چارچوب‌های توافق دست پیدا کرده‌اند اما رویدادهای پس از آن نشان داد که ایران و آمریکا روایت‌های متفاوتی از این چارچوب‌ها دارند.
این روایت‌های متفاوت گویای آن است که طرفین هنوز تا دستیابی به یک توافق فاصله زیادی دارند.
ایران و کشورهای گروه ۵+۱ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین به همراه آلمان بر پایه ضرب‌الاجل از پیش تعیین شده تا ۱۰ تیر ۱۳۹۴ فرصت دارند که به این توافق دست پیدا کنند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn